Remiss avseende förslaget i framställan från Trafikverket och Stockholms kommun om ändring av bilaga 1 till lagen (2004:629) om trängselskatt
MOTTAGARE
Finansdepartementet
Externt diarienummer
Fi2022/02728
Svenskt Näringslivs diarienummer
2022-148
Svenskt Näringsliv anser att en trängselskatt inte kan ersätta en nödvändig successiv utbyggnad av vägtrafiksystemet. Däremot kan en trängselskatt vara ett av flera tänkbara verktyg för att på marginalen i högtrafik förbättra framkomlighet genom att minska restider och restidsosäkerhet. Av de presenterade alternativen avseende justering av trängselzonen till följd av exploateringen i Hagastaden (bilaga 2), förefaller alternativ 3 vara bäst med hänvisning till att det bedömts vara utan nackdelar.
Svenskt Näringsliv föreslår att det genomförs en bred och grundlig utvärdering av hur trängselskattesystemets syfte och funktion har förändrats över tid.
Grunden i god regelgivning är uppdaterade och välanalyserade beslutsunderlag. Trängselskatten som styrmedel måste dels vara funktionellt och ändamålsenligt i förhållande till sitt angivna syfte, dels i förhållande till andra överlappande styrmedel som finns för transportsektorn. I avsaknad av detta avstyrks promemorians förslag.