NYHET18 januari 2019

Nu får det vara nog

Så var det dags igen. Hamnarbetarförbundet varslar om ett stort antal strejker mot Sveriges Hamnar med start i nästa vecka. Ett nytt försök att försvåra svenska företags import och export – med mångmiljardbelopp som kostnad. Näringslivet har inte råd att vänta på ny lagstiftning som värnar fredsplikten för företag med kollektivavtal. Stefan Löfvens nya regering måste direkt kavla upp ärmarna och leverera.

Hamnkonflikten har hittills kostat Sverige miljardbelopp. Beräkningar visade att näringslivets kostnader för hamnkonflikten uppgick till 4,5 miljarder kronor under år 2017. Utöver kostnaderna bidrog hamnkonflikten till att koldioxidutsläppen ökade med 70 000 ton, då många transporter fick ställas om till lastbil, vilket motsvarar samhällsekonomiska kostnader på 80 miljoner. Helt i onödan.

Kärnan i konflikten hävdas vara Hamnarbetarförbundets vilja att teckna ett eget kollektivavtal. Förbundets medlemmar omfattas dock redan av löner och anställningsvillkor i Hamn- och Stuveriavtalet. Hamnarbetarförbundet har utöver det erbjudits att teckna ett andrahandsavtal med Sveriges Hamnar, vilket skulle medföra att förbundet erhållit övriga fackliga rättigheter. Men Hamnarbetarförbundet har konsekvent tackat nej.

Nu trappar Svenska Hamnarbetarförbundet upp konflikten i landets hamnar. Bara sedan i måndags har Sveriges Hamnar mottagit 25 varsel från Hamnarbetarförbundet. Därför svarar nu arbetsgivarorganisationen med en lockout som omfattar samtliga medlemmar i Hamnarbetarförbundet. En lockout är ett företags enda möjlighet att freda sig mot en strejk. Ett verktyg som drabbar de strejkande, men framförallt företagets verksamhet. Men ett företag måste också kunna försvara sig.

Många företag runtom i landet lider stora förluster till följd av konflikten. Konsekvenserna av strejkerna blir försenade transporter och kostnader för både företag och deras kunder. Det drabbar alla.

Det finns dock lösningar inom räckhåll. Förslag på ny lagstiftning genom en utredning angående fredsplikt för företag med gällande kollektivavtal är nu ute på remiss. Förslagen i utredningen har tagits fram genom breda överenskommelser av aktörer på svensk arbetsmarknad, både fackförbund och arbetsgivarorganisationer. Ett företag som tecknar kollektivavtal ska inte kunna utsättas för strejker. Den principen har skapat ordning och reda på svensk arbetsmarknad i decennier, så behöver det förbli.

Stefan Löfvens nyvalda regering måste skyndsamt fullfölja ambitionerna i utredningen och skapa förutsättningar för ordning och reda i Sveriges hamnar. Det är bråttom. Ett stridslystet fackförbund sätter käppar i hjulet och försvårar svenska företags import och export. Hamnarbetarförbundet måste acceptera spelreglerna på svensk arbetsmarknad. Nu får det vara nog.

Arbetsgivarfrågor
Skriven avAnton Bichler