Postorderfirman Ellos hoppade snabbt på digitaliseringen och har vridit hela bolagets fokus på några år. Idag är Ellos ett renodlat e-handelsföretag. Kompetensförsörjningen är den stora utmaningen.
Ellos har gjort en stor omställning. De har gått från att vara nordens största postorderföretag till att satsa fullt ut på e-handel.
– I omställningen har vi ändrat både affärsmodell, strategi och arbetsprocesser. Den nya organisationen kräver nya kompetenser, säger Johnny Eriksson, HR-chef på Ellos.
Han berättar att företaget jobbat mycket med utbildningar internt på företaget. Många medarbetare har fått gå in i nya roller. Dessutom har en hel del nyrekryteringar gjorts. Trots att Ellos genomgått en digital förändring tror Johnny Eriksson att man bara är i startfasen.
– För bara några år sedan gjordes huvuddelen av köpen via en stationär dator. Idag görs många inköp via mobiltelefoner. Det ställer krav på att vi utvecklar en sajt som är dynamisk och fungerar för olika enheter.
Digital infrastruktur