NYHET7 juli 2016

Efterfrågad yrkesutbildning måste bli mer attraktiv

Kompetensförsörjningen är en av svenska företags största utmaningar. Det måste bli lättare att byta spår senare i livet och yrkesutbildningarna måste bli mer attraktiva. Annars kommer problemen att växa. ”Det är väldigt allvarligt. Kan vi inte matcha bättre på marknaden står vi inför brutala problem”, sa Caroline af Ugglas, vice vd, under ett seminarium i Almedalen.

För att upprätthålla och stärka svenska företags konkurrenskraft är rätt medarbetare med rätt kompetens en förutsättning. Samtidigt som yrkesutbildning är efterfrågad, har många företag svårt att hitta personal. I skenet av Yrkesutbildningens år 2016, anordnande Svenskt Näringsliv ett seminarium i Almedalen med frågan: Hur skapas kvalitet och attraktionskraft för yrkesutbildningarna idag och i framtiden?

Arbetsmarknadens parter är överens om att problemet är akut och att utbildningarna i större utsträckning måste kopplas tätare till näringslivet. Det är först då som rätt matchningar kan göras, menade Caroline af Ugglas, vice vd.

– Det är mycket allvarligt, vi står inför brutala problem. Vi har gemensamt missat att lägga heder i yrkesutbildningen. Det är oansvarigt från samhället att vi inte kan hantera de problem vi står inför, och det måste vi ändra på omedelbart, sa hon.

Ett första steg att förändra dagens situation är att riva hindren som finns för att sadla om i vuxen ålder. Det ska inte vara ett problem att vilja byta yrke, speciellt inte till de branscher som har stora rekryteringsbehov. Det menade LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

– Det är viktigt att vi snabbt tar bort alla återvändsgränderna och river hindren. Det måste bli lättare att byta jobb och att byta utbildning. Många branscher har stora behov av arbetskraft, samtidigt som det finns 100 000 lediga jobb. Det går inte ihop, sa han.

Men det krävs också mer information tidigare i skolorna. Även tidigare kontakt med arbetslivet skapar större möjligheter att göra rätt val tidigare och därmed kan fler avsluta sina utbildningar i tid.

– Praktik är väldigt viktig, då etableras en kontakt med yrkeslivet, vilket är väldigt bra. Det krävs också att arbetsgivarna berättar om de möjligheter som finns, och det gäller både privat och offentlig sektor, sa Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Trots att arbetsmarknadens parter har ett stort ansvar, så ligger den största bördan hos politikerna i just den här frågan. Det menade Louise Meijer, vice förbundsordförande MUF.

– Politikerna måste sköta sitt för att ungdomarna ska kunna matchas med rätt arbetsgivare. Det är politikens ansvar, sa hon.

Även Philip Botström gav politiken en känga i ämnet om att unga inte har förutsättningarna för att hitta rätt på arbetsmarknaden.

– Det är inte ungdomarna som är korkade, det är vuxenvärlden som inte gör sitt jobb.

Det enda området där det rådde någorlunda skilda meningar var frågan kring högskolebehörighetens vara eller icke vara som obligatoriskt inslag på yrkesprogrammen. Philip Botström menade att den ska vara obligatorisk, Caroline af Ugglas ansåg att det bör vara valfritt för eleverna men att behörigheten inte får läggas in på bekostnad av yrkesämnen. Torbjörn Johansson tyckte att det var bäst att eleverna har möjligheten att välja bort högskolebehörigheten. Louise Meijer gav sin lösning som rev ner dagens största spontanapplåd.

– Vi måste plocka bort de ideologiska skyddslapparna när det kommer till detta. Det enda som gäller i frågan är faktiskt ’whatever works’. Gör det som funkar och håll fast vid det. Hur de utformas spelar ingen roll, det viktiga är att det funkar. Och det är vi alla överens om, sa hon.

Vid frågan om vad Torbjörn Johansson och Carolina af Ugglas tog med sig från dagen var det en samstämmig uppmaning åt politiken att sköta sitt uppdrag.

– Vi har tagit ifrån yrkesutbildningen dess attraktivitet. Det är ett stort misslyckande som skadar den svenska konkurrenskraften och drabbar ungdomarna. Den uppgiften delegerar vi till politiken att hantera, det är deras jobb, sa Caroline af Ugglas.

Torbjörn Johansson levererade några väl valda ord han med.

– Parterna är förvånansvärt överens i den här frågan och gemensamt uppvaktar vi regeringen. Det kommer ta tid, men det kommer bli bra till slut. Det blir ofta bra när goda krafter arbetar tillsammans.

AlmedalenUtbildning
Skriven avLouise Wachtmeister