NYHET1 december 2017

Unga giggar - inte LAS

Jag tillhör den så kallade generation Y – som i engelskans ”why”. Våra karaktärsdrag brukar beskrivas som just ifrågasättande. Vi framställs som den mest underhållskrävande arbetskraften hittills, delvis på grund av att vi ofta blir anklagade för att ha blivit curlade i hemmet. Men visst har vi också kunnat bidra till tillväxt och utveckling, genom att addera nytänkande till gamla kunskaper och erfarenheter. Precis som varje generation har gjort och kommer att göra i framtiden.

Nu träder generation Z in i arbetslivet. De är äkta digitala infödingar som kan göra flera saker samtidigt och är duktiga på att ta in information samt mer entreprenöriella. De värderar högt att få arbeta på ett jobb med olika projekt och friheten att bestämma över sin tid. Yrket entreprenör ligger högt i topp på listan över deras drömyrke, tillsammans med projektledare och ingenjör. Undersökningar visar också att generation Z lägger stor vikt på sin egen prestation och att ha sysselsättning är viktigt. Det bådar ju gott för näringslivet, eller?

Under de senaste åren har vi sett nya trender som vittnar om att allt fler väljer tillfälliga uppdrag före en traditionell anställning. Främst bland yngre arbetstagare. Det kallas att ”gigga”, som anspelar på den nya arbetsmarknadens namn ”gig-ekonomi”. Många ser ”giggandet” som ett sätt att lära sig nya färdigheter, testa olika jobb och hålla sig anställningsbara på en föränderlig arbetsmarknad genom att starta eget, arbeta som konsult eller byta jobb med kortare mellanrum. Det ger möjligheter att få arbeta mer projekt- och uppdragsbaserat än vad man tidigare haft möjlighet att göra. Det finns inga indikationer på att trenden skulle svalna, snarare tvärtom.

Det är inget nytt för oss att arbetsmarknaden förändras ständigt och kompetensbehovet snabbare än någonsin. Tekniska framsteg, digitalisering och globalisering är några faktorer som driver på utvecklingen. Arbetsgivarens behov av flexibilitet gällande kompetens, drivs av förändrade kundbeteenden. Arbetstagarens inställning och attityd till arbete förändras med generationerna.

Men hur står sig då LAS i förhållande till gig-ekonomin och den yngre generationen?

LAS är en kvarlevnad från en annan tid och utgår från hur arbetsmarknaden såg ut på 70-talet. En av grundprinciperna är ”sist in, först ut”. Effekten utav det är att människor som vill byta jobb, inte vågar eftersom de riskerar att hamna sist i ledet på den nya arbetsplatsen. Följden blir att flera företag drar sig för att anställa nya medarbetare som besitter den kompetens som är nödvändig för tillväxt och utveckling, samtidigt som steget in på arbetsmarknaden ännu större för den nya generationen.

Det är dags att inse att de yngre generationerna inte är intresserade av att vara låst till samma arbetsplats under en längre tid, eller att jaga guldklockor. Svensk arbetsmarknad skulle vara betjänt av en modernare lagstiftning som ser arbetstagare som individer med olika talanger och förutsättningar, och inte som utbytbara kuggar i ett maskineri.

En moderniserad lagstiftning skulle göra det både lättare att anställa och att få ett jobb. Tryggheten borde baseras på vilken kompetens man besitter, inte hur länge man varit anställd. Det skulle bidra till en rörligare arbetsmarknad där steget mellan jobb skulle bli kortare för arbetstagaren. Och fler jobb skapas genom att arbetsgivare skulle våga anställa.

Unga giggar, arbetsmarknaden förändras men LAS består. Gig är idag vad guldklocka var igår – det är dags att även lagstiftarna inser det.

ArbetsmarknadArbetsrättSvenskt Näringsliv
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist