Transportbranschen hyllar nya domen – ”Oerhört glädjande”

NYHET Publicerad

DOM Nyligen kom en prejudicerande dom som får transportbranschen att pusta ut – Byberg & Nordin Buss vann mot Transportstyrelsen gällande kör- och vilotider. Men Transportstyrelsen, som förvisso håller med om att domen är prejudicerande, menar att det inte förändrar kommande fall.

Tomas Byberg, vd på Byberg & Nordin

Tomas Byberg, vd på Byberg & Nordin

Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Byberg & Nordin Buss AB har, precis som de flesta företagen i branschen, stångats med Transportstyrelsens sanktionsavgifter för felaktigheter gällande kör- och vilotider, som utläses av en så kallad färdskrivare. Färdskrivaren kontrollerar färden och tider som körs, för att minimera fusket i branschen. Svenskt Näringsliv har tidigare skrivit om kritiken från branschens håll, som ofta går ut på att tanken är god men att det är för krångligt.

Nu har en ny prejudicerande dom kommit, efter att Byberg & Nordin Buss vann mot Transportstyrelsen i Kammarrätten i Sundsvall, och därmed slapp sanktionsavgifterna för två minimala fel.

Felen som gjorts var att en förare av misstag tryckt ut sitt förarkort under färden, varför sträckan inte registrerades korrekt. En annan förare råkade sätta in kortet i fel fack, vilket även det innebar felregistrering för färdmätaren.

– Det är en viktig seger för hela branschen, och det är första gången ett företag frias. Vi har efterfrågat en helhetsbedömning länge, äntligen är den här. Domen bevisar att vi som företag gjorde allt vi kunde för att informera och utbilda våra förare om reglerna, och att misstagen inte är på grund av vår bristande kontroll, säger Tomas Byberg, vd Byberg & Nordin.

Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag, är mycket nöjd med utfallet i Kammarrätten.

– Domen är oerhört glädjande och har stor betydelse för branschen. Det här har vi efterfrågat länge, och domen visar att det vi frågat efter är högst rimligt. Vår förhoppning är att nu få en mer proportionell och verklighetsanpassad syn på kör- och vilotiderna i Sverige.

Och eftersom domen inte överklagades, så är den prejudicerande för kommande fall. Tomas Byberg hoppas nu att Transportstyrelsen börjar arbeta mer systematiskt och ”läser domen med rätt ögon”, som har uttrycker det.

– Reglerna är till för att inte snedvrida konkurrensen genom oschyssta villkor, inte utgöra en trafikfara och inte vara dåliga för förarens sociala situation. Ärliga misstag kan knappast uppfylla något av kriterierna. Nu hoppas vi få slut på fånigheterna, och att myndigheten fokuserar på de riktiga skurkarna, säger han.

Men Kenneth Eriksson, utredare på Transportstyrelsen, håller inte med Tomas Byströms tolkning av att domens revolutionerande ändring.

– Ja, domen är ju prejudicerande, men vi tycker inte att den förändrar särskilt mycket. Transportstyrelsen tycker att man ska arbeta förebyggande, det tycker domstolen också.

Han håller med om att det måste finnas utrymme för mänskliga faktorn vid felaktigheter.

– Även om man varit med på utbildningar så är det klart att man kan man begå misstag, så är det ju. Men då handlar det för oss om att göra bedömningen om hur bolaget har följt upp och försökt rätta till de misstag som sker.

Tomas Byberg menar att Transportstyrelsen bör tolka domen noggrant, för hos branschen har man fått upp hoppet, säger han.

– Tidigare har vi gjort allt vi kunnat för att göra rätt, men aldrig nått hela vägen fram. Det höll på att smyga sig in en resignation, att man blev dömd oavsett hur hårt vi jobbade med att följa reglerna.

– Jag tycker att domen borde leda till att Transportstyrelsen i framtiden, innan en sanktionsavgift skrivs ut, sätter sig in i bolagets arbete med kör och vilotider. Det är ju endast om det finns brister i detta som en sanktionsavgift skall utdelas. I nuläget börjar man med sanktionsavgiften utan att undersöka om det finns verklig grund för en sådan, menar Tomas Byberg.

Anna Grönlund håller med Tomas Byberg, men är något förvånad över Transportstyrelsens reaktion över domen.

– Vi är inte emot kontroller eller regelverk, men det måste finnas rim och reson på det sätt man gör det. Det är något förvånande att Transportstyrelsen inte tillmäter domen större betydelse. Enligt min uppfattning är domstolsutslag viktiga för att etablera en rättssäker praxis i den här frågan.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Att vända på alla stenar bara en lek med ord

INFRASTRUKTUR Regeringens nyligen lanserade nationella transportplan innehåller inget försöksprogram med OPS-projekt, offentlig-privat samverkan, inom infrastrukturområdet. En ypperlig chans går förlorad att på ett kontrollerat sätt starta, driva och utvärdera OPS-projekt i ett eftersatt infrastruktursystem med stort behov av innovativa idéer, skriver infrastrukturexpert Mårten Bergman.
NYHET Publicerad:

Trots ambitionshöjning består infrastrukturskulden

INFRASTRUKTUR Regeringen har fastställt den nationella transportplanen. Trots många positiva delar räcker den inte till. Grundproblemet kvarstår. Sverige kommer även efter denna tolvårsperiod att ha en betydande infrastrukturskuld, skriver Mårten Bergman.     
NYHET Publicerad:

Regeringsbeslut dråpslag mot målet om en fossilfri kollektivtrafik

INFRASTRUKTUR Ett nytt regeringsbeslut riskerar att drastiskt höja kostnaden för den svenska kollektivtrafiken och slå ut satsningen på en fossilfri fordonsflotta.
NYHET Publicerad:

Brist på järnvägar bromskloss för skogsjätte

INFRASTRUKTUR SCA fördubblar sin kapacitet av pappermassa. Men brist på järnvägar är en bromskloss. Det är ett bekymmer att det ligger allt för stort fokus på transportpolitiken söderut, vilket inte ger utrymme för några investeringar i norr, anser bolagets informationschef Björn Lyngfelt.
NYHET Publicerad:

Handlarna: Regelbörda fortfarande ett rött skynke

BYRÅKRATI Nästan 8 av 10 handelsföretag anser att regelbördan har ökat de senaste fem åren. Värst är det i dagligvaruhandeln och järn-, bygg- och färghandeln, visar en ny rapport från Svensk Handel.
NYHET Publicerad:

Regelkrånglet har ökat under Löfvens styre

SKATTER Regelkrånglet för företagare har ökat under den senaste mandatperioden, visar en ny rapport. ”Skatter, arbetsrätt och branschspecifika regler är områden som företagen lyfter upp som krångliga, trots Löfvens höga svansföring före mandatperioden”, säger Andrea Femrell, vd för Näringslivets regelnämnd.
NYHET Publicerad:

Vägskatt på avstånd i ny skepnad

KOMMENTAR En regeringspromemoria om beskattning av tung lastbilstrafik greppar över en stor fråga men bidrar inte med några fullständiga förslag. Det handlar om att ge kilometer- eller vägslitageskatt en ny skepnad, skriver Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor.
NYHET Publicerad:

Transportbranschen hyllar nya domen – ”Oerhört glädjande”

DOM Nyligen kom en prejudicerande dom som får transportbranschen att pusta ut – Byberg & Nordin Buss vann mot Transportstyrelsen gällande kör- och vilotider. Men Transportstyrelsen, som förvisso håller med om att domen är prejudicerande, menar att det inte förändrar kommande fall.
NYHET Publicerad:

LIVE: Väl fungerande infrastruktur och transporter

LIVE Livesändning av seminariet "Väl fungerande infrastruktur och transporter" sändes mellan 14:00 och 16:00 30 januari. Se hela seminariet här.
NYHET Publicerad:

