Konsument- och marknadsrätt
En väl fungerande konsumentmarknad med ett starkt konsumentskydd och balanserade och tydliga regler för företag är en förutsättning för att lyckas med den digitala och gröna omställningen och bidrar till en hållbar konsumtion.
Läs mer
Svenskt Näringsliv verkar för att åstadkomma en balanserad marknad där konsumenter kan känna sig trygga och företag kan förbli konkurrenskraftiga och växa.
NyhetEU-kommissionens strategi för konsumentpolitik får bara delvis godkänt
EU-kommissionens konsumentstrategi uppfyller delvis de krav som Svenskt Näringsliv har ställt, men mer fokus på stärkt konkurrenskraft och minskad regelbörda behövs, skriver Eva Häussling, policyexpert på konsument- och marknadsrätt.
NyhetGemensamma kommentarer från de nordiska näringslivsorganisationerna angående Digital Fairness Act
För att företagen ska kunna tillhandahålla produkter som kan bidra till en hållbar konsumtion, krävs välmotiverade, proportionerliga, förutsägbara och tydliga regelverk.
Kontaktpersoner
Eva Häussling
Se kontaktuppgifter
Senaste artiklarna
- Nyhet – 2 december 2025
EU-kommissionens strategi för konsumentpolitik får bara delvis godkänt
EU-kommissionens konsumentstrategi uppfyller delvis de krav som Svenskt Näringsliv har ställt, men mer fokus på stärkt konkurrenskraft och minskad regelbörda behövs, skriver Eva Häussling, policyexpert på konsument- och marknadsrätt.


- Nyhet – 5 augusti 2025
Gemensamma kommentarer från de nordiska näringslivsorganisationerna angående Digital Fairness Act
För att företagen ska kunna tillhandahålla produkter som kan bidra till en hållbar konsumtion, krävs välmotiverade, proportionerliga, förutsägbara och tydliga regelverk.


- Skrivelse – 5 augusti 2025
Joint comments from Nordic business federations to a Digital Fairness Act