NYHET19 februari 2019

Tidiga kundmöten – en outnyttjad resurs

Sundsvall kniper plats 224 av landets 290 kommuner i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Det är oftast där någonstans Sundsvall brukar hamna. För ansvariga politiker och tjänstemän i Västernorrlands största kommun är det en tjatig påminnelse när detta faktum kommer på tal.

Foto: Anders Lövgren

Maria Åslin blev 2018 ansvarig för den enhet inom Näringslivsbolaget som arbetar med näringslivsfrågorna och vill nu ta ett rejält skutt uppåt i rankingen.

– Det finns andra undersökningar av vår konkurrenskraft och tillväxt som placerar oss på betydligt mer smickrande positioner. Tyvärr bygger Svenskt Näringslivs ranking på en hel del faktorer som vi har väldigt svårt att påverka, exempelvis att Sundsvall har ovanligt stark representation av statliga verk vilket är väldigt positivt för regionen men tyvärr ger låga poäng i rankingen, säger Maria Åslin.

Men med det sagt så anser hon också att det finns en hel del att göra när det gäller de områden som går att påverka. Sundsvall har trots allt heller inga raketresultat i rankingen när det gäller politikers och tjänstemäns attityder till företagande.

– Vi har tagit fram en ny modell för hur vi ska arbeta med service och förbättra dialogen med företagen, säger Maria Åslin.

Näringslivsbolagets anställda gör mellan 60 och 70 företagsbesök varje månad.

– Till skillnad mot tidigare då samtalen varit mer spontana så kommer vi nu att följa en tydlig agenda med frågor under besöken, säger Maria Åslin.

Framför allt ska besöken när någon av de ledande kommunpolitikerna Peder Björk (S), Bodil Hansson (S) och Hans Forsberg (C) är med, få ett skarpare innehåll.

Varje kvartal har från och med i år ett eget tema, till exempel mångfald, rekrytering eller hållbarhet. Företagare kan då önska besök som fokuserar på områden där man har behov eller idéer på förändring.

En annan förbättring i Sundsvall gäller hur den så kallade servicegarantin ska utvecklas. Garantin innebär att företag som vänder sig till kommunen för att få hjälp med allt från bygglov till tillståndsärenden får ett så kallat tidigt kundmöte inom två veckor. Där deltar ansvariga tjänstemän från förvaltningar som är berörda. Även polis och räddningstjänst kan vara med för att nämna några exempel på andra verksamheter, men där Näringslivsbolaget ändå tar ledarrollen som sammankallande. Mötet leder till en konkret tidplan för ärendet och företagaren får direktkontakt med rätt tjänstemän.

– Att företag är nöjda med modellen har vi starka bevis på från tidigare enkäter. Nu har vi haft djupintervjuer med ett 20-tal tjänstemän som varit delaktiga tidiga kundmöten. Det är helt klart att modellen är mycket lyckad även ur deras synvinkel. Men vårt problem är att alltför få företag utnyttjar möjligheten, säger Maria Åslin.

Kanske är möjligheten till tidiga kundmöten inte rätt marknadsförd, men faktum är att bara hälften av de tider som är förbokade för ändamålet blir utnyttjade.

– Eftersom det är ett sätt att skapa bra dialog och förståelse mellan företag och tjänstemän så vill vi få till fler möten, vi tror att det spelar stor roll för hur för företag upplever den kommunala attityden till näringslivsfrågor, säger Maria Åslin.

En annan aktivitet som Maria Åslin vill satsa på är att arrangera upphandlingsskolor, där företagare och tjänstemän som arbetar med dessa frågor träffas och lär av varandra.

– Min erfarenhet efter kort tid i den här rollen är att det finns mycket att vinna på att dela kunskap mellan de här grupperna.

Sammantaget gäller det för Sundsvalls kommun att få till mer samverkan mellan företag, politiker och tjänstemän. Kanske är receptet för ett bättre företagsklimat i Sundsvall inte krångligare än så.

Skriven avAnders Lövgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist