6 oktober 2025

Snabbfotad organisation löste logistiken när järnvägen regnade sönder

De kraftiga skyfallen i Härnösand, Örnsköldsvik och Kramfors fick stora konsekvenser för godstrafiken i Västernorrland. Flera tåg spårade ur och ett 20-tal vägar spolades sönder. Mondi Dynäs i Kramfors, som tillhör Förpacknings- och papperskoncernen Mondi fick ställa om logistiken helt och hållet. ”Vi hamnade som på en ö, där det varken gick att skicka gods söderut eller norrut”, säger Mikael Ekholm, logistikchef på Mondi Dynäs.

 Mikael Ekholm, logistikchef på Mondi Dynäs står utomhus i industrimiljö och har en svart skjorta och slips.
Mikael Ekholm, logistikchef på Mondi Dynäs. Foto: Ludwig Arnlund

Den 7 september orsakade ett regnoväder stora bekymmer i Västernorrland. Räddningstjänsten gick ut med ett viktigt meddelande till allmänheten (VMA) om att man skulle stanna hemma på grund av vädret och risken för underminerande vägar. Mondi Dynäs produktionsanläggning, med sina 360 anställda, var ett av de företag som påverkades avsevärt. Företaget har sedan en lång tid tillbaka närmast uteslutande använt sig av järnväg för sina transporter, vilket gjorde att logistikkedjan drabbades extra hårt.

– Vi har under lång tid satsat på järnvägstransporter när det gäller både att exportera färdiga produkter och få in viss råvara. Vanligtvis skickar vi omkring 90 procent av alla leveranser med tåg. Men när det blev stopp på järnvägen kunde vi varken skicka gods norrut eller söderut, vilket gjorde att vi fick tänka om.

Trots att det var först den 2 oktober – nästan en månad efter regnovädret – som Mondi Dynäs kunde avsluta den kritiska operationen, berättar Mikael att produktionen trots allt kunnat fortsätta i önskad takt. Detta tack vare bra rutiner och duktiga kollegor.

– Produktionsmässigt har det fungerat bra men det har varit en enorm ansträngning för supply chain-organisationen. Utan mina duktiga medarbetare hade vi inte klarat av detta. I stället för godståg direkt från fabrik fick vi snabbt, och i konkurrens med andra drabbade företag, försöka hitta ett fyrtiotal lastbilar med släp som kunde utgöra en bilpendel till och från Sundsvall, för att där lasta om vårt gods till järnvägsvagnar. Det var ingen enkel uppgift, men vi lyckades, även om prislappen naturligtvis sticker iväg när så många plötsligt behöver lastbilstransporter för att säkra sina leveranser.

Mondi Dynäs lyckades senare nyttja andra järnvägssträckor i väntan på att järnvägen skulle lagas.

– Vi lyckades efter några dagar rikta om transporterna från lastbil till en annan järnväg. Denna möjlighet var till en början en utmaning då vi vanligen kör med eldrivna lok och de järnvägar som vi hade möjlighet att nyttja är inte elektrifierade. Men tack vare gott samarbete med Green Cargo fick vi snabbt tag på ett dieseldrivet lok, vilket var behjälpligt, fortsätter Mikael Ekholm.

Banavgifter höjs med 50 procent

Mikael berättar vidare att trots att mycket sköttes bra i samband med ovädret och dess konsekvenser, så är han kritisk till Trafikverkets arbetssätt när det kommer till prognoser och besked.

– Som företag är det väldigt svårt att veta hur man ska planera och agera när informationen från Trafikverket är så hackig. I det läge vi befann oss kom det nya besked stup i kvarten, vilket gör det svårt att förhålla sig till läget. Detta måste bli bättre, så att vi företag vet vad vi har att jobba med.

Trots att den drabbade Ådalsbanan är relativt nyrustad stod den inte emot regnovädret som drog förbi. Mikael menar att det eftersatta järnvägsunderhållet är ett problem generellt och måste tas itu med. Han är därför positiv till att regeringen avsatt mer pengar till detta ändamål.

– Den svenska järnvägen borde inte ha tillåtits förfalla till det skick den är i dag. Därför är det såklart välkommet att man vill ta igen underhållsskulden, även om det kommer att väldigt många år. Men det kommer också att krävas att man säkrar vissa delar av infrastrukturen ytterligare för extremväder.

– Med tanke på att banavgifterna har höjts med ungefär 50 procent sedan årsskiftet är det dessutom hög tid att se till att järnvägstransporterna blir mer tillförlitliga. Om man ska kunna motivera en avsevärt högre kostnad för att köra gods på järnväg måste också tillförlitligheten bli bättre, avslutar Mikael Ekholm.

”Det eftersatta underhållet måste återtas”

Madeleine Svenberg är infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv. Hon menar att den underhållsskuld på svenska vägar och järnväg som tillåtits skena iväg måste återtas.

Madeleine Svenberg, expert klimatpolicy.
Madeleine Svenberg är infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv. Foto: Stefan Tell

– Den senaste tidens extrema väder har återigen gjort Sveriges underhållsskuld smärtsamt tydlig. Vägar har spolats bort, järnvägar slagits ut och transporter stannat. Att vi hamnat här är ingen slump. Under många år har infrastrukturen underprioriterats. Regeringar av olika färg har hellre klippt band för nya prestigeprojekt än tagit ansvar för det vi redan har.

Resultatet är en underhållsskuld som byggts upp steg för steg och som nu blir allt dyrare att hantera. Trafikverket uppskattar att kostnaden för att komma ikapp ligger på hundratals miljarder kronor.

– Detta gör det särskilt tydligt. Politiken måste därför samla sig kring en gemensam insikt: arbetet med infrastrukturen sträcker sig långt bortom en valrörelse och kräver ett uthålligt ansvarstagande. En sliten infrastruktur innebär inte bara ökade kostnader, det gör oss också mer sårbara för klimatrelaterade risker, vilket vi har sett flera exempel på bara det senaste året.

– En välfungerande infrastruktur är en avgörande konkurrensfaktor för företag i hela landet. Transporter som fungerar är en förutsättning för att svenska varor ska nå internationella marknader i tid, för att industrins logistik ska hålla och för att människor ska kunna pendla till arbeten och utbildning. När transporterna brister slår det direkt mot vår tillväxt, avslutar Madeleine Svenberg.