Serviceinriktat myndighetsutövande
I Sverige har vi valt att decentralisera stora delar av det offentliga uppdraget. Den vanligaste kontakten mellan en kommun och ett företag handlar om tillstånd eller tillsyn.
Läs mer
Bemötandet och servicen i de processerna sätter företagens bild av kommunen. Det innebär att myndighetsutövningen har en avgörande betydelse för förutsättningarna att starta och utveckla ett företag på en ort. Om myndighetsutövandet i en kommun inte fungerar bra, har det en negativ påverkan på företagens vilja att starta upp, investera och expandera.
Ett effektivt sätt att uppnå en hög regelefterlevnad samtidigt som det förenklar processen är att hjälpa företagen att göra rätt genom råd och vägledning. Svenskt Näringslivs förordar att kommuner, regioner och länsstyrelserna tillämpar en serviceinriktad myndighetsutövning. Med det menas att de ger de råd och den vägledning som företaget behöver, handläggaren har förståelse för företagets verksamhet, handläggningstider framstår som rimliga och handläggarna är lätta att komma i kontakt med.
Fördjupning

Östhammar vill skapa Rättviksmodellen 4.0 – ”Vi har en enorm kulturresa att göra”
Östhammars kommun har genomgående dåliga betyg när det gäller kommunens service och bemötande gentemot företagen. Det vill kommuntoppen Fabian Sjöberg (M) ändra på. ”Vi måste börja hjälpa företagen att göra rätt, inte agera domstol”, säger han.

Ny guide ska hjälpa kommuner att vässa servicen: ”Avgörande”
Fem år efter den förra guiden om serviceinriktad myndighetsutövning släpps en ny. I guiden kan man läsa om hur Torsby fått landets bästa NKI-betyg och hur skånska kommuner samverkar för att fortbilda medarbetare.

Hur många tillstånd krävs för en smörgås?
"När den lokala ekonomin ska återstartas efter pandemin har kommunerna större inflytande än vad de nog tror över hur många arbetstillfällen och investeringar som kommer till stånd i kommunen." Så skriver Daniel Andersson, projektledare inom lokalt företagsklimat på Svenskt Näringsliv, i en krönika.
Senaste artiklarna
- Rapport – 24 september 2025
Kommunal tillväxtagenda 2026-2030
- Nyhet – 30 januari 2025
Lovande start på länsstyrelsernas arbete för bättre kontakter med företag
I höstas inleddes ett regeringsuppdrag för att utveckla länsstyrelsernas service och bemötande i kontakter med företag. Arbetet ska pågå under tre år och inledningen ser lovande ut.
- Nyhet – 20 december 2024
Östhammar vill skapa Rättviksmodellen 4.0 – ”Vi har en enorm kulturresa att göra”
Östhammars kommun har genomgående dåliga betyg när det gäller kommunens service och bemötande gentemot företagen. Det vill kommuntoppen Fabian Sjöberg (M) ändra på. ”Vi måste börja hjälpa företagen att göra rätt, inte agera domstol”, säger han.
- Nyhet – 27 mars 2024
Ny guide ska hjälpa kommuner att vässa servicen: ”Avgörande”
Fem år efter den förra guiden om serviceinriktad myndighetsutövning släpps en ny. I guiden kan man läsa om hur Torsby fått landets bästa NKI-betyg och hur skånska kommuner samverkar för att fortbilda medarbetare.
- Rapport – 26 mars 2024
Serviceinriktad myndighetsutövning – guide för lokalt företagsklimat
I den här guiden tittar vi närmare på hur kommuner kan arbeta med en serviceinriktad myndighetsutövning, där regelbördan minskar och det blir lätt att göra rätt, för att åstadkomma ett bättre företagsklimat.
- Nyhet – 14 november 2023
Huddinge vässar servicen till företagen
”Serviceinriktad myndighetsutövning är avgörande för ett gott företagsklimat” konstaterade Pia Forsberg näringslivschef i Huddinge när kommunen tillsammans med Svenskt Näringsliv arrangerade en workshop där vikten av ett gott företagsklimat diskuterades.
- Nyhet – 5 april 2023
”Framgångsrika företag är lösningen”
Ska det gå bra för Sverige så måste det gå bra för svenska företag. Vi har sagt det innan och vi säger det igen, framgångsrika företag och ett gott företagsklimat är lösningen på vår tids största utmaningar.
- Remissvar – 13 augusti 2021
Remiss av SOU 2021:16 En väl fungerande ordning för val och beslutsfattande i kommuner och regioner
- Rapport – 11 maj 2021
Fördel digitalisering
- Nyhet – 21 augusti 2020
Hur många tillstånd krävs för en smörgås?
"När den lokala ekonomin ska återstartas efter pandemin har kommunerna större inflytande än vad de nog tror över hur många arbetstillfällen och investeringar som kommer till stånd i kommunen." Så skriver Daniel Andersson, projektledare inom lokalt företagsklimat på Svenskt Näringsliv, i en krönika.