anton göteborg företagsklimat.png

120 000 nya jobb i Göteborg? Inte utan långsiktigt politiskt ledarskap.

NYHET Publicerad

FREDAGSKRÖNIKA. Nu har Göteborgs kommunfullmäktige antagit en ny näringslivsstrategi. Den mest välgrundade och förankrade planen på länge och ett stort steg framåt menar politiker både från höger till vänster. Ett välkommet initiativ. Samtidigt har den senaste tiden i den lokala debatten präglats av att politiker har bytt parti, tjafs om småsaker, anklagelser och beskyllande. Det är hög tid för Göteborg att lyfta blicken och utöva långsiktigt ledarskap. Inte minst för näringslivets skull.

Göteborg är verkligen en fantastisk stad. Vi är en av de starkaste tillväxtregionerna i Europa. Vår näringslivshistoria är både stolt och innovativ. Men vi måste också vara medvetna om våra utmaningar. Våra företag går otroligt bra just nu, inte tack vare, utan trots företagsklimatet i staden.

Den bistra verkligheten är att vi behöver vara bättre än både Stockholm och Malmö. Vi måste förtjäna vår framgång och kan inte ta tillväxten för given. Vi är varken huvudstad, finansiellt centrum eller har Kastrup flygplats som port ut i världen. Arbetet som vi lägger ner måste därför vara lite hårdare än de övriga storstadsregionerna. De strategiska näringslivsfrågorna blir just därför extra viktiga för vårt lokala företagsklimat.

I näringslivsstrategin, som under gårdagen (22/3) klubbades genom stor politisk enighet i kommunfullmäktige, sätts målet att Göteborgsregionen ska ha 120 000 fler jobb år 2035. I målbilden står det: ”Näringslivet har fullt stöd från staden och kan känna stolthet över att verka i en av världens mest nytänkande storstadsregioner”. Ett av de stora hindren att nå upp till målen är det rådande företagsklimatet.

I alla våra mätningar om lokalt företagsklimat är framförallt en sak väldigt tydlig. Kommunerna med ett starkt företagsklimat präglas av breda och långsiktiga politiska överenskommelser. Givetvis är varje kommun i behov av en vital politisk debatt. Men näringslivsfrågorna är för viktiga för att bråka bort. Det politiska ledarskapet måste vara långsiktigt för att skapa en vilja till investeringar och fortsatt tillväxt bland företagen i kommunen. Den politiska enigheten bakom programmet är därför varmt välkommen.

Helt oavsett vilka som vinner eller bildar majoritet efter valet i höst, behöver partierna i Göteborg fortsatt enas kring näringslivsfrågorna. Det räcker inte med att en allmänt hållen skrivbordsprodukt klubbas igenom i fullmäktige. Nu krävs verkstad. Från höger till vänster behövs samsyn och enighet i näringslivsfrågorna. Företagare vill ha långsiktighet och tydliga spelregler. Då måste också politiken bjuda upp.

Om Göteborg lyckas skapa ett bättre företagsklimat, blir staden också mer attraktiv när företag fattar beslut om var i världen man ska driva sin verksamhet. I en genomgång tidigare under våren visade vi att Göteborg har betydligt färre börsnoterade företags huvudkontor, än både Stockholm och Malmö. Och varför ska man etablera sig i Göteborg? Huvudfrågan för arbetet med näringslivsfrågorna måste vara just denna. Att inte ta något för givet. I en allt mer globaliserad värld, där företag blir allt mer knutna till den fysiska plats eller kommun man driver sitt företag i måste staden ställa sig frågan: Varför just Göteborg?

Göteborg sticker ut negativt i våra mätningar när det gäller hur man upplever attityden från både ledande politiker och tjänstemän. En utveckling som alla politiker har ett ansvar för att förändra. Det nya näringspolitiska programmet är ett lovvärt första steg i det arbetet. I näringslivsfrågorna är det ofta inställning och attityder, inte resurser, som är avgörande. Något som inte minst många mindre och framgångsrika kranskommuner ständigt uppvisar.

Det nya näringslivsstrategiska programmet för Göteborg stad, antaget i full politisk enighet, är en lovande och bra start. Ska företagsamhetens förtroende för stadens arbete med näringslivsfrågorna repareras krävs dock mer än så. Ingen företagare ska någonsin behöva tvivla på politiker eller tjänstemäns attityder till företagande. Göteborg behöver ett långsiktigt politiskt ledarskap. Då finns goda möjligheter att nå målet om 120 000 fler jobb i regionen år 2035.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

AP-fond lockar med hållbarhet och mångfald

REKRYTERING När ungdomar söker jobb vill de inte bara veta vad en arbetsgivare gör, utan även hur jobbet utförs. ”Lönen har nog fortfarande en viss status men lika mycket status ligger i att företaget har schysta värderingar”, säger Eva Halvarsson, vd på Andra AP-fonden.
NYHET Publicerad:

Så stärker prisade Centiro företagskulturen

STRATEGI På Centiro blir medarbetare sedda som individer samtidigt som de hela tiden får utmaningar som utvecklar. I en väl fungerande arbetsmiljö och kultur är lönen inte den viktigaste frågan, enligt koncernchefen Niklas Hedin.
NYHET Publicerad:

Öka fokus på entreprenörskap i skolan

FREDAGSKRÖNIKA. Under mars månad pågår de årliga regionala UF-mässorna, där gymnasieelever visar upp sina företag och idéer samt tävlar om biljetter till SM i Ung Företagsamhet (UF) i Stockholm. Vi på svenskt Näringsliv har haft förmånen att på olika sätt medverka till mässorna i Västra Götaland. Det har varit inspirerande dagar där vi fått möta många kreativa UF-företag. Den sammanfattande gemensamma nämnaren för samtliga möten är glädje, motivation och framtidstro.
NYHET Publicerad:

Worth UF representerar Göteborg på SM i Stockholm

UNG FÖRETAGSAMHET Den 11 mars hölls UF-mässan, Entreprenörskap på riktigt 2019, i Göteborgsregionen. Under mässan deltog över 1300 gymnasieelever fördelat på 341 företag, där den stora vinnaren blev Worth UF som fick motta det prestigefyllda priset Årets UF-företag.
NYHET Publicerad:

Sverige behöver fler företagsamma kvinnor

FREDAGSKRÖNIKA. Under veckan som gick släppte vi vår årliga undersökning där vi mäter andelen företagsamma människor och idag är det internationella kvinnodagen. Jämfört med män är kvinnor fortfarande kraftigt underrepresenterade bland landets företagsamma. Vad krävs egentligen för att fler kvinnor ska våga starta och driva företag?
NYHET Publicerad:

Så ser kvinnors företagsamhet ut i Västra Götaland

FÖRETAGSAMHETEN. Kvinnors företagsamhet ökar i 17 av 21 län i Sverige, men det ser inte lika positivt ut när det kommer till kvinnors nyföretagsamhet. Andelen företagsamma kvinnor i Västra Götaland uppgår till 7,1 procent vilket innebär att man ligger under rikssnittet. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019 som presenterades den 7 mars.
NYHET Publicerad:

Härryda bryter ny mark med e-tjänster

FÖRETAGSKLIMAT Härryda ska bli Sveriges bästa näringslivskommun. Ett steg på vägen är att erbjuda en digital tjänst till företag som söker mark i kommunen. "Vi vill förenkla för företagen på alla sätt", säger företagslotsen Helena Alterby Nordström.
NYHET Publicerad:

Här är kommunen med högst företagsamhet i Västra Götaland

FÖRETAGSAMHETEN. Företagsamheten, dvs andelen företagsamma individer, uppgår 2019 till 11,8 procent av Västra Götalands befolkning. En marginell förbättring jämfört med ifjol. Totalt ökar företagsamheten i 33 av länets 49 kommuner, samtidigt som det finns stora skillnader mellan kommunerna. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten, som idag presenteras för tionde året i rad.
NYHET Publicerad:

Strejken avblåst – nu råder fredsplikt i Göteborgs Hamn

HAMNKONFLIKTEN Under tisdagskvällen kom aviseringen om avblåst hamnstrejk. Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknar ett andrahandsavtal. Det innebär att verksamheten i samtliga berörda hamnar, med Göteborgs Hamn i spetsen, kan återgå i och med avtalet.
NYHET Publicerad:

Praktisera hos Svenskt Näringsliv Västra Götaland

PRAKTIK Under höstterminen 2019 söker Svenskt Näringsliv i Västra Götaland en praktikant till vårt kontor i centrala Göteborg. Är du den vi söker?
NYHET Publicerad:

Handeln, bilen och staden

HANDELN Under ett av Svenskt Näringslivs frukostevent var samtalsämnet vad som krävs för en levande stadskärna och vad bilen har för betydelse i sammanhanget. Samtalet fördes av en panel bestående av Henrik Ekelund, Svensk Handel, Martin Öberg, Universitetslektor Handelshögskolan i Göteborg, och Rickard Ljunggren, Fastighetsägarna.
NYHET Publicerad:

