Skyll inte på lagstiftningen - så sparar vi 70-100 miljarder

NYHET Publicerad

UPPHANDLING I TV, tidningar och på sociala medier pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras.

Birgitta Laurent och Ellen Hausel Heldah

Birgitta Laurent och Ellen Hausel Heldah, upphandlingsexperter på Svenskt Näringsliv

Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.

När man talar om offentlig upphandling är det viktigt att ha en förståelse för varför lagstiftningen har kommit till. Den finns för att säkerställa att skattebetalarnas pengar används rätt, bland annat genom att minska risken för korruption, genom att öka konkurrensen och genom att driva på mot ett större fokus på vad den upphandlande myndigheten faktiskt behöver.

Många klagomål handlar om att myndigheterna bara köper till ”lägsta pris”. Att utvärdera en vara eller tjänst med utvärderingskriteriet ”lägsta pris” är inte fel så länge myndigheten vet och kan beskriva vilken kvalitet den behöver.

Myndigheten ska naturligtvis inte behöva betala onödigt mycket för de nyttigheter som upphandlats. Insikten att allt har ett pris är därför en nödvändig beståndsdel i alla upphandlingar. Det gäller både beskrivningen av avtalsobjektet och övriga villkor, inte minst påföljderna vid avtalsbrott. Det finns ingen anledning att efterfråga en högre kvalitet än vad som behövs. Det höjer förmodligen priset utan någon motsvarande nytta. Det finns inte heller anledning att ha strängare påföljder än vad behovet påkallar.

Omvänt gäller att det inte heller finns anledning att köpa en lägre kvalitet än vad man har behov av, eller låta påföljderna vid avtalsbrott inte svara mot myndighetens behov. Myndigheten måste med andra ord veta vad behovet är!

När det gäller dialog är det inte bara tillåtet utan i högsta grad önskvärt att myndigheten inför en upphandling intervjuar företagare om hur de ser på marknaden och vilka krav som ska ställas respektive inte ställas. Dialogen kan ske i stora eller små format, även om enskilda möten oftast ger bäst information.

Flera myndigheter har också börjat använda sig av RFI eller extern remiss. RFI innebär att myndigheten skickar ut frågor till potentiella leverantörer för att få information om hur marknaden ser ut.

Extern remiss innebär att hela eller delar av upphandlingsdokumenten skickas ut till potentiella leverantörer för att få in synpunkter på affärens upplägg och kravformuleringar.

Bristande dialog skapar hinder för en effektiv offentlig upphandling. Tyvärr är extern dialog inte standard i förberedelsestadiet av en upphandling. Avsaknad av dialog leder ofta till dålig kunskap om de produkter eller tjänster som finns på marknaden och för företagens affärsmodeller vilket i sin tur tyvärr leder till färre anbud och många överprövningar.

När det slutligen gäller referenser så är det fullt möjligt att utvärdera referenser så länge som dessa är ägnade att identifiera det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Möjligheten att använda leverantörers referenser som tilldelningskriterium är inte begränsad till upphandlingar av intellektuella tjänster. Exempel på referensfrågor som är ägnade att identifiera det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet är frågor som syftar till att ta reda på hur tidigare tjänster har utförts och hur nöjda tidigare kunder varit.

Svenskt Näringsliv vill understryka att upphandlingslagarna inte är ett hinder för goda affärer som säkerställer varor, tjänster och byggentreprenader av bra kvalitet till rätt pris. Det stora problemet är istället ett bristande ledarskap som inte klarar av att organisera förvaltningen utifrån inköpsbehovet.

Vi är övertygade om att nyckeln till goda affärer är en inköpsmogen organisation. En organisation som har en aktuell inköpspolicy, uppdaterade inköpsplaner och inköpsrutiner som är kända för alla i organisationen. Vidare finns det nyckeltal, IT- och HR-stöd för inköp. Först när dessa fundament är på plats har myndigheten tillräckligt goda förutsättningar för att på ett strategiskt sätt börja jobba med inköp. Nästa fas i arbetet är att införa kategoristyrning, som är en processbaserad metod som fokuserar på förbättringar och förändring. En viktig hörnsten är att skapa tvärfunktionella och tvärprofessionella grupper inom myndigheten som arbetar löpande med alla delar av inköpsprocessen. Att införa kategoristyrning är krävande och måste ledas av den högsta ledningen inom varje myndighet.

Vårt budskap är därför, skyll inte på lagen - sätt istället igång med det interna arbetet.

Genom att satsa på att bygga upp en inköpsmogen organisation kan myndigheten både säkerställa kvalitet, leveranssäkerhet och hämta hem besparingar, i runda slängar 10–15 procent av det totala värdet av offentlig upphandling eller 70–100 miljarder kronor.

Läs mer:

Lär dig mer om inköpsmognad på vår hemsida, www.upphandlingsmyndigheten.se eller på www.silf.se

 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Levande landsbygd – sliten valslogan eller reell målsättning?

FREDAGSKRÖNIKA Hur står det egentligen till med svensk landsbygd? Finns det förutsättningar för att idag bedriva effektiva, lönsamma och hållbara företag på landsbygden? 
NYHET Publicerad:

109 företagsbesök på 109 dagar – för företagsklimatets skull

FÖRETAGSKLIMAT För att ytterligare förbättra näringslivsklimatet i Borås väljer nu staden att göra en storsatsning på dialogen med kommunens företag. Fram tills april månad ska representanter från kommunen göra hela 109 företagsbesök.
NYHET Publicerad:

Ett bra val för framtiden

FREDAGSKRÖNIKA Nu är det dags för Västra Götalands niondeklassare att välja gymnasieprogram. En vanlig myt är att man ska välja ett högskoleförberedande program för att hålla alla dörrar öppna men valfriheten är minst lika stor vid ett yrkesprogram.
NYHET Publicerad:

Vet du verkligen hur mycket du betalar i skatt?

FREDAGSKRÖNIKA Om någon vecka trillar lönen in på kontot och som vanligt dras drygt 30 procent i skatt. Eller? Har du verkligen koll på hur mycket du betalar i skatt? Och hur stor kostnaden för din lön är för din arbetsgivare? Då är du en av få.
NYHET Publicerad:

Här höjs skatten i Västra Götaland – så mycket får du betala där du bor

SKATT Kommunalskatten påverkar alla med en inkomst och är den enskilt största utgiften för svenska familjer. 2020 fortsätter den genomsnittliga kommunalskatten att öka och med ökande behov i välfärden spås skattesatsen öka ytterligare i framtiden, vilket får stor påverkan på det lokala företagsklimatet. Här är hela listan som visar hur skatten förändras i din kommun.
NYHET Publicerad:

Ett händelserikt år och en företagsam framtid

KRÖNIKA Julen står för dörren och det är dags att runda av året 2019. Det har varit ett händelserikt år för oss på Svenskt Näringsliv i Västra Götaland, inte minst för min egen del. I augusti tog jag över rodret som regionchef och kom in i en verksamhet med full fart framåt och många saker på gång.
NYHET Publicerad:

En västsvensk gasell som springer snabbast i branschen

GASELLFÖRETAG Plint är branschledande och arbetar med flera stora företag. Främst satsar de på streamingtjänster och arbetar exempelvis med Netflix och Amazon. Nu är de utsedda till ett av Västra Götalands gasellföretag 2019.
NYHET Publicerad:

Där integration och kompetensutveckling går hand i hand

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kristina Christofferson, Hotelldirektör på Nääs Fabriker Hotell och Restaurang hade flertalet nyanlända som arbetade i restaurangen och på hotellet under hösten 2018. Kristina ville göra mer och såg också stor utvecklingspotential hos sina medarbetare.
NYHET Publicerad:

Klimatet - en fråga om konkurrenskraft

FREDAGSKRÖNIKA Sverige behöver aktivt arbeta för ett gott näringslivsklimat och en stark konkurrenskraft. Med starka och framgångsrika svenska företag ökar vår möjlighet att uppnå klimatmålen väsentligt.
NYHET Publicerad:

Arena Arbetsliv – samverkan mellan skola och näringsliv

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Öckerö kommun, en ö-kommun strax utanför Göteborg med cirka 12 000 invånare, har länge arbetat aktivt med att öka samverkan mellan kommun, skola och det lokala näringslivet.
NYHET Publicerad:

En något annorlunda julkalender

FREDAGSKRÖNIKA Snart är mörka november till ända. Framför oss har vi en lite ljusare tid fylld med adventsmys, adventskalendrar och julbestyr. Vad passar då bättre än en kalender fylld med riktigt bra tips inför jul? Vår kalender är dock en något annorlunda sådan. Med start den 1 december ger vi er våra 24 bästa tips för ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Så får fler i Göteborgs utsatta förorter jobb

Branschorganisationen för tjänsteföretag, Almega, har släppt en rapport över vilka yrken som är vanligast bland boende i Göteborgs utsatta områden och presenterar fem förslag för hur fler ska komma i arbete.
NYHET Publicerad:

Näringslivsakademi för morgondagens beslutsfattare

FREDAGSKRÖNIKA Att unga engagerar sig i samhällsutvecklingen är av stor vikt. Dels för deras personliga utveckling men framförallt för att det är en viktig demokratisk byggsten för ett bättre framtida samhälle.  
NYHET Publicerad:

Årets praoplats utsedd: Tidaholms Sparbank tar hem priset

PRAO På en praoplats får ungdomar en första inblick i arbetslivet. För att uppmärksamma företag som på ett engagerat sätt ger ungdomar en försmak av detta delades för första gången priset Årets praoplats ut under Näringslivsfesten i Tidaholm.
NYHET Publicerad:

Näringslivsakademi för unga beslutsfattare

UTBILDNING Svenskt Näringsliv i Västra Götaland startar en spetsutbildning för unga – Näringslivsakademin Väst. Utbildningen ger deltagarna en chans att fördjupa sig i näringslivsfrågor och bli riktigt duktiga på vad som krävs för att skapa ett välmående företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Är vi redo för framtidens arbetsmarknad?

FREDAGSKRÖNIKA Trots att vi vet hur trenderna ser ut återstår frågan, hur ska vi egentligen rusta oss för framtiden? I dagens fredagskrönika skriver Christina Riksén om hur vi förbereder oss för framtidens arbetsmarknad.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivarfrågor i fokus

ARBETSGIVARDAG Över 170 personer från 130 företag deltog under en förmiddag fylld med givande föreläsningar och erfarenhetsutbyten.
NYHET Publicerad:

Vilken kommun i Västra Götaland blir först med en krångelombudsman?

FREDAGSKRÖNIKA Som första kommun i landet tar Helsingborg ett spännande initiativ och inför en ”krångelombudsman”. Vilken kommun i Västra Götaland blir först att följa efter?