anton göteborg företagsklimat.png

120 000 nya jobb i Göteborg? Inte utan långsiktigt politiskt ledarskap.

NYHET Publicerad

FREDAGSKRÖNIKA. Nu har Göteborgs kommunfullmäktige antagit en ny näringslivsstrategi. Den mest välgrundade och förankrade planen på länge och ett stort steg framåt menar politiker både från höger till vänster. Ett välkommet initiativ. Samtidigt har den senaste tiden i den lokala debatten präglats av att politiker har bytt parti, tjafs om småsaker, anklagelser och beskyllande. Det är hög tid för Göteborg att lyfta blicken och utöva långsiktigt ledarskap. Inte minst för näringslivets skull.

Göteborg är verkligen en fantastisk stad. Vi är en av de starkaste tillväxtregionerna i Europa. Vår näringslivshistoria är både stolt och innovativ. Men vi måste också vara medvetna om våra utmaningar. Våra företag går otroligt bra just nu, inte tack vare, utan trots företagsklimatet i staden.

Den bistra verkligheten är att vi behöver vara bättre än både Stockholm och Malmö. Vi måste förtjäna vår framgång och kan inte ta tillväxten för given. Vi är varken huvudstad, finansiellt centrum eller har Kastrup flygplats som port ut i världen. Arbetet som vi lägger ner måste därför vara lite hårdare än de övriga storstadsregionerna. De strategiska näringslivsfrågorna blir just därför extra viktiga för vårt lokala företagsklimat.

I näringslivsstrategin, som under gårdagen (22/3) klubbades genom stor politisk enighet i kommunfullmäktige, sätts målet att Göteborgsregionen ska ha 120 000 fler jobb år 2035. I målbilden står det: ”Näringslivet har fullt stöd från staden och kan känna stolthet över att verka i en av världens mest nytänkande storstadsregioner”. Ett av de stora hindren att nå upp till målen är det rådande företagsklimatet.

I alla våra mätningar om lokalt företagsklimat är framförallt en sak väldigt tydlig. Kommunerna med ett starkt företagsklimat präglas av breda och långsiktiga politiska överenskommelser. Givetvis är varje kommun i behov av en vital politisk debatt. Men näringslivsfrågorna är för viktiga för att bråka bort. Det politiska ledarskapet måste vara långsiktigt för att skapa en vilja till investeringar och fortsatt tillväxt bland företagen i kommunen. Den politiska enigheten bakom programmet är därför varmt välkommen.

Helt oavsett vilka som vinner eller bildar majoritet efter valet i höst, behöver partierna i Göteborg fortsatt enas kring näringslivsfrågorna. Det räcker inte med att en allmänt hållen skrivbordsprodukt klubbas igenom i fullmäktige. Nu krävs verkstad. Från höger till vänster behövs samsyn och enighet i näringslivsfrågorna. Företagare vill ha långsiktighet och tydliga spelregler. Då måste också politiken bjuda upp.

Om Göteborg lyckas skapa ett bättre företagsklimat, blir staden också mer attraktiv när företag fattar beslut om var i världen man ska driva sin verksamhet. I en genomgång tidigare under våren visade vi att Göteborg har betydligt färre börsnoterade företags huvudkontor, än både Stockholm och Malmö. Och varför ska man etablera sig i Göteborg? Huvudfrågan för arbetet med näringslivsfrågorna måste vara just denna. Att inte ta något för givet. I en allt mer globaliserad värld, där företag blir allt mer knutna till den fysiska plats eller kommun man driver sitt företag i måste staden ställa sig frågan: Varför just Göteborg?

Göteborg sticker ut negativt i våra mätningar när det gäller hur man upplever attityden från både ledande politiker och tjänstemän. En utveckling som alla politiker har ett ansvar för att förändra. Det nya näringspolitiska programmet är ett lovvärt första steg i det arbetet. I näringslivsfrågorna är det ofta inställning och attityder, inte resurser, som är avgörande. Något som inte minst många mindre och framgångsrika kranskommuner ständigt uppvisar.

Det nya näringslivsstrategiska programmet för Göteborg stad, antaget i full politisk enighet, är en lovande och bra start. Ska företagsamhetens förtroende för stadens arbete med näringslivsfrågorna repareras krävs dock mer än så. Ingen företagare ska någonsin behöva tvivla på politiker eller tjänstemäns attityder till företagande. Göteborg behöver ett långsiktigt politiskt ledarskap. Då finns goda möjligheter att nå målet om 120 000 fler jobb i regionen år 2035.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kommunal upphandling - "betyget har aldrig varit lägre"

KRÖNIKA Varje år mäter Svenskt Näringsliv företagsklimatet i kommunerna. En av frågorna vi ställer är hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunen. I år var resultatet nedslående – betyget för de kommunala upphandlingarna har aldrig varit längre, 2,63 på en 6-gradig skala. Om vad det kan bero på skriver Ellen Hausel Heldahl, Svenskt Näringsliv, i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Vem tar ledningen i elförsörjningsfrågan?

KRÖNIKA Lina Håkansdotter, expert på hållbarhet och infrastruktur på Svenskt Näringsliv, delar med sig av tankar kring elförsörjningens utmaningar och möjligheter.
NYHET Publicerad:

Skatteproblem synliggjorda av krisen

KRÖNIKA "Ska Sverige komma starkare ur krisen måste vi blicka framåt och lägga grunden för återhämtning. Mycket behöver därför göras för att återstarta beredvilligheten att investera och ta risk, säkra kompetenstillgången och viljan att anställa, stärka incitamenten att arbeta, bygga upp infrastrukturen, utveckla handeln med och öppenheten gentemot omvärlden." Det skriver Johan Fall, skattechef Svenskt Näringsliv i en krönika.
NYHET Publicerad:

En visionär syn på vårt miljöarbete

KRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete". Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

”Ju mer jag engagerade mig, desto mer fick jag tillbaka”

FÖRETAGANDE Hur är det att vara småföretagare idag och hur gör man sin röst hörd?
NYHET Publicerad:

Göteborgs Hamn – näringslivets port mot världen

Göteborgs Hamn. Ett bolag som inte bara andas historia – utan som har stora framtidsplaner. Vi träffade vd Elvir Dzanic för en intervju.
NYHET Publicerad:

Tvätteriet som ställde om och klarade krisen

OMSTÄLLNING Oavsett bransch, marknad eller vilka kunder man som företag levererar till har alla på något sätt påverkats av coronakrisen. För Rikstvätt Bengtsfors, ett familjeföretag som tvättar och servar främst hotell- och restaurangbranschen med ren tvätt, slog krisen snabbt. ”Vi är inne i en kris vi aldrig glömmer. Vi gick från 100 procent produktion ner till 20 procent, på bara någon vecka”, konstaterar vd Lise Björvall.
NYHET Publicerad:

Er tid är nu

KRÖNIKA "Framtiden ska vara ljus och inspirerande. Det är därför högst bekymmersamt att ungas oro för framtiden nu ökar." Det skriver Johan Olsson, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Det långsiktiga målet: Att föra skola och näringsliv närmare varandra

SKOLA & NÄRINGSLIV "Jag upplever att man ibland pratar lite olika språk. Skolan pratar om drömmar, och det är bra, men arbetsgivare och näringslivet kanske snarare pratar om anställningsbarhet"
NYHET Publicerad:

En sommarhälsning

KRÖNIKA Vi går nu mot sommar och semestertider efter en vår som inte liknar någonting annat vi tidigare har varit med om. För oss på Svenskt Näringsliv har de senaste månaderna inneburit ett intensivt arbete med att förmedla företagens svåra situation till beslutsfattare och få till stödåtgärder på såväl nationell nivå som här i Västsverige.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

"Trygghetsfrågan måste högre upp på kommunernas dagordningar"

FÖRETAGSKLIMAT ”Brotten mot företag drabbar hela samhällsekonomin. Trygghetsfrågan måste upp på kommunernas dagordningar”, anser Rudolf Antoni, regionchef Svenskt Näringsliv i Västra Götaland. 
NYHET Publicerad:

Var fjärde företag i Västra Götaland påverkas allvarligt av brottslighet och otrygghet

BROTTSLIGHET Problemen med brottslighet och otrygghet ökar för företagen i Västra Götaland. Det visar en undersökning från Svenskt Näringsliv med över 5 500 svarande företag i Västra Götaland. 
NYHET Publicerad:

TRR - ett stöd för företag i omställning

OMSTÄLLNING Gabriella Nilsson, regionchef på TRR Trygghetsrådet, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Skolans verkliga utmaningar

KRÖNIKA För vår framtida samhällsutveckling, och inte minst våra företags framtida kompetensförsörjning, utgör skolan en viktig grund. Det är därför med bestörtning som jag läser den nya rapporten Skolans verkliga utmaningar som igår publicerades av Friskolornas riksförbund.
NYHET Publicerad:

Så satsar Västra Götalandsregionen på näringslivet

CORONAKRISEN Nya satsningar för att mildra coronakrisens konsekvenser för näringslivet samt bidra till en hållbar omställning.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Nyrekrytering till Svenskt Näringsliv i väst

NYREKRYTERING I augusti tillträder Susann Haggren som ny näringspolitisk rådgivare på Svenskt Näringsliv i Västra Götaland.
NYHET Publicerad:

Näringslivspodden special: Framgångsrecept på företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Hur utvecklar man som kommun ett långsiktigt stabilt företagsklimat? I veckans specialavsnitt av Näringslivspodden träffar vi företrädare för två kommuner som länge legat i topp i Svenskt Näringslivs undersökningar. Lyssna här!
NYHET Publicerad:

Enkätsvaren 2020 – så tycker företagen om företagsklimatet i Västra Götaland

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning.