NYHET1 februari 2019

Ungas perspektiv och innovationskraft knäcker koden

Att låta gymnasieungdomar komma med lösningar på problem är en modell som används i Innovation Camp, ett event som arrangeras av Ung Företagsamhet Västernorrland i samarbete med partners.

I Sundsvall genomfördes ett sådant event tillsammans med Nordea som gärna ser att unga kommer igång med månadssparande, något som inte alltid är en självklarhet när andra lockelser är många.

40 elever deltog i eventet under en heldag på Grönborg. De delades in i grupper där många kom från olika skolor och tidigare inte kände varandra.

– Jag anmälde mig för att jag ville testa utmaningen att pitcha en idé och se om jag klarade att vara kreativ under press. Det lät spännande och jag är glad att jag var med, det har gett mig mycket, säger Sara Wexén, en av deltagarna.

I slutet av dagen presenterade alla grupper sina idéer inför en jury. Svenskt Näringslivs utsände kan bekräfta att den kreativa nivån på idéerna och tydligheten i presentationerna var mycket hög. Den ena gruppen efter den andra levererade förslag som var genomtänkta och som ofta byggde på hur man med hjälp av digital teknik, appar, sociala medier och spelverktyg (gamification) skapar intresse och förståelse för sparandets betydelse.

En grupp hade gått så långt att man lade fram förslaget att Nordea skulle köpa upp bostäder i hela landet och koppla samman sparandet med att erbjuda bostäder till ungdomar. På så sätt kunde man samtidigt komma tillrätta med svårigheten för unga att få tag i bostad.

– Mycket svårt att utse vinnaren eftersom alla hade något bra i sina förslag. Men alla presentationer kommer att användas internt för att utveckla vår verksamhet, det är en målgrupp vi vill fånga idéer och tankar från, säger Carina Bergquist Palm.

– Jag tycker också det varit intressant att de unga ofta har breda perspektiv och till exempel väver in vår gemensamma välfärd i sina idéer kring privat sparande, fortsätter Carina Bergquist Palm.

För Ung Företagsamhet Västernorrland handlade dagen också om att väcka intresse bland deltagarna för att starta ett UF-företag.

– Genom att arbeta med ett skarpt case får eleverna en snabb inblick i hur det är att driva företag. De ska gemensamt arbeta fram en idé och presentera den för någon som i slutändan också vill köpa den. Jag tror flera av de som varit med i dag fått mersmak, säger Jennie Skoglund, projektledare, Ung Företagsamhet Västernorrland.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist