Handel och hållbarhet

Hållbarhetsperspektivet har blivit alltmer centralt i diskussioner om handel och globalisering. Svenskt Näringsliv stödjer en handelspolitik som främjar företagens handelsmöjligheter samtidigt som den på ett pragmatiskt sätt bidrar till att lösa miljömässiga och sociala utmaningar.

Läs mer

Handel är nödvändigt för att nå FN:s hållbarhetsmål. Utan handel kan inte de ekonomiska resurser som behövs skapas. Och utan handel skapas inga nya bra jobb, vare sig i den rikare delen eller de fattigare delarna av världen. Och utan handel kan inte ny miljövänlig teknik utvecklas och spridas globalt för att bidra till minskad klimatpåverkan. Svenska företag bidrar med sin export till en grönare värld. Det finns kort sagt många sätt som handel kan bidra till hållbarhet.

Handel kan också bidra till att skapa eller förvärra vissa problem, men det är i sådana fall sällan själva handeln i sig som är problemet utan snarare omoderna produktionsprocesser eller ohållbara konsumtionsmönster. Långväga transporter utgör en marginell del av alla utsläpp och att stänga gränser och forcera fram lokal produktion skulle mångdubbla utsläppen.

Svenska företag ligger internationellt sett långt framme i sitt hållbarhetsarbete, såväl ekonomiskt som socialt och miljömässigt. Därför är det generellt av godo när hållbarhetskraven världen över ökar, oavsett om det är konsumenter som kräver mer hållbarhet eller om det drivs av politiska beslut, ibland som en del av ett frihandelsavtal. Ökade internationella krav på hållbarhet gynnar svenskt näringsliv.

Samtidigt kan de snabbt stigande kostnaderna för EU:s hållbarhetsagenda, inte minst i form av nya svårhanterade regelverk, bli betungande. Det kan vara svårt för företagen att förstå och administrera de nya regelverken. Svenskt Näringsliv deltar därför aktivt i arbetet med de handelsrelaterade hållbarhetsfrågorna i EU för att minska regelbördan för företagen samtidigt som hållbarhetsagendan drivs vidare på ett pragmatiskt sätt.

Kontaktpersoner

Senaste artiklarna