Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET11 maj 2017

Ingenjörsyrket nu hetast

Ingenjör ligger i topp bland de yrken som väcker mest intresse hos dagens gymnasieväljare, enligt Yrkesguiden på Gymnasium.se. Lika högt placerar sig naturvetenskapligt arbete bland yrkeskategorier. ”Visst känns det som att vi har vind i seglen”, säger Li Ljungberg-Nilsson på Teknikföretagen.

I Yrkesguiden finns information om över 200 olika yrken – vad unga ska läsa på gymnasiet för att etablera sig i ett visst yrke, vad ett visst yrke innebär och hur stora möjligheterna är att få jobb efter utbildningen. Hur många sökningar som varje yrke och yrkeskategori får är nu kartlagt av Gymnasium.se.

Trendiga yrken som spelutvecklare och mäklare ligger högt i topp, men ingenjör, advokat och ekonom brädar alla. Medieyrken har tappat rejält i attraktionskraft.

– Vi har inte haft den här typen av yrkessök tidigare och kan därför inte jämföra den här kartläggningen med tidigare år. Men jag har ingen känsla av att ingenjörsyrket tidigare varit så populärt bland ungdomar som nu, säger kommunikationschef Erik Appelberg.

– Men vi vet att teknikprogrammet går framåt och ligger idag på tredje plats vad gäller popularitet bland våra besökare. 2012 låg det på 7:e plats.

– Och så har vi den digitala utvecklingen, säger han. Och då kan det vara naturligt att även intresset för ingenjörsyrket ökar.

Helst jobba med film

Annat var det för tio år sedan. ”Det är ingenjörer som behövs, men ungdomarna vill helst jobba med film eller design.” Så skrev Tidningen Kollega år 2006 när de berättade om en attitydundersökning med ungdomar i åldern 15-24 år, som Saco presenterat.

Liknande resultat visade en undersökning som redovisades i Metro 2007. Mediearbeten hamnade högt hos båda könen, annars var det IT och bygg som gällde för killarna, resor, kultur och djur hos tjejerna. Val utifrån könsroller var tydliga.

Lyfta fram tjejer

Men nu verkar trenden ha vänt och Erik Appelberg tror att det delvis kan bero på olika satsningar på att uppmärksamma naturvetenskapliga yrken som genomförts under senare år.

– Under våren har vi själva haft en kampanj där vi lyft fram framgångsrika tjejer i teknikbranschen, säger Erik Appelberg och syftar då på artikelserien Tjejer & Teknik.

Ett annat initiativ är Next Up, en tävling för yngre som startade 2014 av IT&Telecomföretagen och som genomförs i samarbetet med ett flertal företag inom IT-branschen, bland andra Volvo, Atea, Ericsson, Framtiden, IBM och Hogia. Läs mer om årets vinnare här

Felix och Therese

Teknikföretagen står bakom en rad projekt som vänder sig till olika åldrar. Ett exempel är Felix stör en ingenjör, med Felix Herngren, som visades på tv4 med start 2011. Därefter följer en rad satsningar. Teknikföretagens prisbelönta satsning Therese testar teknik finns på Youtube.

Teknikföretagen driver även projektet Ingenjörsvägen sedan flera års tid i syfte att inspirera fler unga att välja ingenjörsyrket. Kärnan i projektet är sajten ingenjörsvägen.se som innehåller personporträtt med ingenjörer, en söktjänst för ingenjörsutbildning samt svar på vanliga frågor. Läs mer om det här.

Ytterligare exempel för yngre elever är Teknikspanarna.

Hoppas ha bidragit

Li Ljungberg-Nilsson projektledare på Teknikföretagen vill gärna tro att alla de här nu satsningarna nu har fått utdelning.

– Söktrycket på ingenjörsutbildningar har ökat kraftigt de senaste 7-8 åren. Men det är inget som vi specifikt tar åt oss äran för, även om vi hoppas ha bidragit.

Samtidigt betonar hon att det fortfarande finns vissa inriktningar på tekniska utbildningar som har väldigt få sökande.

– Det är en stor utmaning, precis som den sneda könsfördelningen inom tekniska yrken.

Så det är inte läge att slå sig till ro. Igår lanserade Teknikföretagen ”Hack the world” ett paraplynamn för att bredda bilden av teknik. Och det är bara början på satsningen.

Fotnot: Gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 167 000 besök i månaden. På Gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom Gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se.

UtbildningKompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist