Ungas perspektiv och innovationskraft knäcker koden

NYHET Publicerad

SKOLA/NÄRINGSLIV Att låta gymnasieungdomar komma med lösningar på problem är en modell som används i Innovation Camp, ett event som arrangeras av Ung Företagsamhet Västernorrland i samarbete med partners.

Carina Bergquist Palm, Nordea och Jennie Skoglund, Ung Företagsamhet
Foto: Anders Lövgren
Nordeas regionchef Carina Bergquist Palm och Ung Företagsamhets projektledare Jennie Skoglund samarbetade kring Innovation Camp.
Innovations Camp i Sundsvall
Foto: Anders Lövgren
Ljushallen i Grönborg blev plats för brainstorming under Innovation Camp.
Innovation Camp, Sundvall
Foto: Anders Lövgren
Tindra Nåvik, Mosetta During och Sara Wexén går på Hedbergska skolan och såg det som en kul utmaning att delta och få jobba fram en idé under tidspress.
Deltagare i Innovation Camp i Sundsvall
Foto: Anders Lövgren
Att komma från olika skolor (Hedbergska och Skvadern) hindrade inte Malin Eriksson, Nadja Persson, Tove Larsson och Adrian Goebel från att samverka. Extra plus för namnet på deras idé: Nordea Sparadis.
Innovation Camp, juryn
Foto: Anders Lövgren
Juryn med Christoffer Svensson, Nordea, Laura Kettle, Almi Företagspartner, Carina Bergquist Palm, Nordea, Annika Ullsten, Abersten och Eva Nyh Hederberg, Bizmaker, hade ett svettigt jobb med att gallra fram de bästa idéerna.
Innovations Camp i Sundsvall
Foto: Anders Lövgren
Spänning när alla grupper klev fram för att pitcha sina idéer.
Innovations Camp, vinnande teamet
Foto: Anders Lövgren
Vinnande teamet med förslaget ”Nordea Youth” hade en idé som innehöll en innovativ spelidé, hållbarhetstänk och ett belöningssystem. De fick 3 000 kronor och rådgivning av Nordea i pris.

I Sundsvall genomfördes ett sådant event tillsammans med Nordea som gärna ser att unga kommer igång med månadssparande, något som inte alltid är en självklarhet när andra lockelser är många.

40 elever deltog i eventet under en heldag på Grönborg. De delades in i grupper där många kom från olika skolor och tidigare inte kände varandra.

– Jag anmälde mig för att jag ville testa utmaningen att pitcha en idé och se om jag klarade att vara kreativ under press. Det lät spännande och jag är glad att jag var med, det har gett mig mycket, säger Sara Wexén, en av deltagarna.

I slutet av dagen presenterade alla grupper sina idéer inför en jury. Svenskt Näringslivs utsände kan bekräfta att den kreativa nivån på idéerna och tydligheten i presentationerna var mycket hög. Den ena gruppen efter den andra levererade förslag som var genomtänkta och som ofta byggde på hur man med hjälp av digital teknik, appar, sociala medier och spelverktyg (gamification) skapar intresse och förståelse för sparandets betydelse.

En grupp hade gått så långt att man lade fram förslaget att Nordea skulle köpa upp bostäder i hela landet och koppla samman sparandet med att erbjuda bostäder till ungdomar. På så sätt kunde man samtidigt komma tillrätta med svårigheten för unga att få tag i bostad.

– Mycket svårt att utse vinnaren eftersom alla hade något bra i sina förslag. Men alla presentationer kommer att användas internt för att utveckla vår verksamhet, det är en målgrupp vi vill fånga idéer och tankar från, säger Carina Bergquist Palm.

– Jag tycker också det varit intressant att de unga ofta har breda perspektiv och till exempel väver in vår gemensamma välfärd i sina idéer kring privat sparande, fortsätter Carina Bergquist Palm.

För Ung Företagsamhet Västernorrland handlade dagen också om att väcka intresse bland deltagarna för att starta ett UF-företag.

– Genom att arbeta med ett skarpt case får eleverna en snabb inblick i hur det är att driva företag. De ska gemensamt arbeta fram en idé och presentera den för någon som i slutändan också vill köpa den. Jag tror flera av de som varit med i dag fått mersmak, säger Jennie Skoglund, projektledare, Ung Företagsamhet Västernorrland.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Smarta rör tar Härnösandstjejer till SM

UNG FÖRETAGSAMHET Hållbarhet var en tydlig trend på årets regionala UF-mässa i Nordichallen. Re-Mark UF, som säljer pantrör för lyktstolpar, blev Årets UF-företag. De fyra Härnösandstjejerna tävlar därmed i riksfinalen i maj.
NYHET Publicerad:

”Det är en jättestor fråga att få nyanlända i arbete”

INSPIRATIONSDAG Att få nyanlända att ta steget från bidrag till självförsörjning är en viktig fråga för många kommuner, det framkom på Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett bättre företagsklimat. ”Här måste vi hitta arbetsmodeller tillsammans med näringslivet. Efter flyktingvågen har vi praktikförstört många företag,” säger Jonas Wessling, näringslivsutvecklare i Härnösands kommun.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga utställare på årets UF-mässa

UNG FÖRETAGSAMHET Ung Företagsamhet Västernorrlands regionchef Erik med medarbetare Elias, Jennie och Adam har bråda dagar inför den stundande regionala UF-mässan som äger rum den 20-21 mars på Nordichallen i Sundsvall. Hela 179 UF-företag och ca 500 ungdomar kommer på plats att visa upp sina kreativa produkter och tjänster.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten i länet ökar

NY RAPPORT Svenskt Näringslivs rapport ”Företagsamheten 2019” visar att företagsamheten ökar i Västernorrlands samtliga kommuner. Länet är dessutom ett av få i riket där även nyföretagsamheten ökar. "Västernorrlands framtid är beroende av att vi har starka och växande företag. Och bakom varje företag finns det en eller flera människor. I den här rapporten sätter vi fokus på dem", säger Anna Hedensjö Johansson, regionchef Svenskt Näringsliv Västernorrland.
NYHET Publicerad:

Sveriges snabbaste byråkrati i sikte?

FÖRETAGSKLIMAT Den rödgröna makten är numera beroende av stöd från KD. Både kommunalråd och oppositionsråd är nya. Nu hoppas företagen i Härnösand att det nya politiska läget ska ge ökad dialog och mer fokus på näringslivsfrågor. "En av mina ambitioner är att tona ned käbblet", säger färska kommunalrådet Andreas Sjölander, (S).
NYHET Publicerad:

Företagen i Västernorrland ser en stagnerad arbetsmarknad

KONJUNKTUREN Produktions- och försäljningsvolymerna för företagare i Västernorrland har fallit det senaste halvåret jämfört med genomsnittet för övriga landet. Dock förväntar sig 60 procent av företagen inom industri- och tjänstesektorn att produktion och försäljning ska öka det kommande halvåret. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för första kvartalet 2019.
NYHET Publicerad:

Tidiga kundmöten – en outnyttjad resurs

FÖRETAGSKLIMAT Sundsvalls kommuns näringslivsbolag vässar arbetet med nya chefen Maria Åslin vid rodret. "Vi är inte nöjda med vår placering i rankingen och ska bland annat bli mycket bättre på innehållet i våra företagsbesök", säger hon.
NYHET Publicerad:

Starka företag driver samhället framåt

AVSTAMP 2019 Ett 80-tal företagare, politiker och tjänstemän från regionen och kommunerna var på plats när Svenskt Näringsliv kickade igång 2019 med en inspirationsträff och paneldebatt med riksdagspolitiker.
NYHET Publicerad:

Spelreglerna för företagen under lupp

NÄRINGSPOLITIK Företagens önskan om en handlingskraftig regering med företagens bästa för ögonen hålls vid liv i möten och dialog. Vid ett politiker- och företagarmöte i Sundsvall i början av februari var ett inslag ett panelsamtal med tre av länets åtta riksdagspolitiker; Jörgen Berglund (M) och Malin Larsson (S) och Jasenko Omanovic (S).
NYHET Publicerad:

Ungas perspektiv och innovationskraft knäcker koden

SKOLA/NÄRINGSLIV Nordea i Sundsvall tog chansen att låta 40 gymnasieelever knäcka en av deras tuffaste utmaningar – hur får man ungdomar att börja månadsspara. "Otroligt inspirerande att ta del av alla idéer", säger en mycket nöjd Carina Bergquist Palm, regionchef, Nordea.
NYHET Publicerad:

Nytt kommunstyre öppnar upp för valfrihet

FÖRETAGSKLIMAT Med nytt politiskt styre ska det bli bättre förutsättningar för Örnsköldsviks näringsliv. Valfrihet i vården är en fråga som varit död men där man nu gläntar lite på dörren.
NYHET Publicerad:

Kommunal tillväxtchef vill rekrytera som industrin

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kan industrin, så kan offentlig verksamhet. Så förklarar Susanne Königson, tillväxtchef i Kramfors kommun, samarbetet med Sollefteå och Härnösand. Projektet inspireras av hur industriföretag i regionen samverkar för att rekrytera kompetens. "Många av företagen konkurrerar om arbetskraft men drar ändå åt samma håll", säger hon.
NYHET Publicerad:

Val av gymnasieprogram för framtida jobb och studier

GYMNASIEVALET Ungefär 3 000 niondeklassare i Västernorrland och deras föräldrar ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram. För att underlätta genomtänkta val lanserar Svenskt Näringsliv nu sajten Gymnasiekvalitet.se. Där finns fakta om program och gymnasieskolor i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Ingenjörer från Pakistan ger Timråföretaget växtkraft

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Bristen på rätt kompetens är stor – inte minst inom teknikområdet. Midnet i Timrå anställde två ingenjörer med rötter i Pakistan. ”Utan dem hade vi aldrig kunnat växa”, säger vd och delägaren Jonathan Malmberg.
NYHET Publicerad:

Timrås nya kommunalråd greppar stafettpinnen

FÖRETAGSKLIMAT Efter 17 år som kommunalråd i Timrå så lämnar Ewa Lindstrand över stafettpinnen till sin efterträdare Stefan Dalin. Han får nu i uppgift att leda Timrå på vägen mot att bli bäst i Norrland vad gäller företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Digitaliserar primärvården tillsammans

DIGITALISERING I februari lanserar Premicare, som driver fem hälsocentraler i länet, appar och annan teknik för distansoberoende undersökningar. Arbetet har väckt stort intresse hos Region Västernorrland (tidigare landstinget), som driver 21 av länets 33 hälsocentraler. När regionen sökte EU-medel för digitalisering av primärvården vände man sig därför till Premicare och Mittuniversitetet.
NYHET Publicerad:

Kan broar av dialog göra skillnad?

KRÖNIKA Året lider mot sitt slut och när jag tittar i backspegeln på 2018 är det framför allt samtal och möten med företagare, politiker och tjänstemän som gjort avtryck. Sneglar lite på min bygghjälm på kontoret och tänker att jag är en brobyggare som har förmånen att sätta rum och arena för dessa möten, som på kort och lång sikt kommer göra skillnad. Det skriver Anna Hedensjö Johansson, regionchef Svenskt Näringsliv Västernorrland, i sin krönika.
NYHET Publicerad:

UF-företagande – en växande trend

UNG FÖRETAGSAMHET Hela 858 gymnasieelever i Västernorrland driver UF-företag i år. "UF-företagande är en växande trend bland unga", säger Erik Eriksson, regionchef, Ung Företagsamhet Västernorrland.
NYHET Publicerad:

Ånges näringsliv tar i hand och siktar uppåt

FÖRETAGSKLIMAT Ett historiskt handslag i Ånge ska sätta fart på företagsklimatet. "Inom tre år ska vi klättra 100 placeringar med hjälp av bättre samverkan", säger kommunalrådet Sten-Ove Danielsson.
NYHET Publicerad:

Lättar dimman?

NÄRINGSPOLITIK Dimman ligger tät. Vilken regering som ska styra landet är för dagen oviss. Vi träffar några av våra folkvalda riksdagsledamöter och lyfter viktiga frågor som oroar oss. Det skriver sju företagare från länet i en insändare.