NYHET29 augusti 2018

S vallöfte kostar 32 miljarder

Socialdemokraterna lovar en extra veckas betald ledighet per Är för förÀldrar med barn mellan 4 och 16 Är. Det Àr ett förslag som berör cirka 900 000 hushÄll och blir dÀrmed ett av de dyrare inslagen i partiets valmanifest.

– Företagen vill ha mer personal och fler arbetade timmar, inte tvĂ€rtom. I skenet av det, sĂ„ förefaller socialdemokraternas förslag om ytterligare förĂ€ldraledighet som ett illa genomtĂ€nkt förslag, sĂ€ger chefekonom Bettina Kashefi.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Bettina Kashefi, chefekonom pÄ Svenskt NÀringsliv, tycker att det Àr mÀrkligt att Socialdemokraterna inte prioriterar andra angelÀgna frÄgor. SÀrskilt i ett lÀge nÀr 70 procent av landets företag har svÄrt att rekrytera medarbetare och inte sÀllan tvingas tacka nej till uppdrag.

– De vill ha mer personal och fler arbetade timmar, inte tvĂ€rtom. I skenet av det, som knappast Ă€r en okĂ€nd situation för landets politiker, förefaller det inte vara ett sĂ€rskilt genomtĂ€nkt förslag, sĂ€ger hon.

Svenskt NÀringslivs berÀknar den samhÀllsekonomiska kostnaden för förslaget till 32,9 miljarder kronor. Det Àr vÀsentligt högre Àn de 5,4 miljarder som Socialdemokraterna menar att reformen gÄr pÄ.

– Det Ă€r de direkta kostnaderna pĂ„ statsbudgeten men det stannar inte dĂ€r. Vi har anvĂ€nt en kombination av SCB:s och Konjunkturinstitutets modeller för att berĂ€kna den samhĂ€llsekonomiska förlusten vid arbetstidsförluster. I det hĂ€r fallet Ă€r det samma kalkyler som gjordes 2002 för att analysera Miljöpartiets förslag om en arbetstidsförkortning. NĂ€r vi anvĂ€nt samma berĂ€kningsprinciper landar kostnaden pĂ„ 32,9 miljarder.

Det innebÀr att en veckas extra ledighet för landets barnfamiljer till exempel kostar motsvarande drygt halva försvarsbudgeten pÄ 53 miljarder. Bettina Kashefi menar att man inte kan bortse frÄn de sammantagna samhÀllsekonomiska effekterna. Ett förslag som det Socialdemokraterna nu lanserar fÄr betydligt större effekter Àn den prislapp som lanserats.

– Men det Ă€r naturligtvis inte lĂ€tt att ifrĂ„gasĂ€tta ett sĂ„ populĂ€rt resultat som omfattar 900 000 hushĂ„ll i landet, Allianspartierna har ju hittills varit mycket försiktiga i sina kommentarer. Men vi vet vilka problem vĂ„ra medlemsföretag brottas med och hur det hĂ€r förslaget skulle slĂ„ mot deras verksamhet. Det Ă€r ett skickligt valtaktiskt utspel men vi mĂ„ste stĂ„ upp för företagen Ă€ven om vi Ă€r ensamma i vĂ„r kritik.

Konjunktur - Sveriges ekonomiska lÀgeSamhÀllsekonomi
Kontakta Svenskt NĂ€ringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter pÄ Tidningen NÀringslivet
Tidningen NĂ€ringslivet
Tidningen NÀringslivet Àr för dig som Àr intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och nÀringspolitik.
Prenumerera pÄ Nytt frÄn Svenskt NÀringsliv
Kontakta Svenskt NĂ€ringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera pÄ Nytt frÄn Svenskt NÀringsliv
Ta del av fler nyheter pÄ Tidningen NÀringslivet
Tidningen NĂ€ringslivet
Tidningen NÀringslivet Àr för dig som Àr intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och nÀringspolitik.
Kontakta Svenskt NĂ€ringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter pÄ Tidningen NÀringslivet
Tidningen NĂ€ringslivet
Tidningen NÀringslivet Àr för dig som Àr intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och nÀringspolitik.
Prenumerera pÄ Nytt frÄn Svenskt NÀringsliv
Kontakta Svenskt NĂ€ringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter pÄ Tidningen NÀringslivet
Tidningen NĂ€ringslivet
Tidningen NÀringslivet Àr för dig som Àr intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och nÀringspolitik.
Prenumerera pÄ Nytt frÄn Svenskt NÀringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist