NYHET19 december 2018

Lyssna på kunderna innan lönen sätts

Vi måste ha bättre underlag för att bedöma arbetsprestationer, och säkerligen blir företagens lönesättning bättre om det finns ett kundperspektiv. Det skriver löneexperten Edel Karlsson Håål.

Edel Karlsson Håål, lönebildningsexpert på Svenskt Näringsliv.
Foto: SÖREN ANDERSSON

De flesta av oss har som kunder upplevt att den vi har kontakt med är något alldeles extra. Ett sätt att visa uppskattning är naturligtvis att direkt säga något positivt, men ibland skulle man vilja förstärka det så att även personens chef förstår att det här är någon att satsa på.

Det har jag haft anledning att fundera mycket över den senaste tiden.

Den 29 september skulle jag och maken laga taket på vår ladugård. Väl uppe brast taket under mina fötter och jag föll fyra meter ner i betonggolvet. En lång resa inom vården började och som patient - som ju är en slags kund – mötte jag många människor i deras arbete. Vissa har varit fantastiska, andra helt ok och några som ”har stor förbättringspotential”. Ett fåtal som verkligen var på helt fel plats i livet.

Som lönespecialist tänker jag snabbt på kopplingen mellan arbetsinsats och lön. Erfarenhetsmässigt vet jag att löneskillnaderna inom vården inte stora även om kollektivavtalen har individuella löner. Under min vårdresa slogs jag ofta av hur olika samma typ av arbete utfördes av olika personer. Vid flera tillfällen tänkte jag att mina erfarenheter som patient borde vara användbara både i verksamhetsutveckling och som underlag till lönesättning.

Den fantastiska undersköterska som var så bra på att se mig, och som dessutom var en utmärkt pedagog gentemot de elever han undervisade, hoppas jag ligger i toppskiktet lönemässigt.

Den chaufför som tappade mig och rullstolen som var fastspända i trappklättraren i vårt trapphus borde ha ett annat jobb – där är lönefrågan inte ens aktuell.

Den ortoped som inte läste hela operationsunderlaget och missade att göra alla planerade moment är säkert duktig, men det kostar både mig och skattebetalarna att jag måste opereras en gång till.

Jag undrar om deras chefer vet om deras kvaliteter eller brister. Även om mina erfarenheter är anekdotiska kan många sådana erfarenheter ofta summeras till en samstämmig och hel bild.

Vi måste ha bättre underlag för att bedöma arbetsprestationer, och säkerligen blir företagens lönesättning bättre om det finns ett kundperspektiv.

Alla medarbetare vet att prestationerna skiljer sig åt mellan dem som utför samma jobb, och det var det precis det jag såg ur mitt perspektiv som vårdkund. Men kollegan och kunden kanske inte ser samma sak och därför kan båda perspektiven vara viktiga.

De flesta verksamheter är beroende av nöjda kunder och att fråga dem hur de blir bemötta och hjälpta måste vara ett viktigt moment inför att lönen ska sättas.

LönebildningLönesättning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist