Ingen kan göra allt

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Det kan tillämpas även när det gäller samverkan mellan skola och näringsliv. Jag tror att många vill vara med och bidra, men vet inte hur. Därför vill jag dela med mig av en sann historia som jag hoppas ska inspirera dig att gå från tanke till handling.

Emma Soovik, Hogia

Emma Soovik, Hogia

Hogia och företagsbesök Lasertech

Den 14 mars satte sig fem förväntansfulla Chalmersstudenter i en bil och körde till Karlskoga. De hade fått en personlig inbjudan till ett företagsbesök. Inbjudan kom från Torbjörn Holmstedt, VD på Lasertech som är marknadsledande inom industriell 3D Printing. Fyra veckor tidigare kände studenterna inte till företaget och omvänt, men nu var de alltså på väg. Kort dessförinnan hade samma studenter vunnit Bert-Inge Hogsved, grundaren och VD av Hogia, pris för bästa entreprenörskap.

Det började med att fem studenter på Chalmers hade haft en idé, som de förverkligade. De kallar sig 3Dteamet som består av studenterna Christian Garcia, Rikard Helgegren, Lukas Tolliner, Marcus Holmström samt Niklas Lidström. 3Dteamet lär sina medstudenter att använda skolans 3Dskrivare har designat en lättanvänd hemsida där studenter enkelt kan boka tider för 3D-utskrifter och på så sätt har de sett till att Chalmers 3D-skrivare används mycket mer än planerat.

Priset har uppmärksammats i olika media. En av dem som läste om prisutdelningen var Torbjörn Holmstedt, entreprenör och VD på Lasertech i Karlskoga.  Han ringde till Hogia och undrade om vi kunde hjälpa honom.

”Jag ville ge studenterna chansen att få se möjligheterna med den senaste 3D-tekniken och hur den används i praktiken. Det är så jag ser att vi får fram mer konkurrenskraftiga produkter och behåller företagen och jobben i Sverige. Vi vill ju att våra barnbarn ska få jobb i Sverige”, berättade Torbjörn Holmstedt.

Självklart ville vi hjälpa till att få till stånd denna samverkan mellan honom och Chalmersstudenterna. Det tog mig två samtal och ett par mail, sedan var det klart att de fem studenterna skulle på studiebesök till Lasertech. Studenterna fick se en 3D-skrivare som skriver ut i metall.

”För oss var detta väldigt häftigt eftersom vi i 3Dteamet bara har skrivare som skriver ut i plast. Vi fick se och känna på utskrifterna och den skapar förvånansvärt högupplösta strukturer”, sa Christian Garcia efter besöket.

Samverkan mellan företag och skola är viktigt utifrån många olika aspekter, inte minst för att erbjuda studenterna en konkurrenskraftig utbildning. Det ger möjlighet att utbyta tankar och idéer, vilket är stimulerande både för studenter och för företagen.

Torbjörns råd till andra företag är att öppna dörren för studenterna men att inte vara för ambitiös. Det är bättre att hjälpa fem studenter än att fastna i en stor vision. Välj områden som ligger nära kärnverksamheten så att du kan tillföra något i förhållande till studenterna. I Torbjörns fall är det 3D Printing som är kärnverksamheten och det är inom det området som han fokuserar på när han missionerar för andra företag, studenter, lärare, och forskare.

När Maria Knutson Wedel, vicerektor för utbildning på grund- och avancerad nivå på Chalmers, hörde talas om historien så uttryckte hon sig på följande sätt: ”Historien här är en riktig solskenshistoria, ett bra exempel på att när proaktiva företagare möter intresserade studenter runt ny teknik kan entreprenöriella idéer få god näring och att samverkan också kan vara givande för företagen. Men mest givande var det nog för studenterna och det värmer hjärtat att få höra både om Bert-Inge Hogsveds och Torbjörn Holmstedts engagemang för våra studenter”.

I samverkan mellan skola och näringsliv finns det en plats för alla företag oavsett storlek. Alla kan göra något utgående från sina förutsättningar och tillsammans kommer detta att ge en positiv effekt. Så ta chansen att öppna dörren till ditt företag för studenterna. Det häftiga med detta är att du med största sannolikhet kommer att upptäcka att det redan finns en utsträckt hand att ta tag i.

Lycka till!

Emma Soovik, Kommunikationschef på Hogia

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kommunal upphandling - "betyget har aldrig varit lägre"

KRÖNIKA Varje år mäter Svenskt Näringsliv företagsklimatet i kommunerna. En av frågorna vi ställer är hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunen. I år var resultatet nedslående – betyget för de kommunala upphandlingarna har aldrig varit längre, 2,63 på en 6-gradig skala. Om vad det kan bero på skriver Ellen Hausel Heldahl, Svenskt Näringsliv, i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Vem tar ledningen i elförsörjningsfrågan?

KRÖNIKA Lina Håkansdotter, expert på hållbarhet och infrastruktur på Svenskt Näringsliv, delar med sig av tankar kring elförsörjningens utmaningar och möjligheter.
NYHET Publicerad:

Skatteproblem synliggjorda av krisen

KRÖNIKA "Ska Sverige komma starkare ur krisen måste vi blicka framåt och lägga grunden för återhämtning. Mycket behöver därför göras för att återstarta beredvilligheten att investera och ta risk, säkra kompetenstillgången och viljan att anställa, stärka incitamenten att arbeta, bygga upp infrastrukturen, utveckla handeln med och öppenheten gentemot omvärlden." Det skriver Johan Fall, skattechef Svenskt Näringsliv i en krönika.
NYHET Publicerad:

En visionär syn på vårt miljöarbete

KRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete". Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

”Ju mer jag engagerade mig, desto mer fick jag tillbaka”

FÖRETAGANDE Hur är det att vara småföretagare idag och hur gör man sin röst hörd?
NYHET Publicerad:

Göteborgs Hamn – näringslivets port mot världen

Göteborgs Hamn. Ett bolag som inte bara andas historia – utan som har stora framtidsplaner. Vi träffade vd Elvir Dzanic för en intervju.
NYHET Publicerad:

Tvätteriet som ställde om och klarade krisen

OMSTÄLLNING Oavsett bransch, marknad eller vilka kunder man som företag levererar till har alla på något sätt påverkats av coronakrisen. För Rikstvätt Bengtsfors, ett familjeföretag som tvättar och servar främst hotell- och restaurangbranschen med ren tvätt, slog krisen snabbt. ”Vi är inne i en kris vi aldrig glömmer. Vi gick från 100 procent produktion ner till 20 procent, på bara någon vecka”, konstaterar vd Lise Björvall.
NYHET Publicerad:

Er tid är nu

KRÖNIKA "Framtiden ska vara ljus och inspirerande. Det är därför högst bekymmersamt att ungas oro för framtiden nu ökar." Det skriver Johan Olsson, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Det långsiktiga målet: Att föra skola och näringsliv närmare varandra

SKOLA & NÄRINGSLIV "Jag upplever att man ibland pratar lite olika språk. Skolan pratar om drömmar, och det är bra, men arbetsgivare och näringslivet kanske snarare pratar om anställningsbarhet"
NYHET Publicerad:

En sommarhälsning

KRÖNIKA Vi går nu mot sommar och semestertider efter en vår som inte liknar någonting annat vi tidigare har varit med om. För oss på Svenskt Näringsliv har de senaste månaderna inneburit ett intensivt arbete med att förmedla företagens svåra situation till beslutsfattare och få till stödåtgärder på såväl nationell nivå som här i Västsverige.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

"Trygghetsfrågan måste högre upp på kommunernas dagordningar"

FÖRETAGSKLIMAT ”Brotten mot företag drabbar hela samhällsekonomin. Trygghetsfrågan måste upp på kommunernas dagordningar”, anser Rudolf Antoni, regionchef Svenskt Näringsliv i Västra Götaland. 
NYHET Publicerad:

Var fjärde företag i Västra Götaland påverkas allvarligt av brottslighet och otrygghet

BROTTSLIGHET Problemen med brottslighet och otrygghet ökar för företagen i Västra Götaland. Det visar en undersökning från Svenskt Näringsliv med över 5 500 svarande företag i Västra Götaland. 
NYHET Publicerad:

TRR - ett stöd för företag i omställning

OMSTÄLLNING Gabriella Nilsson, regionchef på TRR Trygghetsrådet, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Skolans verkliga utmaningar

KRÖNIKA För vår framtida samhällsutveckling, och inte minst våra företags framtida kompetensförsörjning, utgör skolan en viktig grund. Det är därför med bestörtning som jag läser den nya rapporten Skolans verkliga utmaningar som igår publicerades av Friskolornas riksförbund.
NYHET Publicerad:

Så satsar Västra Götalandsregionen på näringslivet

CORONAKRISEN Nya satsningar för att mildra coronakrisens konsekvenser för näringslivet samt bidra till en hållbar omställning.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Nyrekrytering till Svenskt Näringsliv i väst

NYREKRYTERING I augusti tillträder Susann Haggren som ny näringspolitisk rådgivare på Svenskt Näringsliv i Västra Götaland.
NYHET Publicerad:

Näringslivspodden special: Framgångsrecept på företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Hur utvecklar man som kommun ett långsiktigt stabilt företagsklimat? I veckans specialavsnitt av Näringslivspodden träffar vi företrädare för två kommuner som länge legat i topp i Svenskt Näringslivs undersökningar. Lyssna här!
NYHET Publicerad:

Enkätsvaren 2020 – så tycker företagen om företagsklimatet i Västra Götaland

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning.