LogoLogo
LogoLogo
NYHET11 december 2018

Så fungerar AI i praktiken

Artificiell intelligens, AI, är på allas läppar i EU:s huvudstad Bryssel. Seminarier avlöser varandra. Under Brysselkontorets och It&telekomföretagens evenemang presenterades flera företagsexempel.

Sophia Bengtsson
Ingen pratar om det som redan görs med AI, konstaterade Sophia Bengtsson, biträdande chef för Brysselkontoret. För att råda bot på det, så bjöd hon in företag som fick berätta hur AI fungerar i olika branscher.

EU-s medlemsländer presenterade nyligen en plan för att främja utveckling och användning av artificiell intelligens. I kölvattnet följer en svärm av möten och seminarier på samma tema.

Ett arrangerades av Svenskt Näringslivs Brysselkontor och It&telekomföretagen.

– Det är frustrerade att så många event om artificiell intelligens i Bryssel handlar om plus och minus med den nya tekniken, inte hur AI fungerar i olika sektorer, sa Sophia Bengtsson, biträdande chef för Brysselkontoret.

För att råda bot på det presenterades ett tiotal företagsexempel.

Först ut på scen var tillsynsroboten Giraffen från Camanio Care som gör att anhöriga, hemtjänst eller sjukvårdspersonal kan göra virtuella tillsynsbesök hos personer som bor kvar hemma trots regelbundet vårdbehov. Roboten rör sig fritt i hemmet och interagerar med hjälp av ett videosystem.

Søren Hyldstrup Larsen från Nordic Logistics Association talade om möjligheterna med AI inom logistik och transport.

Branschens utmaning är att få tekniken att fungera praktiskt. Gränssnitt för samverkan människa-maskin, nya standards och utrustningskrav kräver inte bara regleringar på EU-nivå utan måste lösas globalt. När detta väl är löst måste sedan den nya tekniken kunna omsättas i en bransch där många är enmansföretagare, konstaterade han.

– Den verkligt stora utmaningen är att den nya tekniken kräver ytterligare i investeringar i infrastruktur. Ett område där det redan finns ett underskott på 40 trillioner euro bara när det gäller väginvesteringar. Därför kommer det att gå lite långsammare än vi alla skulle önska innan vi ser mer AI.

Big data finns redan i sjukvården men används inte som det skulle kunna, underströk Mathias Ekman från Microsoft.

– Vi skulle kunna göra mer för att övervaka med självdiagnos och uppkoppling till molnet och tidigt identifiera eventuella behov av vård. Affärsmässigt ser vi en trend från smart utrustning till nya företag som tar hand om data och hjälper till att fatta beslut med hjälp av data.

Dennis Hart från Eurocontrol pratade om hur digitala tjänster kan lösa flygets utmaningar. Kunderna vill flyga mer och tillväxten är tre till fyra procent på årsbasis.

– Den konkreta utmaningen för oss är hur vi ska kunna få plats med mer flyg i luften och på flygplatserna. Det är många processer och aktörer som jobbar tillsammans på en flygplats och dessa måste kunna utbyta information. Praktisk nytta är att koppla andra tjänster, så att det exempelvis kan finns tillräckligt med taxibilar när flygen kommer.

Valentino Pacifici kommer från utbildningsföretaget Sana Labs. Utbildningssektorn omsätter fem triljoner dollar om året och växer snabbt, särskilt i Asien.

– Med digital teknik kan utbildningsföretag erbjuda personifierad utbildning för varje student och på det viset optimera lärandet. Vi kan också jämföra med reklambranschen där de största spelarna slåss hårt om kundernas uppmärksamhet för några sekunders reklaminslag, Med ny teknik borde vi kunna göra detsamma i våra utbildningsplattformar, sa han.

AI vinner terräng även inom handeln. Johanna Lopstowska från europeiska handelssektorns Eurocommerce berättade att artificiell intelligens bland annat bidrar till bättre kundservice.

– Det pågår en revolution, konstaterade hon.

Iris Bouwers från European Council of Young Farmers pekade på den demografiska utmaningen inom EU:s jordbruk. De som jobbar inom jordbruket blir allt äldre och då behöver vi både ta till mer teknik för att klara av matproduktionen och för att skapa attraktiva arbetsuppgifter för unga.

– Digitaliseringen skapar nya möjligheter inom jordbruket. Med digitaliserade kartor och GPS går det att planera och strukturera och utvärdera information om markens bördighet, fuktighet och surhet. På det sättet kan användning av exempelvis gödning effektiviseras.

Artificiell intelligensDigitalisering
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist