anton göteborg företagsklimat.png

120 000 nya jobb i Göteborg? Inte utan långsiktigt politiskt ledarskap.

NYHET Publicerad

FREDAGSKRÖNIKA. Nu har Göteborgs kommunfullmäktige antagit en ny näringslivsstrategi. Den mest välgrundade och förankrade planen på länge och ett stort steg framåt menar politiker både från höger till vänster. Ett välkommet initiativ. Samtidigt har den senaste tiden i den lokala debatten präglats av att politiker har bytt parti, tjafs om småsaker, anklagelser och beskyllande. Det är hög tid för Göteborg att lyfta blicken och utöva långsiktigt ledarskap. Inte minst för näringslivets skull.

Göteborg är verkligen en fantastisk stad. Vi är en av de starkaste tillväxtregionerna i Europa. Vår näringslivshistoria är både stolt och innovativ. Men vi måste också vara medvetna om våra utmaningar. Våra företag går otroligt bra just nu, inte tack vare, utan trots företagsklimatet i staden.

Den bistra verkligheten är att vi behöver vara bättre än både Stockholm och Malmö. Vi måste förtjäna vår framgång och kan inte ta tillväxten för given. Vi är varken huvudstad, finansiellt centrum eller har Kastrup flygplats som port ut i världen. Arbetet som vi lägger ner måste därför vara lite hårdare än de övriga storstadsregionerna. De strategiska näringslivsfrågorna blir just därför extra viktiga för vårt lokala företagsklimat.

I näringslivsstrategin, som under gårdagen (22/3) klubbades genom stor politisk enighet i kommunfullmäktige, sätts målet att Göteborgsregionen ska ha 120 000 fler jobb år 2035. I målbilden står det: ”Näringslivet har fullt stöd från staden och kan känna stolthet över att verka i en av världens mest nytänkande storstadsregioner”. Ett av de stora hindren att nå upp till målen är det rådande företagsklimatet.

I alla våra mätningar om lokalt företagsklimat är framförallt en sak väldigt tydlig. Kommunerna med ett starkt företagsklimat präglas av breda och långsiktiga politiska överenskommelser. Givetvis är varje kommun i behov av en vital politisk debatt. Men näringslivsfrågorna är för viktiga för att bråka bort. Det politiska ledarskapet måste vara långsiktigt för att skapa en vilja till investeringar och fortsatt tillväxt bland företagen i kommunen. Den politiska enigheten bakom programmet är därför varmt välkommen.

Helt oavsett vilka som vinner eller bildar majoritet efter valet i höst, behöver partierna i Göteborg fortsatt enas kring näringslivsfrågorna. Det räcker inte med att en allmänt hållen skrivbordsprodukt klubbas igenom i fullmäktige. Nu krävs verkstad. Från höger till vänster behövs samsyn och enighet i näringslivsfrågorna. Företagare vill ha långsiktighet och tydliga spelregler. Då måste också politiken bjuda upp.

Om Göteborg lyckas skapa ett bättre företagsklimat, blir staden också mer attraktiv när företag fattar beslut om var i världen man ska driva sin verksamhet. I en genomgång tidigare under våren visade vi att Göteborg har betydligt färre börsnoterade företags huvudkontor, än både Stockholm och Malmö. Och varför ska man etablera sig i Göteborg? Huvudfrågan för arbetet med näringslivsfrågorna måste vara just denna. Att inte ta något för givet. I en allt mer globaliserad värld, där företag blir allt mer knutna till den fysiska plats eller kommun man driver sitt företag i måste staden ställa sig frågan: Varför just Göteborg?

Göteborg sticker ut negativt i våra mätningar när det gäller hur man upplever attityden från både ledande politiker och tjänstemän. En utveckling som alla politiker har ett ansvar för att förändra. Det nya näringspolitiska programmet är ett lovvärt första steg i det arbetet. I näringslivsfrågorna är det ofta inställning och attityder, inte resurser, som är avgörande. Något som inte minst många mindre och framgångsrika kranskommuner ständigt uppvisar.

Det nya näringslivsstrategiska programmet för Göteborg stad, antaget i full politisk enighet, är en lovande och bra start. Ska företagsamhetens förtroende för stadens arbete med näringslivsfrågorna repareras krävs dock mer än så. Ingen företagare ska någonsin behöva tvivla på politiker eller tjänstemäns attityder till företagande. Göteborg behöver ett långsiktigt politiskt ledarskap. Då finns goda möjligheter att nå målet om 120 000 fler jobb i regionen år 2035.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Årets praoplats utsedd: Tidaholms Sparbank tar hem priset

PRAO På en praoplats får ungdomar en första inblick i arbetslivet. För att uppmärksamma företag som på ett engagerat sätt ger ungdomar en försmak av detta delades för första gången priset Årets praoplats ut under Näringslivsfesten i Tidaholm.
NYHET Publicerad:

Näringslivsakademi för unga beslutsfattare

UTBILDNING Svenskt Näringsliv i Västra Götaland startar en spetsutbildning för unga – Näringslivsakademin Väst. Utbildningen ger deltagarna en chans att fördjupa sig i näringslivsfrågor och bli riktigt duktiga på vad som krävs för att skapa ett välmående företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Är vi redo för framtidens arbetsmarknad?

FREDAGSKRÖNIKA Trots att vi vet hur trenderna ser ut återstår frågan, hur ska vi egentligen rusta oss för framtiden? I dagens fredagskrönika skriver Christina Riksén om hur vi förbereder oss för framtidens arbetsmarknad.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivarfrågor i fokus

ARBETSGIVARDAG Över 170 personer från 130 företag deltog under en förmiddag fylld med givande föreläsningar och erfarenhetsutbyten.
NYHET Publicerad:

Vilken kommun i Västra Götaland blir först med en krångelombudsman?

FREDAGSKRÖNIKA Som första kommun i landet tar Helsingborg ett spännande initiativ och inför en ”krångelombudsman”. Vilken kommun i Västra Götaland blir först att följa efter?
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen - så sparar vi 70-100 miljarder

UPPHANDLING I TV, tidningar och på sociala medier pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Simon Påhlman

STUDENTMEDARBETARE Svenskt Näringslivs regionkontor i Västra Götaland välkomnar en ny studentmedarbetare – Simon Påhlman! Vi bad Simon att svara på några snabba frågor för att lära känna honom lite bättre.
NYHET Publicerad:

Skaraborg satsar på företagsklimatet 

FÖRETAGSKLIMAT 2018 presenterade Skaraborgs kommunalförbund projektet ”Stärkt företagsklimat i Skaraborg”. Ett år in i projektet har mycket hänt.
NYHET Publicerad:

Great minds don't think alike

FREDAGSKRÖNIKA Hur överbrygger vi kompetensgapet, vänder utanförskap till integration och mångfald till affärsnytta? Det skriver Rudolf Antoni om i dagens krönika.
NYHET Publicerad:

Industrinatt – för inblick och kompetensförsörjning

FÖRETAGSKLIMAT Götene kommun arbetar aktivt tillsammans med näringslivet för att skapa ett så gott företagsklimat som möjligt. Ett bra exempel är att de tillsammans med Näringslivsföreningen arrangerade Götene Industrinatt för andra gången, kvällen den 23 oktober.
NYHET Publicerad:

Så rustas Västra Götaland

FREDAGSKRÖNIKA Vi ser en oväntat snabb försvagning av konjunkturen och vi går en tuffare framtid till mötes. För att möta dessa utmaningar blir kommunernas arbete med att stärka de lokala förutsättningarna för företagande allt viktigare.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Mathilda!

STUDENTMEDARBETARE Svenskt Näringslivs regionkontor i Västra Götaland välkomnar en ny studentmedarbetare – Mathilda Ohlsson Larsson! Vi bad henne att svara på några snabba frågor för att lära känna henne lite bättre.
NYHET Publicerad:

Lagligt, lämpligt och listigt

FÖRETAGSKLIMAT Det finns en hel del som en kommun eller offentlig aktör kan göra för att arbeta för en sundare konkurrens med näringslivet, det menar Stefan Sagebro, expert hos Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Våra välfärdsskapares betydelse

FREDAGSKRÖNIKA Den senaste veckan har vi på våra facebook-sidor fokuserat på att lyfta fram företagens betydelse för vår gemensamma välfärd. Ett koncept som inte alltid är så lätt att förstå och som i min mening aldrig kan framhävas tillräckligt. I tider då konjunkturen viker blir dessutom budskapet viktigare än någonsin.
NYHET Publicerad:

Någonstans mellan engagemang och krångliga regelverk

FREDAGSKRÖNIKA Under mina snart sex veckor på Svenskt Näringsliv har jag redan hunnit komma i kontakt med det driv och engagemang som finns bland våra medlemsföretag. Men jag har också hunnit höra berättelser från vardagen - en vardag bitvis fylld av myndighetskontakter, krångliga och oförutsägbara regler och dyra avgifter. Mitt eget engagemang för näringslivsfrågor är som mest påtagligt just där, någonstans mellan entreprenöriellt driv och krångliga regelverk.
NYHET Publicerad:

Kommunal myndighetsutövning i Västra Götaland - så tycker de lokala företagen

FÖRETAGSKLIMAT Främjande myndighetsutövning är oerhört viktigt för det lokala företagsklimatet eftersom den vanligaste kontakten mellan en kommun och ett företag handlar om tillstånd eller tillsyn. Frågan är hur bra din hemkommun hanterar frågorna om tillstånd, tillsyn eller kontroll. Svenskt Näringslivs sammanställning ”Kommuner som hjälper företag att göra rätt” ger svar på hur företagen betygsätter kommunen.
NYHET Publicerad:

Generationsskiften i västsvenska företag - stora värden står på spel

FÖRETAGSKLIMAT Svenska företagare blir allt äldre och fler måste fundera över hur, och om, de ska lämna över verksamheten till kommande generation. Tydligt är att det är stora värden som står på spel när företag ska genomföra ett generationsskifte.
NYHET Publicerad:

Ung företagsamhet — för framtidens företagsklimat

FREDAGSKRÖNIKA För att stärka Västra Götalands företagsklimat och framtida tillväxt måste vi ha ambitionen att öka antalet elever som driver UF-företag. Det är så vi rustar morgondagens medarbetare, får fler företagsamma unga och skapar större samverkan mellan skolan och näringslivet.