I senaste rankingen av företagsklimatet rasade Stockholm till en 123:e plats. Nu vill Stockholms nya blågröna styre skapa en ny näringslivstrategi. "Jag ser den nya strategin som en bra början på ett arbete där politiker och tjänstemän får förståelse för företagens behov", säger vd Jan Olof Jacke.
Vad säger du om Stockholms nysatsning?
– Företagen i Stockholms stad upplever att företagsklimatet har försämrats de senaste åren. Därför är det positivt att det nya styret prioriterar företagsklimatfrågan och har satt ett tydligt mål. Det råd som föreslås hoppas jag kan leda till en bättre dialog mellan stadens företag och den politiska ledningen.
– Det är också positivt att staden ska jobba med regelförenklingar och att innovationer premieras i upphandlingar. Vi vet att många företag avstår från att göra affärer med staden på grund av allt för hårt styrda upphandlingar.
Men räcker det verkligen att skapa en ny näringslivstrategi för att förbättra företagsklimatet?
– När vi frågar företagen i Stockholm om det lokala företagsklimatet efterfrågar de framför allt lägre skatter och avgifter, ökad förståelse för företagande bland politiker och tjänstemän och snabbare handläggning. Det finns alltså mycket att förbättra. Jag ser den nya strategin som en bra början på ett arbete där politiker och tjänstemän får förståelse för företagens behov.
Vilka är de största utmaningarna för Stockholm?
– Företagen lyfter särskilt fram kompetensbristen som ett stort tillväxthinder. Det skulle bli lättare att rekrytera om bostadsmarknaden och kommunikationerna fungerade bättre än idag. Bristerna i infrastrukturen skapar problem för många av de företag som dagligen levererar varor och tjänster i Stockholms stad.