Åtgärda och säkerställ svensk konkurrenskraft och tillväxt avseende ”öppet hav” i fartygsundantaget för moms
Svensk Sjöfart har i skrivelser till Finansministern och till Skatteverket påtalat stora brister i den svenska tillämpningen av fartygsundantaget. Svenskt Näringsliv har från såväl rederier som från företag som agerar leverantörer till fartyg blivit uppmärksammad på dessa brister. Svenskt Näringsliv vill härmed bekräfta de problem som Svensk Sjöfart påtalat samt inkomma med bifogade förslag på åtgärder och lösningar.
Ett kvalificerat undantag från moms (undantag med avdragsrätt) gäller för vissa varor och tjänster som avser fartyg som används på öppna havet. Som exempel kan nämnas bunkring, förbrukningsvaror, reparationer och underhåll. Vad som avses med öppna havet framgår varken av lagtext eller praxis. Skatteverkets bedömning är att endast användning på internationellt vatten omfattas. I flera andra länder är kravet i stället att användning ska ske utanför det egna territorialhavet.
Den svenska tolkningen innebär att svenska fartygsoperatörer måste betala moms på inköp av varor och tjänster vilket påverkar likviditeten. Detta påverkar fartyg i trafik mellan Sverige och ett land vars territorialhav gränsar mot det svenska territorialhavet. Svenska aktörer drabbas av en väsentlig konkurrensnackdel jämfört med konkurrerande aktörer från andra EU-länder med mer gynnsam tillämpning. Konsekvensen blir att det uppstår ekonomiska incitament att flytta verksamheten till andra hamnar.
Mot bakgrund av ovan inkommer Svenskt Näringsliv med denna hemställan till Finansdepartementet och Skatteverket i syfte att skapa en mer konkurrensneutral och förutsägbar tillämpning av fartygsundtaget för moms i Sverige.