24 september 2021

Tyska valet berör svenska företag

Armin Laschet (CDU), Annalena Baerbock (De Gröna), Olaf Scholz (SPD). Vem som blir nästa förbundskansler i Tyskland påverkar 1 800 svenska företag.

Eva Häussling
En fjärdedel av tyskarna har ännu inte bestämt sig hur de ska rösta, konstaterar Eva Häussling, expert på handelsfrämjande frågor på Svenskt Näringsliv. Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

På söndag är det parlamentsval i Tyskland. Det kristdemokratiska partiet utmanas av Socialdemokraterna och miljöpartiet De gröna.

Utgången är inte bara viktig för tyskarna utan också för det svenska näringslivet. 1 800 företag verkar på den tyska marknaden, skriver tidningen Näringslivet.

Enligt Eva Häussling, expert på handelsfrämjande frågor på Svenskt Näringslivs internationella avdelning, är valet otroligt viktigt för svenska företag.

– Sverige har kommit långt i innovationer och hållbara lösningar, vilket är mycket intressant för Tyskland. Där finns en marknad för svenska företag.

Den tyska ekonomin spelar stor roll för handel och utveckling i omvärlden. Men frågor om tillväxt, näringslivets förutsättningar, EU och frihandel har spelat en väldigt liten roll i den tyska valrörelsen, enligt Eva Häussling.

– Internationella frågor har man nästan inte sett i valkampanjen och det är anmärkningsvärt, eftersom Tyskland är den viktigaste ekonomin i EU. Men diskussionen är inåtriktat och klimatfrågan dominerar, säger hon till TN.

Läs hela artikeln på tn.se

Frihandel och handelspolitik