NYHET12 september 2017

Öppet brev till Stefan Löfven

Efter 20 år som lärare i den kommunala skolan i Sundsvall bestämde sig Jan Nordin och tio kollegor för att starta en friskola. De satsade egna pengar och tog personliga lån. Efter 15 år är Skvaderns gymnasieskola en av Sundsvalls mest populära skolor. Men hade regeringens vinstförslag varit verklighet hade det inte blivit någon ny skola, konstaterar Jan Nordin i en krönika.

"Det är synd att skoldebatten har blivit mer partipolitisk. Få sätter sig in i frågan utan tar enbart ståndpunkt utifrån någon allmän ideologisk syn", skriver Jan Nordin.Foto: Katarina Lövgren

Hej Stefan Löfven!

Jag är lärare sedan drygt 35 år vid gymnasieskolan i Sundsvall. Efter 20 år bestämde jag mig tillsammans med 10 kolleger att ansöka om att starta en friskola pga den i våra ögon inkompetenta styrningen och ledningen av skolorna i Sundsvalls kommun. Vi satsade egna pengar och tog personliga lån för att kunna förverkliga detta. Vi har nu i 15 år bedrivit en skola som är den mest populära i Sundsvall.

Vi har en slimmad organisation och ser till att de pengar vi får går dit de bäst behövs. Vi ägnade två år till att diskutera hur vi ville utforma vår skola innan vi startade. Vi följer skollagen till punkt och pricka. Vi genar inte någonstans och fuskar inte. Vi har samma lärartäthet och tjänstgöringsskyldighet, etc. som kommunen, men vi har en väsentligt mindre överbyggnad i form av förvaltning, skolledning och administration. Vi kan inte slösa med våra pengar eller vara frikostiga någonstans utan måste vända på varenda krona. Vi tar inte ut några höga löner eller utdelningar, men har på dessa 15 år lyckats skaffa oss en buffert på 3-4 miljoner (på en årlig omsättning på ca 35 miljoner), vilket är helt nödvändigt för att t.ex. kunna klara förlustår, eller kunna genomföra nödvändigt underhåll eller ombyggnationer, större investeringar som IT, labutrustning, etc.

LÄS MER: ”Ingen hade förstått att vi skulle behöva stänga”

Under dessa år har kommunens gymnasieskola –med bättre ekonomiska förutsättningar än vi – gått med underskott i stort sett samtliga räkenskapsår. Vi har med vårt sätt att bedriva skola under samma period därmed sparat uppskattningsvis 7-8 miljoner av skattepengar jämfört med om våra elever hade gått i den kommunala skolan. Dessutom når våra elever bättre resultat – såväl i faktiska som förväntade (med hänsyn till bakgrund) siffror. Om förslaget om vinstbegränsning i form av några få procent på satsat kapital hade gällt när vi startade så hade vi fått packa ihop redan efter första året, med personliga skulder i halvmiljonklassen som följd. Ett lärarkollektiv utan ett mycket stort eget kapital skulle aldrig klara av att starta en skola med dessa regler. Det är ekonomiskt vansinne att kräva att en verksamhet med en omsättning på 35 miljoner endast får generera en vinst på några tiotusentals kronor per år, eller gå med förlust!

Hela debatten kring vinster i skolan har blivit snedvriden och förs framför allt av folk som inte förstår förutsättningarna. Om förslaget blir verklighet så kommer det endast att gynna skoletableringar av stora aktörer med stora ekonomiska muskler, medan mindre företag, lärarkollektiv, föreningar, etc. kommer att slås ut. Skolor som vår sparar ju dessutom pengar åt skattebetalarna!

LÄS MER: ”Regeringen förstår inte vad vinstförslaget innebär”

I vår ägargrupp är de flesta politiska partier representerade. Vi diskuterar ofta frågan kring skolans huvudmannaskap och ekonomi, både internt och i hela personalgruppen. Vi har i vår närhet exempel på bra och mindre bra, seriösa och oseriösa skolor, såväl i kommunal som privat regi. Det som stör oss är att kvalitetskontrollen av skolor är så bristfällig. Enda chansen att tjäna stora pengar på skolverksamhet är att gena eller fuska, genom att t.ex. anställa obehöriga lärare med låg lön, ge omänsklig tjänstgöringsskyldighet, eller låta lektioner bedrivas utan lärare, etc.

Vi är övertygade om att en bättre kontroll av skolan snabbt skulle rensa bort de oseriösa aktörerna och komma till rätta med det som sticker i ögonen på folk när detta debatteras – att några få tjänar pengar på att bedriva en oseriös verksamhet. Kom dock ihåg att de flesta friskolor drivs på ett seriöst sätt.

Personligen skulle jag välkomna förslag som att:

  • Koppla bort kommunerna från styrningen av skolan, det finns ingen kompetens i de flesta kommuner att klara det arbetet. Det skulle dessutom spara massor av pengar som kunde användas inom skolan till mycket större nytta.
  • Låt skolor eller skolområden vara självstyrande, det skulle öka engagemanget både bland lärare och föräldrar, vilket är absolut nödvändigt för en positiv utveckling.
  • Utveckla samtidigt den nationella kontrollen och stöttningen av skolor. Fråga lärare och föräldrar! De vet mycket väl vad som bör följas upp.
  • Inför regler liknande de som gäller för t.ex. revisions- eller advokatbyråer; endast pedagoger får äga friskolor (eller åtminstone vara i majoritet). Vår skola är ett lysande exempel, men det finns många fler.

Jag tycker att det är synd att skoldebatten har blivit mer partipolitisk. Tyvärr har frågan om friskolevinster förstärkt detta, eftersom få sätter sig in i frågan utan enbart tar ståndpunkt utifrån någon allmän ideologisk syn. Man kunde i så fall lika gärna diskutera om skattepengar överhuvudtaget kan gå till vinstdrivande företag.

LÄS MER: ”Jag blir bedrövad över att debatten är så djupt okunnig”

Jag tror att kloka människor med kunskaper om skolan, eller mångårig skolerfarenhet – men utan partioveraller, relativt enkelt skulle komma till samstämmighet om hur den svenska skolan bör utvecklas. Det är dock väldigt sällan man hör den gruppen komma till tals i debatten.

Jag hoppas att du har orkat läsa igenom detta och åtminstone tagit till dig något av det jag försökt föra fram. Frustrationen är stundtals stor hos oss som arbetar ute i verksamheten och när man lyssnar till debatt och förslag så undrar man ibland var verklighetsförankringen finns. Du är mycket välkommen att besöka oss på Skvaderns Gymnasieskola i Sundsvall om du har vägarna förbi så kan du få höra flera röster än min och samtidigt få se en skola som vi är stolta över.

Med vänlig hälsning

Jan Nordin, matematiklärare och styrelseordförande, Skvaderns Gymnasieskola, Sundsvall

Villkoren för privata välfärdsföretagVälfärdStefan LöfvenJan NordinSundsvall
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist