Projekt Infra2050
Framgångsrika företag förutsätter att människor smidigt kan resa och att varor och tjänster kan flöda fritt. År 2050 kommer vi vara ungefär 12 miljoner invånare i Sverige som lever i ett mer digitalt, elektrifierat och hållbart samhälle. Men redan idag är vår infrastruktur ofta sliten och bitvis underdimensionerad.
Läs mer
Vårt mål i Infra2050 är att inget svenskt företag ska begränsas av en otillräcklig infrastruktur. För att näringslivet ska vara konkurrenskraftigt och bidra till klimatomställning och sysselsättning behöver infrastrukturen därför utvecklas.
Sannolikt är Sverige år 2050 fortfarande ett handelsberoende land där ekonomin i hög grad är kopplad till försäljning av produkter och tjänster på en internationell marknad. Inom landet kommer vi fortfarande att pendla i utökade arbetsmarknadsregioner samt mellan olika delar av landet. Teknikutvecklingen kommer kanske att förändra vissa trafikmönster men behovet av en väl fungerande infrastruktur kvarstår.
I delar av Sverige är transportinfrastrukturen relativt väl utbyggd redan idag men underhållet av vägar och järnvägar har eftersatts under decennier. Därför har transportsystemet bitvis otillräcklig kapacitet och är känsligt för störningar.
Sverige har en underhållsskuld som skapar kostnader för företag och påverkar deras förmåga att växa och anställa. Under de kommande 12 åren kommer underhållsskulden att öka med konsekvensen att framkomligheten på vägar och järnvägar försämras. Utvecklingen går åt fel håll.
Om svenska företag ska kunna växa och anställa behöver de en kontinuerligt förbättrad tillgänglighet till marknader och kompetens. För att vår ekonomi ska fungera måste människor smidigt och kostnadseffektivt kunna resa mellan bostäder och arbetsplatser och varor och tjänster måste kunna flöda fritt, både inom och utanför gränsen.
Sverige är omvärldsberoende och behöver internationella transporter och gränsöverskridande infrastruktur. En betydande andel av industriproduktionen exporteras och näringslivet är även i hög grad beroende av att det går att resa snabbt mellan Sverige och andra delar av världen.
Till år 2050 behöver vi planera och bygga infrastruktur på ett smartare sätt. Därför kraftsamlar Svenskt Näringsliv kring infrastrukturfrågan med en fördjupad kännedom om hur näringslivets transportbehov kommer att se ut i framtiden. Med väl underbyggda kunskapsunderlag och bred förankring i näringslivet lyfter projektet Infra2050 blicken framåt.

Jacke: Mycket välkommet att svensk infrastruktur rustas upp
Trafikverket presenterar vad som betecknas som en ”historiskt stor satsning” på svensk infrastruktur. ”Infrastrukturen har under alltför lång tid varit eftersatt av politiken”, säger Jan-Olof Jacke, vd, som menar att det är hög tid att Sverige betar av underhållsskulden.

Flera välkomna infrastruktursatsningar i budgeten
Regeringen presenterar flera satsningar på transportinfrastrukturen. De spänner brett över transportsystemet och ger en god grund för stärkt infrastruktur, bättre totalförsvarsförmåga och förbättrade tillväxtmöjligheter i svensk ekonomi, skriver Madeleine Svenberg, expert infrastruktur.

Dåliga vägar och järnvägar stoppar LKAB
Svenska företag tappar i tillväxt på grund av brister i infrastrukturen. Gruvjätten LKAB ser hur bristerna har en direkt effekt på verksamheten. ”Redan idag begränsar vi vår verksamhet utifrån transportkapacitet”, säger Jan Moström som är vd för LKAB.
Våra senaste webbinarier
Kontaktpersoner
Madeleine Svenberg
Se kontaktuppgifter
Senaste artiklarna
- Nyhet – 30 september 2025
Jacke: Mycket välkommet att svensk infrastruktur rustas upp
Trafikverket presenterar vad som betecknas som en ”historiskt stor satsning” på svensk infrastruktur. ”Infrastrukturen har under alltför lång tid varit eftersatt av politiken”, säger Jan-Olof Jacke, vd, som menar att det är hög tid att Sverige betar av underhållsskulden.
- Nyhet – 16 september 2025
Flera välkomna infrastruktursatsningar i budgeten
Regeringen presenterar flera satsningar på transportinfrastrukturen. De spänner brett över transportsystemet och ger en god grund för stärkt infrastruktur, bättre totalförsvarsförmåga och förbättrade tillväxtmöjligheter i svensk ekonomi, skriver Madeleine Svenberg, expert infrastruktur.
- Nyhet – 26 juni 2025
Dåliga vägar och järnvägar stoppar LKAB
Svenska företag tappar i tillväxt på grund av brister i infrastrukturen. Gruvjätten LKAB ser hur bristerna har en direkt effekt på verksamheten. ”Redan idag begränsar vi vår verksamhet utifrån transportkapacitet”, säger Jan Moström som är vd för LKAB.
- Nyhet – 2 juni 2025
Regeringen måste visa handlingskraft i Arlandafrågan
Arlandautredningen innehåller flera nödvändiga förslag som stärker flygplatsens konkurrenskraft. Nu måste regeringen agera snabbt för att modernisera Arlanda, skriver Madeleine Svenberg, expert infrastruktur- och klimatpolicy.
- Remissvar – 28 maj 2025
Remiss av rapporten Ökat regionalt inflytande avseende flyglinjer med allmän trafikplikt
- Nyhet – 17 december 2024
Missa inte chansen att tävla i ny uppsatstävling om infrastruktur
Svenskt Näringsliv delar i höst ut ett stipendium för bästa examensuppsats om hur infrastrukturen ska utvecklas.
- Nyhet – 15 november 2024
Arlandafrågan måste hanteras snabbare
Regeringens Arlandautredning innehåller flera bra förslag. Samtidigt är högt tempo avgörande för att flygplatsen inte ska tappa konkurrenskraft, skriver Nils Paul, expert på infrastruktur.
- Rapport – 17 oktober 2024
Nollställ underhållsskulden - en rapport om varför underhåll av transportinfrastrukturen är viktigt, tillväxteffekter och vad som bör prioriteras
- Rapport – 14 oktober 2024
Förebyggande vägunderhåll: Samhällsekonomisk effektivitet och klimatpåverkan
- Nyhet – 3 oktober 2024
Rapport: Vägarna och järnvägarna som är sårbara för oväder och klimatförändringar
En ny rapport pekar ut de vägar och järnvägar där riskerna för översvämningar, ras, skred och erosion är som störst. ”Med den här rapporten belyser vi hur påverkan av extremt väder gör företagens transporter ytterligare sårbara”, säger experten Nils Paul.