NYHET25 augusti 2016

Hightech-företag hindras av snåriga EU-regler

Foran Sverige gör bearbetningar av stora mängder data när bolaget kartlägger skogsbruk. Företaget vill ut i Europa, men det finns många hinder på den digitala inre marknaden. Vid till exempel EU-finansierade projekt kostar de grunddata som företaget använder upp emot 300 000 kronor medan de är gratis för konkurrenterna.

Digitaliseringen har möjliggjort Forans omvandling till ett högteknologiskt företag. De senaste fem åren har företaget förändrat sin affärsidé och bygger den idag på storskaliga beräkningar, analys och bearbetning av stora mängder insamlad data så kallad Big Data. Omställningen har både öppnat nya affärsområden och skapat nya utmaningar eftersom lagstiftningen skiljer sig mellan de olika EU länderna.

– Det är klart att en harmonisering av regelverken i EU hade underlättat för oss, inte minst när vi är med och upphandlar EU-finansierade projekt. Grunddata för den här typen av projekt är kostnadsfria för andra företag i EU. Vi som svenskt företag får, för samma sorts data, betala upp mot 300 000 kr när vi ska vara med och konkurrera om projektet. Det är vår potentiella vinst, säger Magnus Bäck.

Magnus Bäck efterfrågar kanske främst ett moderniserat regelverk kring upphovsrätt.

– När vi levererar kartor till våra kunder sker det via en digital lösning där kunden själv hämtar kartorna från våra servrar. Ofta vill kunden dela informationen med sina entreprenörer och underleverantörer, vilket är väldigt lätt idag. Det här komplicerar för oss. Licensproblematiken i vår verksamhet, om vem som får tillgång till vad, är omfattande. Många avtal måste upprättas och det medför höga transaktionskostnader, konstaterar Magnus Bäck.

Informationslagringen som Foran tillhandahåller har tidigare varit ett fall för personuppgiftlagen, PuL. I maj 2018 ersätter dataskyddsförordningen PuL. Den nya förordningen kommer att ställa högre krav på att företag integritetsskyddar personuppgifter. Förordningen skärper lagarna inom flera områden. Ett av dem är att kunden uttryckligen måste samtycka till användning av sin data.

– Information som hämtas från flygskanning är en känslig produkt. Sedan omställningen mot digital kommunikation har vi större krav på att utförligt förklara i vilket ändamål vi ska använda informationen. Innan vi levererar vår produkt måste vi pröva informationen som förekommer på kartorna. Det finns uppgifter i produkten som kan vara integritetskränkande om de kopplas till personnummer eller adress. Hittills har det inte varit några problem och jag hoppas att den nya förordningen inte kommer att innebära dramatiska förändringar för vår verksamhet, säger Magnus Bäck.

Mer information

Dataskyddregler
Skriven avOscar BrissleOscar Brissle
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist