9 februari 2023

Remiss avseende förslaget i framställan från Trafikverket och Stockholms kommun om ändring av bilaga 1 till lagen (2004:629) om trängselskatt

MottagareFinansdepartementet
Externt diarienummerFi2022/02728
Svnekst Näringslivs diarienummer2022-148
  • Svenskt Näringsliv anser att en trängselskatt inte kan ersätta en nödvändig successiv utbyggnad av vägtrafiksystemet. Däremot kan en trängselskatt vara ett av flera tänkbara verktyg för att på marginalen i högtrafik förbättra framkomlighet genom att minska restider och restidsosäkerhet. Av de presenterade alternativen avseende justering av trängselzonen till följd av exploateringen i Hagastaden (bilaga 2), förefaller alternativ 3 vara bäst med hänvisning till att det bedömts vara utan nackdelar.

  • Svenskt Näringsliv föreslår att det genomförs en bred och grundlig utvärdering av hur trängselskattesystemets syfte och funktion har förändrats över tid.

  • Grunden i god regelgivning är uppdaterade och välanalyserade beslutsunderlag. Trängselskatten som styrmedel måste dels vara funktionellt och ändamålsenligt i förhållande till sitt angivna syfte, dels i förhållande till andra överlappande styrmedel som finns för transportsektorn. I avsaknad av detta avstyrks promemorians förslag.

Mervärdes-, energi- och punktskatt