NYHET7 augusti 2018

"Om man ville att något skulle hända, då fick man ordna det själv"

Carola Gunnarsson, som kandiderar till riksdagen för Centerpartiet i höstens val. Vi på Svenskt Näringsliv vill veta hur länets riksdagskandidater ser på företagsamhet, entreprenörskap och på villkoren för landets företag.

Foto: Jan Storm

Vad fick dig att engagera dig politiskt?

– Jag är född och uppväxt på en bondgård i Möklinta. Tidigt lärde jag mig att om man vill att något skulle hända, exempelvis en fritidsaktivitet, då får man ordna det själv.

Jag blev också tidigt varse att man tillsammans i en förening kan uträtta mycket mer än om man är ensam. Som ung blev jag medlem i Centerns Ungdomsförbund där jag var verksam under många år innan jag övergick till engagemang inom Centerns Kvinnoförbund och Centerpartiet.

Så det är min uppväxt och erfarenheterna från mina ungdomsår på landsbygden som styrde in mig på den politiska banan. Och för mig är Centerpartiet det självklara valet.

Hur gör du för att uppdatera dig om näringslivsfrågor?

– Jag följer de ekonomiska nyheterna i media men besöker också regelbundet näringslivsorganisationernas hemsidor. Den viktigaste informationen får jag dock när jag träffar enskilda företag och företagare som berättar om sin situation och om vilka utmaningar de har.

Vad tycker du vore den viktigaste åtgärden för att underlätta för västmanländska företag?

– Viktigaste åtgärden för såväl västmanländska som svenska företag är att göra det lättare och få lägre kostnader för att anställa. Det är ju företagen som är våra viktigaste jobbskapare.

Största hindret mot tillväxt, inte minst i Västmanland, är att företagen idag inte får tag på den arbetskraften de behöver trots hög arbetslöshet. Därför krävs bra utbildningar. Det behövs bättre samverkan mellan länets kommuner och dess gymnasieskolor, vi behöver få fler kurser inom yrkeshögskolan och Mälardalens högskola behöver utvecklas på ett bra sätt.

Dessutom behövs en bra infrastruktur med vägar, bussar och tåg samt inte minst bredband och dessutom tillgång till bra bostäder.

Vad gör du helst en ledig dag?

– Under sommarhalvåret ägnar jag mig åt trädgården eller vårt lantbruksföretag. Vinterhalvåret är jakten prioriterad. Dessutom ägnar jag mig åt föreningsarbete inom bland annat hemslöjdsrörelsen eller bygdegårdarna.

Skriven avTony Gunnarsson