NYHET25 mars 2020

Företagen parerar krisen med nya metoder

Hotet om coronasmitta har försatt näringslivet i akut kris och strategierna för att stå emot de nya utmaningarna är många. Svenskt Näringsliv Västernorrland har pratat med företagen som med kreativitet och nytänkande håller sig kvar ovanför vattenytan och försöker rädda arbetstillfällen.

Foto: Katarina Lövgren

– Vi har tagit bort alla kostnader där vi inte får tillbaka något. Det som behöver göras, det sköter vi själva i absolut största möjliga mån.

Det säger Magnus Roslund som är vd för Bilbolaget, med huvudkontoret i Sundsvall.

Som exempel berättar han att recond av bilar, en tjänst som tidigare köpts in externt, nu utförs av egen personal. Städavtal som innefattar sysslor som egen personal kan göra har setts över, vilket gör att exempelvis sopning av grus nu görs av tekniker, mekaniker, säljare eller tjänstemän.

– Det här gör att alla bidrar för att ta oss genom en tuff tid, och jag noterar en otroligt fin förståelse från alla i bolaget. Faktum är att vi på kort tid identifierat mycket som vi kan skala bort för gott, olika åtaganden som vi haft men aldrig behövt, säger Magnus Roslund.

Företaget har också snabbat på digitaliseringen av bilförsäljningen som nu kan skötas med hjälp av bland annat skype och chatt.

Anna Frisk är delägare av Stair Metro och hoppas att ett antal krogar i Sundsvall kan samarbeta och hitta en modell för crowdfunding genom att bilda en ekonomisk förening.
Foto: Katarina Lövgren

Ett annat företag som förändrat sin verksamhet är restaurangen Stair Metro med delägaren Anna Frisk.

– I vår bransch är många redan vana att snabbt ställa om och möta den marknad som finns, men det här är förstås en exceptionell situation. Förutom att erbjuda leverans av maten ut till kunderna så har vi startat en process för att kunna bilda en ekonomisk förening tillsammans med andra krogar i Sundsvall, säger Anna Frisk.

Den ekonomiska föreningen ska ta in medel genom crowdfunding och skapa en ekonomisk fond för branschen, något som med stor sannolikhet inte hade hänt om allt varit som vanligt.

– Branschen behöver pengar, det är inget snack om det. Från staten finns paket för permitteringar och andra åtgärder när krisen slår till, men de helt nödvändiga pengarna ser det ut som vi får hitta egna vägar till, säger Anna Frisk.

Linda Niia, kommunikationsansvarig, och Ralph Lindberg, vd, Quality Hotel, ser gärna att hotellrum används som kontor.
Foto: Katarina Lövgren

Quality Hotel tänker nytt genom att erbjuda sina rum och utrymmen till de som behöver arbetsplatser utanför företag och hem. Med 201 rum i huset och helt tomma biosalonger i stängda Filmstaden, som tillhör fastigheten och ägaren Folkets Hus och park, så finns många möjligheter resonerar hotelledningen.

Fastighetsbolaget Lilium har hyresgäster inom handel och besöksnäring som blivit hårt drabbade av krisen. För att stötta dem ger Lilium under årets andra kvartal ett så kallat marknadsföringsbidrag som motsvarar 10 procent av hyresgästens omsättning.

Peter Gotthardsson

– Det är en otäck situation som dyker upp för företag helt utan egen förskyllan. Staten har som jag ser det skrämt upp folk som ändrat sitt beteende från en dag till en annan. För vår egen del som bolag så har det hittills inte haft några stora konsekvenser, de 40-talet hyresgäster som berörs av den här åtgärden svarar för cirka tre till fyra procent av vår egen omsättning, säger Liliums styrelseordförande Peter Gotthardsson.

Nya öppettider ska möta nya behov hos kundkretsen hos City Gross.
Foto: Anders Lövgren

Ytterligare ett företag som parerar krisen är City Gross Sundsvall, där trycket varit stort från kunder som vill ha nya öppettider.

– Vi kommer att hålla öppet butiken en timme tidigare på vardagar, alltså 07.00-08.00. Vi har fått in mängder av förfrågningar från många som är oroliga att handla när det är så pass högt tryck i butiken, som det är nu. Vi väljer därför att öppna butiken en timme tidigare, så att de som är lite extra oroliga ska få handla i ett lugnare tempo och med färre som är inne i butiken, säger varuhuschefen Karin Lundgren

Nya siffror från Svenskt Näringslivs företagarpanel visar att 41 procent av företagen räknar med att varsla eller har redan gjort det. 53 procent av företagen upplever nu finansierings- eller likviditetsproblem. Av dessa räknar över hälften med att de klarar sig maximalt två månader om de inte får kapitaltillskott. Bland de förslag på åtgärder som lagts den här veckan från Svenskt Näringsliv finns tillfälligt slopade arbetsgivaravgifter och egenavgifter samt stärkt stöd vid korttidspermittering.

Svenskt Näringsliv
Skriven avAnders Lövgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist