NYHET15 oktober 2020

Nytänkare inom hemtjänst årets gasell i Västerbotten 

Frida Nilsson och Aron Kristoffersson tyckte att hemtjänst var ett område som sköttes alltför traditionellt och kunde både moderniseras och decentraliseras. Sju år senare har deras företag Aleva Omsorg 300 kunder, sysselsätter 140 medarbetare och är gasellvinnare i Västerbotten. 

FÖRETAGARPAR: Aron Kristoffersson och Frida Nilsson startade 2013 omsorgsföretaget Aleva Sverige som nu visar starkast tillväxt i Västerbotten. De anser själva att de är mycket olika, men att det är en styrka att kunna komplettera varandra. 
Foto: Samuel Persson

Frida Nilsson har lång erfarenhet av hemtjänst och har arbetat inom både kommunal och privat verksamhet. Hennes sambo Aron Kristoffersson hade fram till 2013 ingen bakgrund alls inom hemtjänst, utan jobbade som personalvetare. 

– Jag hade under lång tid känt ett driv att jobba annorlunda inom hemtjänsten, och framför allt ge kunderna möjlighet till mer liv. Traditionell hemtjänst har för mycket fokus på fel saker, som stelbenta rutiner och hierarkier inom organisationen. Jag och Aron började diskutera hur man skulle kunna arbeta på ett nytt sätt, säger Frida Nilsson. 

– Det var roliga samtal och jag kände att jag med mitt utifrånperspektiv kunde ifrågasätta väldigt mycket av det Frida berättade om hemtjänst. Till slut var vi framme vid att starta eget och få pröva våra idéer från grunden. Vi är väldigt olika och kompletterar varandra, samt att vi hittat fantastiska personer till ledningsgrupp och styrelse, säger Aron Kristoffersson. 

Vid den tiden bodde paret i Stockholm men flyttade tillbaka till hemorten Umeå, och fick i april 2013 klartecken från Umeå kommun att bedriva hemtjänst. 

Namnet på företaget, Aleva, är en lek med orden “att leva” och är ett viktigt rättesnöre för verksamheten. Att lyssna till vad kunderna vill med sin vardag och försöka ge personlig service och omsorg är den röda tråden. 

– Vår tillväxt kan främst förklaras av att vi växer med nöjda kunder i både Umeå och Nordmaling. När en kund trivs med vår hemtjänst så berättar de det för grannar och vänner och på så vis växer vi undan för undan, säger Aron Kristoffersson. 

En viktig pusselbit i Aleva är decentralisering och delegering av ansvar. Enligt de båda ägarna står förmågan att som anställd ta eget initiativ högt upp på arbetsbeskrivningen. De ser gärna att alla på företaget vågar pröva idéer och arbetssätt om det kan förbättra, istället för att göra som man alltid gjort. 

– Rekrytering är ett både viktigt och svårt område och vi har höga krav. Hemtjänsten är inte ett jobb för alla, du ska till exempel ha hög social kompetens, vara praktiskt kunnig, stresstålig och ha en god medicinsk kompetens. Vi rekryterar utifrån våra värderingar, har alltid två intervjuer innan vi anställer någon, och söker alltid efter dem som vill göra skillnad i jobbet, säger Frida Nilsson. 

Vid ett tillfälle fick de se en artikel i lokaltidningen som berättade om hur hemtjänsten ordnat raggarrunda med fina amerikanska bilar för en grupp äldre. Frida och Aron var då bortresta och såg rubriken på nätet. 

– Vi visste inte att det var vi som gjort det, utan tänkte först bara att det var bra gjort av hemtjänsten. När vi läste och såg att det var Aleva så såg vi det som ett jättebra exempel på vad som kan hända när människor är trygga med att ta initiativ och fatta beslut utan att behöva fråga om lov. Vi har fantastiska medarbetare i hela företaget som bygger relationer och gör så mycket för våra kunder varje dag, säger Aron Kristoffersson. 

Som ett viktigt mål framåt nämner de att arbeta vidare för att utveckla ännu mer självgående team. Ett annat mål är att driva ett projekt för att minska ensamheten hos äldre. Fortsatt stark tillväxt i bolaget är inte ett mål i sig. 

– Visst är det kul att växa, men det är en effekt av att vi gör bra saker så det viktiga är att fortsätta med det, säger Aron Kristoffersson. 

Fakta

Affärstidningen Dagens industris Gasellundersökning, Sveriges största tävling i tillväxt, genomförs i år för tjugoförsta året i rad. I Västerbotten är vinnaren Aleva Omsorg som de senaste tre åren (2017-2019) ökat omsättningen med 198 procent till 34,8 miljoner kronor, och har 70 anställda räknat på helår (Aleva sysselsätter 140 personer).  

Skriven avAnders Lövgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist