Många företag är i akut behov av åtgärder för att klara sig igenom den närmaste tiden. Kommuner kan agera för att komplettera de krisåtgärder som regeringen vidtar. Kommunernas förståelse för krisens allvar och engagemang för det lokala näringslivet kan för en del företag utgöra skillnaden mellan överlevnad och konkurs.
Här samlar vi Svenskt Näringslivs förslag för hur kommuner kan hjälpa fler företag att klara sig igenom coronakrisen och goda exempel på kommunala initiativ.
Åtgärdsförslag presenterade den 18 mars
Kommuner och kommunala bolag
Åtgärder för att stärka företagens likviditet:
- Ge anstånd/förlänga betalningstider på avgifter inom VA, sophantering, tillstånd och tillsyn etc samt återbetalning om ett ärende dras tillbaka
- Ge anstånd/förlänga betalningstider på hyra i lokaler
- Korta ner betalningstider till leverantörer
- Generös hållning till leverantören vid inställda konferenser, föredrag, resor etc, exempelvis genom att dela på faktiska kostnader
Åtgärder för att frigöra tid hos företagen:
- Förlänga tidsfrister i tillstånds- och tillsynsärenden där så är möjligt
- Skjuta på tillsynsbesök som inte är kritiska
- Prioritera verksamhetskritiska tillstånds- och tillsynsärenden
- Ta upp en dialog om pågående tillstånds- och tillsynsärenden. Vill företaget pausa eller avbryta?
- Säkerställa tydlig, uppdaterad och tillgänglig information till företagen
Regioner
Åtgärder för att stärka företagens likviditet:
- Korta ner betalningstider till leverantörer
- Ge anstånd/förlänga betalningstider på hyra i lokaler
- Generös hållning till leverantören vid inställda konferenser, föredrag, resor etc, exempelvis genom att dela på faktiska kostnader
Åtgärder för att frigöra tid hos företagen:
- Säkerställa tydlig, uppdaterad och tillgänglig information till företagen
Länsstyrelser
Åtgärder för att stärka företagens likviditet:
- Tidigarelägga utbetalning av företagsstöd
- Korta ner betalningstider till leverantörer
- Ge anstånd/förlänga betalningstider på avgifter inom tillstånd och tillsyn samt återbetalning om ett ärende dras tillbaka
- Generös hållning till leverantören vid inställda konferenser, föredrag, resor etc, exempelvis genom att dela på faktiska kostnader
Åtgärder för att frigöra tid hos företagen:
- Prioritera verksamhetskritiska tillstånds- och tillsynsärenden
- Ta upp en dialog om pågående tillstånds- och tillsynsärenden (Vill företaget pausa eller avbryta?)
- Förlänga tidsfrister i tillstånds- och tillsynsärenden där så är möjligt
- Skjuta på tillsynsbesök som inte är kritiska
- Säkerställa tydlig, uppdaterad och tillgänglig information till företagen
Åtgärdsförslag presenterade den 1 april
Åtgärder för att minska företagens kostnader direkt:
- Tidsbestämda hyressänkningar alt efterskänkta månadshyror till företag som hyr lokaler hos kommunen eller i kommunala bolag.
- Frysta hyror i kommunens och kommunala bolags kommersiella lokaler.
- Tidsbestämda reduceringar av tomträttsavgälder och arrenden för kommersiell verksamhet.
- Tidsbestämd avgiftsbefrielse vid markupplåtelse, t ex för uteserveringar och torghandel.
- Kommunen erbjuder avgiftsfria avbokningar vid kommunens anläggningar.
- Tidsbestämda reduceringar av taxor för VA och avfall/renhållning.
- Tidsbestämda reduceringar av nätavgiften i elnät eller fjärrvärmenät.
Åtgärder inom ramen för kommunala upphandlingar:
- Tidigarelägg investeringar och inköp, i den mån det är möjligt.
- För dialog med kommunens leverantörer. För företag som inte kan leverera enligt avtal till följd av corona/covid-19, bör inte krävas på vite.
- Följ upphandlingsmyndighetens Tips och råd till upphandlande organisationer.
- Bestämmelserna i kap. 17 LOU ger möjlighet till ändringar av kontrakt och ramavtal, bl a vid oförutsedda händelser. Var inte rädd för att använda lagens möjligheter.
Exempel på kommunala initiativ
Åtgärder för att stärka likviditeten:
- För evenemang som kommunen skjuter på framtiden på grund av pandemin förskottsbetalas redan bokade krögare, föreläsare och så vidare.
- Uppskov av tomträttsavgälder och arrenden.
Åtgärder för att minska företagens intäktsbortfall:
- Restaurangägare ges möjlighet att utöka sittplatserna i anslutning till uteservering.
- Planerat underhåll av offentliga lokaler tidigareläggs.
- Bygglovsavgifter för privatpersoner slopas, för att påskynda efterfrågan i byggbranschen.
- Butiksverksamheter ges möjlighet att flytta ut bord och varor på gatorna för att visa upp sig.
- Friskvårdstimmen kan växlas till ett friskvårdsbidrag, så att kommunanställda kan köpa presentkort eller aktiviteter.
- Anställda får årets julklapp i form av ett presentkort för att handla lokalt, med kort förfallodatum.
- Elever på stängda skolor får möjlighet att hämta lunch på restauranger som ingår överenskommelse med kommunen.
- Mat till kommunens äldreomsorg köps in och levereras från lokala restauranger om kommunens kök får kapacitetsbrist.
Åtgärder för att minska företagens kostnader:
- Avgiftsbefrielse för uteserveringar och torghandel för säsongen 2020.
- Kommunen erbjuder avgiftsfria avbokningar vid kommunens anläggningar.
- Kommunala bostadsbolag efterskänker två månadshyror till företagare som är hårt drabbade.
- Kommunen avstår från hyreshöjningar i kommersiella fastigheter.
- Kommuner rekryterar restaurangpersonal till kommunala kök, så att restauranger kan bevilja omedelbar tjänstledighet och slippa hela lönekostnaden. Kan även gälla andra branscher.
- Ingen fakturering görs av medlemsavgift till gemensamma destinationsbolag med näringslivet. Kommunen täcker upp det gemensamma bolagets inkomstbortfall.
- Samverkansforum inrättas mellan kommun, handel, besöksnäring och fastighetsägare för att söka gemensamma lösningar kring hyreskostnader.
- Skyndsamt minska hämtningsintervallen för avfall efter inkommen förfrågan. Stärkt information och rådgivning (eller rådgivning under tid)
- Tillsynsenheterna fokuserar på rådgivning till företag som behöver ställa om verksamheten med anledning av läget.
- Kommunen utökar lotsfunktionen med stöd också i frågeställningar som rör de stödpaket som presenterats från stat och kommun.
- Hög tillgänglighet på telefon/mail/facebook/nyhetsbrev.
- På hemsidan samlas information som är aktuell och pedagogisk.
Andra åtgärder:
- När leverantörer inte kan leverera på grund av corona förs i första hand en dialog med leverantören om en väg framåt, istället för att vidta viten.
- Samarbete med lokala livsmedelshandlare för att äldre ska kunna få dagligvaror hemkörda så att de kan fortsatt undvika sociala sammanhang.
- I kommande upphandlingar prövas behovet av årsomsättnings- och ratingkrav, då många leverantörer kommer ha svårigheter att nå dem under den kommande tiden.
- Budskap till medborgarna: stötta och främja näringslivet, fortsätt handla.
Serviceinriktat myndighetsutövande