Hamnarbetarförbundets agerande skapar enorma förluster

FREDAGSKRÖNIKA Hamnarbetarförbundet varslade i veckan om total strejk för sina medlemmar i Sveriges Hamnars medlemsföretag. Konsekvenserna vid en sådan strejk är ännu svåra att överblicka, men det står klart att skadan för såväl svenska företag som konsumenter i behov av leveranser och transporter, kommer att bli stora. Alla påverkas nu av vad som pågår i Göteborgs hamn.
NYHET Publicerad:

Optimismen ökar bland företagen i Västra Götaland, igen

FÖRETAGARPANELEN. Det har varit högkonjunktur i svensk ekonomi sedan 2016 och det råder fortsatt högtryck bland företagen i Västra Götaland. Under det senaste året har dock framtidsoptimismen bland företagen varit mer dämpad än tidigare, konjunkturen börjar enligt många bedömare att bromsa in. Nu visar en ny undersökning på ett trendbrott.
NYHET Publicerad:

Tanum deltar i utvecklingsprogram för att stärka företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Tanum är en av sju kommuner som under 2019 kommer delta i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram, med mål att förbättra det lokala företagsklimatet. ”Det ska bli spännande att följa Tanum och förhoppningen är att detta blir en bra fortsättning på resan som kommunen påbörjade för några år sedan”, säger Ellen Karlsson, kommunikatör på Svenskt Näringsliv Västra Götaland.
NYHET Publicerad:

Sluta hota om straffbeskattning för Sveriges entreprenörer

FREDAGSKRÖNIKA Under veckan som gick blåste finansminister Magdalena Andersson liv i diskussionerna kring det hårt kritiserade förslaget om försämringar av 3:12-reglerna, eller entreprenörskatten som den så ofta kallas. Förslaget som till slut drogs tillbaka under hösten 2017 hade inneburit en stor skattehöjning och rejäl käftsmäll för landets företagare. Nu är det hög tid att stänga dörren till försämringar av 3:12-reglerna.
NYHET Publicerad:

Företagen i Västra Götaland: vi behöver fler bostäder

BOSTADSBRIST När företagarna i Västra Götalands län får prioritera vilka åtgärder som är viktigast för att förbättra företagsklimatet svarar 40 procent att det behövs fler bostäder. Den dåligt fungerande bostadsmarknaden skapar problem för näringslivet. Samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft har många inte råd att flytta dit jobben finns.
NYHET Publicerad:

Bemanningsföretag med långsiktighet i fokus

JOBBSKAPARNA. För tre år sedan bestämde sig Jenny Johansson för att ta steget och bli sin egen och valde då att bli franchisetagare till det nordiska företaget VMP Group, som tillhandahåller kompetensförsörjning inom bland annat bygg och el. Att det blev inom just byggbranschen var ingen slump, med flera års erfarenhet av branschen och som tidigare anställd i VMP kände Jenny att det var dags. Företaget och den lokala verksamheten i Göteborg har varit framgångsrikt och vuxit i lagom takt.
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen gör oss alla till förlorare

FREDAGSKRÖNIKA Kompetensbristen är stor inom många områden på arbetsmarknaden. En faktor som ytterligare försvårar företagens möjlighet att rekrytera, främst i och nära våra större städer i Sverige, är bostadsbristen. När väl företag som arbetat hårt för att hitta rätt kompetens kan erbjuda en person ett arbete – får personen inte sällan tacka nej, eftersom det inte finns tillgängliga bostäder. En situation som gör oss alla till förlorare.
NYHET Publicerad:

Länsstyrelsen svarar på företagens kritik

RAPPORT Efter Svenskt Näringslivs Västra Götalands granskning svarar nu Länsstyrelsen på kritiken. Enligt myndigheten har man ett komplext uppdrag, men tar kritiken på allvar. ”Givetvis ska vi vara ödmjuka och vi kan alltid förbättra oss. Men i grunden är det en lagstiftning vi arbetar efter, vi är genomförare inte införare.” säger Anders Danielsson, Landshövding Västra Götalands län.
NYHET Publicerad:

Attityd och dialog måste bli bättre vid myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT År 1850 lades första grundstenen av Sundbecks Nya Hotell mitt i centrala Göteborg. Idag heter det Hotel Royal och har varit i familjen Oddestads ägor sedan 1980. Men vardagen som företagare är inte alltid spikrak.