Sveriges välstånd är beroende av internationell handel. Svenska företags huvudsakliga intresse ligger i en öppen världsmarknad och ett fritt flöde av varor, tjänster och investeringar. Men det finns också nya utmaningar som handelspolitiken måste ta hänsyn till. Dit hör bland annat klimatfrågan och hur vi ska hantera olika säkerhetshot.
Hur bör Sverige och EU agera för att hitta den rätta balansen mellan traditionell frihandel och andra hänsyn? Finns det en väg framåt, mot en öppen och samtidigt mer hållbar världshandel?
Svenskt Näringslivs handelsagenda är ett inspel till EU-kommissionens pågående arbete med EU:s handelsstrategi, formulerat utifrån företagens perspektiv – det är trots allt företag, inte stater, som handlar.
Hur framtidens handelsstrategi bör se ut diskuteras av Stina Wallström, Director of Regulatory Affairs på Ikea, Anna Yman, Internationell Business Manager på Sweco, Maria Åsenius, EU-kommissionen, före detta kanslichef hos Cecilia Malmström, Anders Ahnlid, generaldirektör, Kommerskollegium, samt Henrik Isakson, policyansvarig för handelspolitik på Svenskt Näringsliv. Inledningstalar gör Krister Nilsson, statssekreterare hos handelsminister Anna Hallberg.
Modererar gör Anna Stellinger, chef för internationella frågor och EU-frågor på Svenskt Näringsliv. Mot slutet av seminariet öppnar vi för publikfrågor. Christian Danielsson, chef för EU-kommissionens kontor, står värd för webbinariet och kommer att kommentera diskussionen.