LogoLogo
LogoLogo
NYHET9 november 2020

Företagarna lärde sig grunderna i UF-företag

I det unga och offensiva företaget Fostira är fem av sju medarbetare sprungna ur ett UF-företag. ”Det är mycket man har med sig från UF-tiden, men viktigast av allt är den personliga utvecklingen”, säger delägaren Adam Malmrot. 

Adam Malmrot, Alexander Möllersen och Carl Andersson.
Adam Malmrot, Alexander Möllersen och Carl Andersson är delägare av Fostira och delar också bakgrund som UF-företagare. 
Foto: Anders Lövgren

Inne på det nyrenoverade kontoret hos Fostira Företagsbyrå i Sundsvall går tangentbord och mobiltelefoner varma. Kunder behöver hjälp med allt från att bygga hemsidor till att skapa webbutiker och öka sin försäljning med hjälp av digitala stöd. 

Företagets sju medarbetare har en medelålder på endast 23 år, och det visar sig vid en snabb genomgång att den gemensamma nämnaren för fem av dem är Ung Företagsamhet.  

Fostiras grundare Alexander Möllersen från Sollefteå började importera och sälja klockor på webben under gymnasietiden. 

– Min stora förebild var bolaget Daniel Wellington som gjorde just detta och som varit otroligt framgångsrikt. Men för min del var klockorna bara en start. Ganska snart började kunder höra av sig och fråga om hjälp med att bygga hemsidor och webbshopar, och då fokuserade jag på det istället, berättar Alexander Möllersen. 

– Ärligt talat var jag less på skolan på den tiden och började med UF-företaget bara för att slippa vanliga lektioner. Men snart upptäckte jag hur kul det var och när jag fick igång webbutiken och lyckades få ett avtal med Postnord så blev det ännu roligare, fortsätter han. 

I dag har Fostira närmare 200 kunder, och trots att hemsidor och digital affärsutveckling är företagets specialitet så har ingen av medarbetarna någon utbildning inom området. Med en stor dos energi och självförtroende så har det gått bra ändå. 

– Man kommer långt genom att studera de som är bäst i olika branscher och lära sig av dem. Fostira siktar på att bli marknadsledande under 2023, vilket vi kan klara med stort fokus på hög kvalitet och med skräddarsydda lösningar till våra kunder, säger Alexander Möllersen. 

Kollegan Adam Malmrot var med och drev ett UF-företag som köpte in och sålde kläder utan märken, vilket också var ett steg bort från trenden där mode tack vare märken blir en statussymbol. Han har sedan också arbetat i den regionala UF-organisationen. 

– Jag tycker hela idén med UF är otroligt bra och jag är glad att jag fick chansen att prova företagande under skoltid. Alla som driver UF-företag blir inte företagare, men forskning visar att de flesta blir mer kreativa och handlingskraftiga, säger Adam Malmrot. 

Carl Andersson som också är delägare i Fostira, hade svårt med engagemanget för skolan på gymnasiet men säger att UF-företagandet fick honom att kämpa på och hitta motivation. 

– Jag hade uppförsbacke i skolan och valde UF som en utväg för att slippa ämnen. Jag importerade delar som monterades ihop till en kombinerad korthållare och plånbok som det också gick att ladda mobilen med. Sedan blev försäljning det roligaste jag gjort. Framför allt vill jag lyfta värdet av att ta ansvar för att göra jobbet själv och inte ha någon att luta sig mot vilken man får lära sig med ett UF-företag, säger Carl Andersson. 

Alexander Åkerman och Karl-William Svedin
Alexander Åkermark provade att bli importör av “selfie-pinnen” och Karl-William Svedin tillverkade churros när de drev varsitt UF-företag. Nu jobbar de i Fostira. 
Foto: Anders Lövgren

I Fostira har även medarbetarna Alexander Åkermark och Karl-William Svedin värdefull UF-bakgrund. Den förstnämnde satsade på att få rättigheterna till försäljning av “selfie-pinnen”, och var mycket nära att bli först ut på marknaden med produkten men stupade på mållinjen. Den senare var med i ett gäng som sålde det spanska bakverket churros. 

Man kan ställa sig frågan, om UF-bakgrund är särskilt meriterande vid en anställningsintervju hos Fostira. 

– Det är absolut meriterande, för då vet vi att det finns en bra grund att stå på. Men det allra viktigaste är personen själv, vi tittar mycket på vem man är och vilka drivkrafter som finns, säger Adam Malmrot. 

Fakta om Ung Företagsamhet

I år driver närmare 1000 elever i Västernorrland UF-företag på 19 av 21 gymnasieskolor i regionen och UF finns på alla gymnasieprogram i olika utsträckning, gymnasiesärskolan inkluderat. Rapporten “Effekter av utbildning i entreprenörskap” visar att det är 20 procent högre sannolikhet att personer som har drivit UF-företag startar företag. Det är också 40 procent högre sannolikhet att de når chefsposition jämfört med kontrollgruppen. 

EntreprenörskapUNG FÖRETAGSAMHET.
Skriven avAnders Lövgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist