Handel och hållbarhet
Hållbarhetsperspektivet har blivit alltmer centralt i diskussioner om handel och globalisering. Svenskt Näringsliv stödjer en handelspolitik som främjar företagens handelsmöjligheter samtidigt som den på ett pragmatiskt sätt bidrar till att lösa miljömässiga och sociala utmaningar.
Läs mer
Handel är nödvändigt för att nå FN:s hållbarhetsmål. Utan handel kan inte de ekonomiska resurser som behövs skapas. Och utan handel skapas inga nya bra jobb, vare sig i den rikare delen eller de fattigare delarna av världen. Och utan handel kan inte ny miljövänlig teknik utvecklas och spridas globalt för att bidra till minskad klimatpåverkan. Svenska företag bidrar med sin export till en grönare värld. Det finns kort sagt många sätt som handel kan bidra till hållbarhet.
Handel kan också bidra till att skapa eller förvärra vissa problem, men det är i sådana fall sällan själva handeln i sig som är problemet utan snarare omoderna produktionsprocesser eller ohållbara konsumtionsmönster. Långväga transporter utgör en marginell del av alla utsläpp och att stänga gränser och forcera fram lokal produktion skulle mångdubbla utsläppen.
Svenska företag ligger internationellt sett långt framme i sitt hållbarhetsarbete, såväl ekonomiskt som socialt och miljömässigt. Därför är det generellt av godo när hållbarhetskraven världen över ökar, oavsett om det är konsumenter som kräver mer hållbarhet eller om det drivs av politiska beslut, ibland som en del av ett frihandelsavtal. Ökade internationella krav på hållbarhet gynnar svenskt näringsliv.
Samtidigt kan de snabbt stigande kostnaderna för EU:s hållbarhetsagenda, inte minst i form av nya svårhanterade regelverk, bli betungande. Det kan vara svårt för företagen att förstå och administrera de nya regelverken. Svenskt Näringsliv deltar därför aktivt i arbetet med de handelsrelaterade hållbarhetsfrågorna i EU för att minska regelbördan för företagen samtidigt som hållbarhetsagendan drivs vidare på ett pragmatiskt sätt.
NyhetNäringslivet måste bli bättre på att hantera klimatrisker i värdekedjan
Klimatrelaterade störningar, såsom översvämningar, kan ske var som helst i företagens värdekedjor. Men att hantera risker utanför landets gränser är komplext och kommer kräva såväl innovation som samverkan mellan företag och det offentliga, skriver experterna Madeleine Svenberg och Henrik Isakson.
NyhetSå påverkar de nya klimattullarna svenska företag: ”Nödvändigt ont”
Från 2026 måste svenska och europeiska företag börja betala för koldioxidutsläpp vid import – annars hotar både miljardförluster och fabriksflykt. ”Hade alla länder prissatt koldioxid på samma sätt som EU hade vi inte behövt CBAM. Men nu ser världen inte ut så”, säger experten Henrik Isakson.
NyhetÖppen handelspolitik i en osäker omvärld
EU:s handelspolitik måste fortsätta att vara öppen och inriktad på marknadstillträde, samtidigt som den måste anpassas till en allt mer komplex och utmanande geopolitisk miljö. Öppen handel och hållbarhet måste också stödja varandra ömsesidigt, skriver experterna Henrik Isakson och Ingrid Serup.
Kontaktpersoner

Jonas Berggren
Se kontaktuppgifter
Henrik Isakson
Se kontaktuppgifterStina Wallström
Se kontaktuppgifter
Senaste artiklarna
- Rapport – 13 november 2025
Svenskt Näringsliv om revideringen av REACH-förordningen

- Remissvar – 12 november 2025
Remiss av Naturvårdsverkets skrivelse förslag till författningsändringar till följd av revideringen av EU:s avfallstransportförordning
- Nyhet – 11 november 2025
Näringslivet måste bli bättre på att hantera klimatrisker i värdekedjan
Klimatrelaterade störningar, såsom översvämningar, kan ske var som helst i företagens värdekedjor. Men att hantera risker utanför landets gränser är komplext och kommer kräva såväl innovation som samverkan mellan företag och det offentliga, skriver experterna Madeleine Svenberg och Henrik Isakson.


- Nyhet – 6 oktober 2025
Så påverkar de nya klimattullarna svenska företag: ”Nödvändigt ont”
Från 2026 måste svenska och europeiska företag börja betala för koldioxidutsläpp vid import – annars hotar både miljardförluster och fabriksflykt. ”Hade alla länder prissatt koldioxid på samma sätt som EU hade vi inte behövt CBAM. Men nu ser världen inte ut så”, säger experten Henrik Isakson.


- Rapport – 12 juni 2025
Driving growth together - a business perspective on the EU India FTA

- Remissvar – 4 april 2025
Remissyttrande CBAM Omnibus-förslag
- Rapport – 7 mars 2025
Svenska företags oro för handeln med USA och Kina

- Nyhet – 18 december 2024
Öppen handelspolitik i en osäker omvärld
EU:s handelspolitik måste fortsätta att vara öppen och inriktad på marknadstillträde, samtidigt som den måste anpassas till en allt mer komplex och utmanande geopolitisk miljö. Öppen handel och hållbarhet måste också stödja varandra ömsesidigt, skriver experterna Henrik Isakson och Ingrid Serup.


- Rapport – 18 december 2024
A COMPASS FOR EU TRADE POLICY - OPENNESS AND ASSERTIVENESS IN CHALLENGING TIMES

- Nyhet – 22 november 2024
Näringslivet gasar upp för att ställa om
Den gröna omställningen pågår för fullt inom näringslivet trots geopolitiska utmaningar och oroande tecken på att flera länder drar i bromsen. ”Det kan hända snabbare än vi tror även om vi på vägen dit har några hack i kurvan”, säger Jan-Olof Jacke, vd.

