
Regelrådet underkänner konsekvensutredningen i SOU 2016:75 Översyn av skattereglerna för delägare i fåmansföretag
I utredningen föreslås ett flertal ändringar i de s.k. 3:12-reglerna avseende beskattning av utdelningar och kapitalvinster på andelar i fåmansföretag. Bl.a. föreslås ändringar avseende huvudregeln och förenklingsregeln vid beräkning av gränsbeloppet. Förslaget omfattar även ändring av takreglerna och nya regler för ägarskiften.
Förslagen har lett till en omfattande debatt i sak. Nu har Regelrådet granskat konsekvensutredningen. Betyget är underkänt. Regelrådet anser att det finns delar av konsekvensutredningen som håller en tillräcklig kvalitet men det föreligger brister bl.a. avseende påverkan på företagens verksamhet, konkurrensförhållanden och särskilda hänsyn till små företag
Det saknas enligt Regelrådet en analys av hur möjligheten att attrahera investerare påverkas när utdelningsbeskattningen ändras. Detta är av betydelse eftersom riskerna är större i onoterade företag. Därutöver hade även analysen av påverkan på företagens verksamhet ur ett mer långsiktigt perspektiv kunnat utvecklas. Det är inte fullt tydligt om, och sådana fall i vilken omfattning, förslaget kan innebära att vissa fåmansföretags expansion påverkas liksom eventuell påverkan på antalet anställda. Det saknas även uppgifter av om förslaget kan innebära att företag flyttar sitt juridiska säte för att eventuellt få utökade möjligheter till lägre beskattad utdelning. Med hänsyn till det angivna syftet om ökat entreprenörskap, fler arbetstillfällen och högre tillväxt anser Regelrådet att avsaknaden av redovisning av hur förslagen påverkar i dessa avseenden är en brist.
Regelrådet anser vidare att det saknas en redovisning av hur förslagen kan komma att påverka svenska företags internationella konkurrensförmåga och förmåga att attrahera spetskompetens. Det går inte att utesluta att förslaget medför ett försvagat internationellt konkurrensläge till följd av ett ökat skatteuttag.
Det anges att förslaget kan innebära att nyetablerade företag blir hårdare beskattade än äldre företag. Det framgår dock inte enligt Regelrådet hur detta kan komma att påverka konkurrensförhållandena mellan företagen eller om det kan medföra ökade svårigheter för nya företag att etablera sig. Därutöver anser Regelrådet att konsekvensutredningens kvalitet hade förbättrats om det framkommit inom vilka branscher företag av olika storlek konkurrerar på samma marknad. Detta eftersom utredaren anger att de största företagen får en något lägre skattehöjning.
Regelrådet saknar vidare en redogörelse i konsekvensutredningen om särskilda hänsyn tagits till de förhållandevis mindre företagen vid reglernas utformning. Det går inte att utesluta att den ökade administrationen alternativt minskningen av nivån på förenklingsregeln särskilt kan komma att påverka de förhållandevis mindre företagen. Detta kan även komma att påverka de mindre företagens möjligheter att attrahera investerare eller spetskompetens. Regelrådet anser att avsaknaden av en närmare redogörelse avseende särskilda hänsyn till små företag vid reglernas utformning är en allvarlig brist eftersom mer generösa regler tidigare motiverats med hänsyn till att förenkla för ägarna av mindre fåmansföretag.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
Kraftigt motstånd i Schweiz mot arvsskatt på ”superrika”

I söndags hölls folkomröstning i Schweiz om att införa en arvsskatt på 50 procent på arv och gåvor över 50 miljoner CHF och där intäkterna skulle gå till att lösa klimatkrisen och därmed ”nödvändig samhällsombyggnad”. Hela 79 procent röstade mot förslaget som drivits fram till en folkomröstning av u...
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...