Serviceinriktat myndighetsutövande

I Sverige har vi valt att decentralisera stora delar av det offentliga uppdraget. Den vanligaste kontakten mellan en kommun och ett företag handlar om tillstånd eller tillsyn.

Läs mer

Bemötandet och servicen i de processerna sätter företagens bild av kommunen. Det innebär att myndighetsutövningen har en avgörande betydelse för förutsättningarna att starta och utveckla ett företag på en ort. Om myndighetsutövandet i en kommun inte fungerar bra, har det en negativ påverkan på företagens vilja att starta upp, investera och expandera.

Ett effektivt sätt att uppnå en hög regelefterlevnad samtidigt som det förenklar processen är att hjälpa företagen att göra rätt genom råd och vägledning. Svenskt Näringslivs förordar att kommuner, regioner och länsstyrelserna tillämpar en serviceinriktad myndighetsutövning. Med det menas att de ger de råd och den vägledning som företaget behöver, handläggaren har förståelse för företagets verksamhet, handläggningstider framstår som rimliga och handläggarna är lätta att komma i kontakt med.

Senaste artiklarna