NYHET15 maj 2019

Rättviksmodellen ska bli Dalslandsmodellen

Ett bra lokalt företagsklimat ska bli bättre. Det är bakgrunden till att fyra kommuner i Dalsland nu går samman för att förbättra myndighetsutövningen gentemot företag. Inspiration och arbetssätt hämtas ifrån hyllade Rättvik.

Historien om Rättviksmodellen sträcker sig tillbaka till en tid då Rättviks kommun prenumererade på bottenplaceringar i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. Företagen upplevde inte bemötandet från kommunens sida som konstruktivt och dialogbaserat. Kommunen identifierade tillståndsansökningar och tillsynsärenden som de vanligaste kontaktytorna som krävde förändring. Förskottsbetalning ersattes med fakturering i efterhand. Bristen på konstruktivitet ersattes med rådgivande dialog utifrån utgångspunkten att alla företagare vill göra rätt.

Rättviksmodellen har sedan dess gått från kritiserad, bland annat av SKL och Livsmedelsverket, till ett föredöme för kommuner som vill arbeta för ett förbättrat företagsklimat. Arbetssättet har visat att det går att minska regelbördan för företag och ge råd och vägledning, utan att tulla på säkerhet, kvalité och miljö. Det stärker dialogen mellan näringslivet och kommunen och det lokala företagsklimatet. Sedan starten i Rättvik har flertalet kommuner tagit efter arbetssättet. Nu har turen kommit till Dalsland.

— Vi har relativt bra siffror när det gäller företagsklimat och NKI idag. Men det är otroligt känsligt, inget man kan ta för givet. Vi måste hela tiden leverera gentemot våra företag. Oavsett vem som gör en tillsyn hos ett dalsländskt företag, om det är en tjänsteperson från vårt kommunförbund eller kommunen, så ska man känna att vi har samma goda bemötande, menar Jeanette Lindh Svanqvist, näringslivsutvecklare i Bengtsfors kommun.

De fyra Dalslandskommunerna Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda och Mellerud äger tillsammans kommunförbundet Dalslands Miljö och Energikontor som utför en stor del av tillsynen hos företagen i de berörda kommunerna. Genom att göra en gemensam kraftsamling strävar kommunerna mot en gemensam målbild samt kunskap om de resultat och förbättringsmöjligheter som framkommer i Svenskt Näringslivs och SKL:s undersökningar om det lokala företagsklimatet.

— Någon gemensam bild av nuläge, målsättning och hur vi når dit när det gäller servicenivån på vårt myndighetsutövande har inte funnits tidigare, det ska det bli ändring på nu, menar Jeanette Lindh Svanqvist.

Den 29 april träffades därför 30 personer i Mellerud för en gemensam workshop. Kommunchefer, kommunstyrelsernas ordförande, näringslivsutvecklare, handläggare och förvaltningschefer från Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda och Mellerud. Dagen leddes av Markus Svensson och Martin Clarstedt, tidigare kommunala chefer i Rättviks kommun och initiativtagare till rättviksmodellen.

— Det finns oerhört mycket i Rättviksmodellen som kan förbättra vårt arbete. Dels är det verifierat att den fungerar alldeles ypperligt. Framförallt är den väldigt sund. Den utgår från möten, relationer och att man angriper problem via dialog istället för vite. Det ökar efterlevnad av regelverket och förbättrar företagsklimatet. Om förutsättningarna för våra företag förbättras kan vi också utveckla våra kommuner”, menar Jeanette.

De fyra kommunerna tar nu arbetet vidare med syfte att fortsätta samverkan och implementera arbetssätten i respektive verksamhet.

— Nu har vi skapat oss en samsyn i grundfrågan. Kommuncheferna kommer nu fortsätta projektet bland annat genom att tillsätta en projektgrupp och gemensamt jobba vidare med frågor kring företagsklimat, myndighetsutövning, tillväxt. Vem vet, kanske kommer man prata om Dalslandsmodellen i framtiden”, avslutar Jeanette Lindh Svanqvist.

Skriven avAnton Bichler