Reformer ska rädda svensk infrastruktur

RAPPORT Den svenska infrastrukturen är eftersatt. Sårbarheten inom transportsystemet ökar ytterligare om inte grundläggande reformer genomförs. I rapporten ”Bana ny väg för Sveriges infrastruktur” föreslås framkomliga lösningar.
NYHET Publicerad:

Infrastrukturkris kräver nya lösningar

DEBATT Svensk infrastruktur blottlägger stora brister. Botemedlet är mer pengar till nyinvesteringar, drift och underhåll. Dessutom krävs högre produktivitet, kostnadseffektivitet och fokus på rätt saker, skriver Caroline af Ugglas, vice vd och Mårten Bergman, infrastrukturexpert.
NYHET Publicerad:

Höjd drivmedelsskatt pressar glesbygdsföretag

INFRASTRUKTUR Höjd skatt på drivmedel går stick i stäv med regeringens ambition att hela landet ska leva, anser Transportföretagen.
NYHET Publicerad:

Hundratals arbetstimmar förlorade i bilköer

TV Stockholms trafiksituation hindrar effektiviteten hos företagen på grund av bilköer, och bidrar till längre arbetsdagar. ”Det är dags att färdigställa Förbifart Stockholm nu”, säger Robin Seger, vd Cremab.
NYHET Publicerad:

Kostsamma symbolprojekt löser inte infrastrukturskuld

KOMMENTAR Sverigeförhandlingen har lämnat förslag till utbyggnad av nya stambanor för höghastighetståg. Nu finns två tydliga alternativ som politiken ska ta ställning till. Järnvägen behöver moderniseras men vi måste börja i rätt ände. Sverige har redan problem med ett underfinansierat och sårbart befintligt infrastruktursystem. Att ta igen den uppbyggda infrastrukturskulden måste prioriteras i första hand, skriver Mårten Bergman.    
NYHET Publicerad:

Kommunens fiskförbud upp i rätten

REGELKRÅNGEL Det har gått tre år sedan Jerk Åkerblad kunde erbjuda sina gäster färsk insjöfisk. Anledningen är att kommunen inte anser att fisken är säker att äta. "Varför får jag förbud i min kommun när samma hantering är ok i resten av Sverige", säger han.
NYHET Publicerad:

72 förslag till regelförenkling

BYRÅKRATI Näringslivets Regelnämnd presenterar 72 förslag på förenkling på 17 regelområden i en ny rapport. Orsaken är att krånglet inte bara fortsätter, utan ökar. Politiker får bakläxa för sitt förenklingsarbete.
NYHET Publicerad:

Transportplan når inte hela vägen fram

KOMMENTAR Den nya nationella transportplanen innehåller utökade satsningar och har fokus på näringslivet. Men det räcker inte hela vägen. Det krävs ett fortsatt långsiktigt och målmedvetet arbete för att komma till rätta med infrastrukturskulden, enligt Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor.
NYHET Publicerad:

Livsmedelsverket kovänder: Går med på betalning i efterhand

REGLER En delseger har uppnåtts för alla företag som berörs av kommunal livsmedelskontroll: Livsmedelsverket kräver nu att de omstridda debiteringarna endast ska ske i efterhand, till skillnad från idag. "Äntligen", säger hotellägaren Richard Larson.
NYHET Publicerad:

Storbolag överens om kortare betaltider

SAMARBETE Några av Sveriges största bolag har enats om en hederskod för att korta betaltiderna till sina underleverantörer. Regeringens hot om lagstiftning är därmed undanröjt. ”Det känns fantastiskt bra”, säger Anna- Lena Bohm, ordförande i Svenskt Näringslivs SME- kommitté.
NYHET Publicerad:

Ny transportplan väcker förhoppningar men mycket återstår

KOMMENTAR Det krävs långsiktighet för att betala av infrastrukturskulden. Regeringens 622 miljarder är bra, men inte tillräckligt, menar Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor.