NYHET24 september 2021

”Vi vill att det ska vara enkelt för både företag och kommun att hitta en bra affär” 

I Svenskt Näringslivs årliga undersökning om lokalt företagsklimat får upphandling bottenbetyg av företagen. Härryda kommun är en av de kommunerna som har ett bra betyg och har lanserat en e-tjänst för direktupphandling i syfte att låta företagare marknadsföra sig mot kommunen. 

E-tjänsten ska skapa möjligheter för stora som små företag, berättar Marlene Sahibzada, Upphandlingschef, Härryda kommun och Helena Alterby Nordström, företagslots i Härryda kommun Foto: Most Photos

Enligt Svenskt Näringsliv kan kommuner spara fem till tio procent på inköp och upphandlingar om de arbetar smartare. Bättre arbete med upphandling skapar jobb, stärker företagsklimatet och bidrar till att skattebetalarnas pengar används bättre.

Marlene Sahibzada, Upphandlingschef, Härryda kommun
Foto: Anna Sigvardsson

I Svenskt Näringslivs årliga undersökning ges 60 000 företag chansen att sätta betyg på en rad olika faktorer som påverkar företagande. Betygen sätts efter en skala från 1 till 6 där 3 motsvarar godtagbart och 4 bra. Snittbetyget för upphandling i Sverige är 2,66, på en liknande nivå ligger Västra Götaland med betyget 2,74.  

Härryda gör däremot framsteg och får 3,56 i snittbetyg av företagarna. Vi har pratat med företagslotsen Helena Alterby Nordström och upphandlingschefen Marlene Sahibzada i Härryda kommun. 

Helena Alterby Nordström berättar att syftet med att införa en e-tjänst för direktupphandling är att företagare enkelt ska kunna marknadsföra sig mot kommunen. Syftet är även att upphandlingsenhetens arbete ska underlättas genom att ha all information om företagen på samma ställe.  

- Upphandlingsenheten i kommunen slipper att vara detektiver inför en aktuell upphandling när all information hittas på ett och samma ställe, konstaterar Helena 

Helena Alterby Nordström, företagslots i Härryda kommun 
Foto: Anna Sigvardsson

E-tjänsten fungerar som ett register för information om företagen. Det betyder att företagen som registrerar sig i systemet inte per automatik blir kontrakterade. Helena Alterby Nordström berättar även att e-tjänsten inte är begränsad till enbart företag i Härryda kommun.

 - Vi erbjuder även andra företag i närområdet att registrera sig i tjänsten. Det kan finnas fördelar exempelvis ur ett miljöperspektiv om vi hittar en vara eller tjänst i Partille istället för i Halmstad, fortsätter Helena.  

Företag har redan registrerat sig i e-tjänsten, trots att e-tjänsten fortfarande är i uppstart. 

- Nu återstår det att vi hittar ett sätt arbeta med informationen så företagen upplever att de får respons från oss. Vi ser en potential i att e-tjänsten kommer att gynna båda parter, konstaterar Marlene Sahibzada  

Helena och Marlenes förhoppning är att e-tjänsten ska skapa möjligheter för stora som små företag. E-tjänsten ger företagen ett gynnsamt sätt att marknadsföra sig mot kommunen och de rekommenderar andra kommuner att göra liknande. Marlene menar dock att det är viktigt att ha i åtanke att det ser olika ut i kommunerna. 

- Vissa kommuner har en stor bredd på företag med varor och tjänster att erbjuda en kommun, medan de för andra kommuner är tvärtom, menar Marlene.  

Förhoppningen är också att E-tjänsten ska bidra till en bättre kommunikation mellan kommun och företagare. Helena och Marlene menar även att de som inte driver företag i Härryda kommun ska få informationen om att kommunen vill och försöker förbättra företagens möjligheter att göra affärer. 

- Vi har som mål i Härryda kommun att ha Sveriges bästa näringslivsklimat och detta är en del av arbetet, avslutar Helena.  

Text: Annie Hilmersson

Lokalt FöretagsklimatUpphandling
Skriven avAnna Sundin
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist