Ingen ”inkomstomvandling” när marginalskatten höjdes
En ny studie från IFAU om effekter av höjd marginalskatt visar att de som fick höjd marginalskatt hade sämre utveckling av arbetsinkomsterna än en motsvarade grupp som inte fick höjd marginalskatt. Det vill säga de med högre skatt valde att arbeta mindre. Studien visar också att höjd marginalskatt inte fick fler att välja att ta ut inkomst via fåmansföretag. Det skedde således inte någon ”inkomstomvandling” som en del politiker brukar tala om.
Bakgrunden till studien är att den 1 januari 2016 höjdes marginalskatten för de som tjänade 50.000 kronor eller mer i månaden. Höjningen skedde genom en s k avtrappning av jobbskatteavdraget som innebar att detta minskade med tre procentenheter. För de som drabbades av höjningen innebar detta att den disponibla inkomsten minskade med mer än sju procent på marginalen. Denna avtrappning gäller fortfarande även efter att värnskatten avskaffats.
Forskarna Dingquan Miao, Håkan Selin och Martin Söderström konstaterar i en rapport för IFAU att de som fick högre marginalskatt 2016 valde att arbeta mindre. Jämförelsen gjordes något förenklat genom att studera arbetsinkomsterna med data från SCB för de som omfattades av skattehöjningen och en kontrollgrupp som inte fick högre skatt under åren 2012-2018. Före 2016 utvecklades arbetsinkomsterna för båda grupperna lika men efter 2016 går utvecklingen isär och inkomsttillväxten minskar relativt sett mer bland höginkomsttagarna. Skillnaden förstärks avsevärt 2016–2017, för att sedan stabiliseras 2017–2018. Studien har uppmärksammats bland annat av Jacob Lundberg på Timbro som menar att skattehöjning verkar ha minskat statens intäkter.
Forskarna själva menar att deras kalkyler bör tolkas försiktigt och de skriver om resultaten ”Men de tyder likväl på att den högsta marginalskatten även efter värnskattens avskaffande ligger nära eller över den intäktsmaximerande skattesatsen.”
Studien är även intressant i debatten om entreprenörsskatten (3:12-reglerna) där regeringen nyligen beslutat om att tillsätta en kommitté för att utreda reglerna. Forskarna har nämligen ett resonemang om beteendeförändringar när skatter ändras. Individer kan ju både påverka hur många timmar man väljer att arbeta, söka möjligheter att göra avdrag eller kanske försöka skifta inkomst till andra inkomstslag. Det senare brukar benämnas inkomstomvandling. Då en av forskarna, Håkan Selin, gjort en studie för SNS 2021 har de även haft tillgång till data om delägare i fåmansföretag och därmed kunnat dela upp befolkningen i fåmansbolagsägare och icke-fåmansbolags-ägare. Forskarna konstaterar att ”Det visar sig att det inte finns några betydande skillnader i hur dessa två grupper reagerade på 2016 års reform.” Studien visar således att det inte förekom någon ”inkomstomvandling” som en del politiker brukar tala om.
Höjda trösklar för CSRD
EU har nått en politisk överenskommelse om förenklingar för företagen inom ramen för det så kallade Omnibus I-paketet. En central del i överenskommelsen är att kravet på hållbarhetsrapportering enligt CSRD ska begränsas till att omfatta företag/koncerner med fler än 1 000 anställda och minst 450 mil...
Skatteopinionen - nytt poddavsnitt
En majoritet av svenskarna anser att det totala skattetrycket bör minskas. Det visar de opinionsmätningar som regelbundet görs av Svenskt Näringsliv. I ett nytt avsnitt av podden Skattefrågan berättar René Bongard, som ansvarar för opinionsanalyserna, om hur attityden till skattetrycket har förändra...
Något lägre kommunalskatt men långt till ”hälften kvar”
SCB har nu publicerat data över kommunalskatterna år 2026. I 45 kommuner sänks skatten, i 16 höjs den och i resterande 229 är den oförändrad. Det skattebasviktade riksgenomsnittet sjunker marginellt från 32,41 till 32,38.
Strategiska skattereformer brådskar
Det pågår för närvarande intensiva förhandlingar om en ny internationell överenskommelse på skatteområdet. Den kommer försämra konkurrensförutsättningarna för EU:s medlemsländer och därmed även vårt land.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
