NYHET3 maj 2017

Spårtrafiken nästa område att drabbas av strejkvarsel

Nyligen riktade Fastighetsanställdas förbund stridsåtgärder mot industrin. Nu varslar fackförbundet Seko om strejk på spårtrafikområdet. Konflikten slår hårt mot svensk exportindustri som är beroende av godstågen, men drabbar även allmänheten, varnar motparten Almega.

Seko har varslat Almega om strejk på spårtrafikområdet. Strejken slår hårt mot allmänheten som drabbas när tågen inte går, skriver Almega i ett pressmeddelande. Dessutom kommer den att slå hårt mot svensk exportindustri som är beroende av godstågen för att exportera varor.

– Det är väldigt problematiskt att Seko nu tar till stridsåtgärder för att spräcka det märke som satts av industrin i årets avtalsrörelse, och som är en grundbult i den svenska arbetsmarknadsmodellen. Det är ett agerande som utmanar och i förlängningen underminerar den svenska arbetsmarknadsmodellen. Seko försöker ge sken av att Almega inte vill medverka till en låglönesatsning, men det är felaktigt, säger Almegas vd Anna-Karin Hatt, i en kommentar.

Strejken bryter ut med start den 12 maj om ingen lösning nås innan dess. Varslet är en trestegsraket.

Läs hela artikeln på Arbetsmarknadsnytt.se

Avtalsrörelse och förhandling