NYHET26 april 2017

”Vi måste öppna upp den digitala marknaden”

Digitaliseringen kan frigöra hundratals miljarder euro i ökad tillväxt inom Europa. Men regelverket är för krångligt och stjäl fokus från företagens verksamhet. Det menar Carolina Brånby, jurist och policyansvarig på Svenskt Näringsliv. ”Vi måste ge företagen arbetsro och öppna upp marknaden för att stärka företagens konkurrenskraft”, säger hon.

Under ett seminarium anordnat av Svenskt Näringsliv, Svensk Handel, Teknikföretagen och EU-kommissionen diskuterades frågan hur EU:s digitala inre marknad kan stärka företagens konkurrenskraft. Problematiken som lyftes upp handlar om hur strategin i praktiken ska kunna realisera digitaliseringens ekonomiska potential och hur det påverkar de europeiska företagens konkurrenskraft.

– Sverige och hela EU är mitt uppe i en transformering till ett genomdigitaliserat samhälle. Den centrala frågan handlar om hur EU kan utveckla datadriven politik där både konsumenters, företags och samhällets intressen tas tillvara på ett balanserat sätt, säger Carolina Brånby, jurist och policyansvarig på Svenskt Näringsliv.

Jörgen Gren, kabinettsexpert hos EU:s IT-kommissionär Andrus Ansip, arbetar med genomförandet av den digitala inre marknadsstrategin och har ansvar bland annat för förslag som rör dataekonomin, det fria dataflödet, plattformar och copyright. Han menar att kommissionens mål är att bryta ner de barriärer som finns på den digitala inre marknaden.

– Vi vet att människor vill köpa varor och tjänster över gränserna och det är det vi arbetar för. För oss är det otroligt viktigt att ta bort hinder för den ekonomiska dataekonomin för att innovation och investeringar ska kunna frodas på den inre marknaden och skapa arbetsmöjligheter för europeiska företag, säger han.

Som ett led i det arbetet ändrades momsreglerna 2015 för försäljning av elektroniska tjänster, telekommunikationstjänster och sändningstjänster. Från och med 2021 föreslås liknande momsregler gälla för fler tjänster och postorderhandel av varor till konsument.
För Jörgen Bödmar, grundare av Design Online samt ordförande i European eCommerce and Omni-Channel Trade Association, EMOTA, skulle det underlätta otroligt mycket för verksamheten.

– Momsreglerna har tidigare varit alldeles för krångliga att hantera. En gång fick jag till och med resa ned till Madrid för att sätta in min moms. Vi har hållit på med e-handel sedan 2002 så vi är ganska varma i kläderna men när vi ser till andra nystartade företag så blir det otroligt tydligt att det måste finnas enklare regelverk, säger han.

Carolina Brånby, jurist och policyansvarig, efterlyser även hon enklare regler i den digitala inre marknaden.

– Vi måste ge företagen arbetsro. Regelverket växer fort och det stjäl fokus från innovation och försäljning. Vi vill se att samma regler gäller oavsett om det gäller online, offline, tjänster eller varor. Regelförenkling öppnar marknaden stärker konkurrens på lika villkor.

Hon menar även att dataflöden och en datadriven ekonomi baserad på innovation är en viktig del i företagens konkurrenskraft. Hon får medhåll av Jan Danielsson, Head of Connectivity, Scania CV AB, som berättar att företaget har som mål att kunna tillgängliggöra data till övriga aktörer.

– Därför är det otroligt viktigt att vi kan flytta data över gränserna. Men samtidigt får vi inte sluta oss inom EU – för om vi gör det så kan andra aktörer som USA och Kina göra detsamma, säger han.

Reglering av digitala plattformar
Skriven avFrida Nygren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist