Svenskt Näringsliv välkomnar förslagen i utredningen och tillstyrker dem i allt väsentligt.
- Utgångspunkten att svensk rätt ska anpassas till EU-rätten är något som Svenskt Näringsliv länge har efterfrågat och välkomnar.
- Svenskt Näringsliv bedömer att den föreslagna modellen för miljöbedömning och tillståndsprövning ger förutsättningar för snabbare och mer förutsebara tillståndsprövningar.
- Svenskt Näringsliv tillstyrker att samråds- och tillståndsprocessen samordnas och hanteras av en myndighet.
- Svenskt Näringsliv tillstyrker även förslaget om ett nytt samlat kapitel i miljöbalken om miljöprövning. Dagens situation med bestämmelser om miljöprövning i flera olika kapitel och förordningar är djupt otillfredsställande.
- Svenskt Näringsliv anser att förslagen med de justeringar som föreslås nedan bör genomföras skyndsamt, helst under innevarande mandatperiod. Detta med hänsyn till de investeringar som behöver genomföras om Sverige ska nå sina klimatmål. Svenskt Näringsliv är dock medvetet om att en så stor förändring i prövningssystemet med en omorganisation, som införandet av en enda prövningsmyndighet innebär, kan vara svår att genomföra under mandatperioden. Därför bör regeringen prioritera alla förändringar i lagtext som krävs, så att dessa kan antas under mandatperioden.
- Svenskt Näringsliv anser att det vore direkt olämpligt att införa den nya organisationen stegvis, t.ex. genom att först införliva miljöprövningsdelegationerna i den nya prövningsmyndigheten men avvakta med att införliva domstolarna. En ny organisation behöver få starta i sin helhet. Flera omorganisationer riskerar att skapa oro och försämra effektiviteten.
- Om lagtexten tas under innevarande mandatperiod men en organisationsförändring sker först under nästa, innebär det att ikraftträdandet behöver läggas i nästa mandatperiod. Det är dock en bättre ordning som ger större förutsebarhet än att försöka genomföra reformen i delar.
- Svenskt Näringsliv inser att utredningens reformering av miljöbalken kommer att medföra osäkerheter i tillämpningen under en övergångsperiod, vilket kan drabba näringslivet. Alternativet att inte genomföra reformen är emellertid sämre med ständig osäkerhet och långa tidsutdräkter som påverkar investeringsklimatet negativt. Det vore dessutom ohållbart att behålla ett system som skiljer sig kraftigt från EU-rätten eftersom nya EU-rättsakter i allt större utsträckning förutsätter att medlemsstaterna har liknande system för miljöbedömningar och tillståndsprövning.
- Svenskt Näringsliv tillstyrker vidare den nya granskningsprocessen för verksamheter som inte automatiskt ska anses medföra betydande miljöpåverkan (BMP). Processen bör bli tidseffektiv för många verksamheter, förutsatt att det utvecklas en rimlig praxis för framtida BMP-bedömningar. I dag fattas BMP-beslut närmast slentrianmässigt vilket medför att ett överdrivet stort antal verksamheter anses medföra BMP. I det föreslagna systemet kommer BMP-beslut att få stor betydelse för enskilda verksamheter och det är således mycket viktigt att BMP-klassificering förbehålls de mest miljöpåverkande verksamheterna.
- Svenskt Näringsliv ser positivt på att utredningen föreslår ett antal tidsfrister för handläggningen och särskilt pekar på de tidsfrister som gäller enligt vissa EU-rättsakter. Enligt Svenskt Näringslivs uppfattning bör tidsfrister när det är möjligt användas i större utsträckning än vad som följer av utredningens förslag.
- Svenskt Näringsliv tillstyrker förslagen om ändringar och anser att de måste genomföras oförändrade.
- Svenskt Näringsliv tillstyrker att den nya Miljöprövningsmyndigheten får ett ansvar för all kommunikation med berörda myndigheter och berörd allmänhet i ärenden om tillstånd eller igångsättningsbesked. Jämfört med dagens system får berörda ett tydligare underlag att ta ställning till.
- Svenskt Näringsliv tillstyrker att begreppet bästa möjliga teknik ersätts av det EU-rättsliga begreppet bästa tillgängliga teknik.