NYHET9 juli 2010

Tillväxt är bra för miljön

Sedan 1970 har Sverige kraftigt reducerat sina miljöutsläpp. "Ska vi förbättra miljön ytterligare krävs det internationella samarbeten och kortare handläggningstider för företagen", sade Inger Strömdahl, miljöexpert på Svenskt Näringsliv.

Det måste löna sig för företagen att bidra till en bättre miljö, ansåg Sofia Arkelsten, riksdagsledamot för moderaterna.
Foto: SÖREN ANDERSSON

Under torsdagen i Almedalen presenterade Inger Strömdahl, miljöexpert på Svenskt Näringsliv, resultaten av den nya rapporten ”Vår miljö 1930-2030”, som är en sammanställning av utvecklingen av miljön i Sverige över 100 år.

Har då miljön blivit bättre eller sämre i Sverige? Det är en komplex fråga som inte har något entydigt svar, menade Inger Strömdahl.

– Tittar man enbart på Sverige har miljön blivit oerhört mycket bättre sedan 1970. Utsläppen har reducerats till en femtedel av 70-talets nivåer, samtidigt som ekonomin har fortsatt att förbättras. Men Sveriges miljö påverkas även av andra länders utsläpp, vilket komplicerar svaret, sade hon.

Hon syftade bland annat på att de globala utsläppen av växthusgaser har fördubblats de senaste 40-50 åren vilket också påverkar miljön i Sverige, eftersom föroreningar inte har några gränser.

– Mycket i vår omvärld kan vi inte påverka. Vi har gjort ett bra miljöarbete i Sverige, men för att nå större effekter krävs det internationella samarbeten, sade hon.

Miljöfrågan är stor och komplex, och kräver enorma resurser. Inger Strömdahl ansåg att politikerna måste våga prioritera bland alla miljömål, för att kunna lösa vissa delmål ordentligt. Hon underströk vikten av att förenkla miljölagstiftningen.

– I Sverige är det alldeles för långa handläggningstider vid tillståndsprövningar, och det är inte ovanligt att miljöärenden drar ut på tiden i upp till tio år. Handläggningstiderna måste bli kortare, annars har företagen varken tid eller råd att göra miljöinvesteringar. Det måste finnas en balans mellan miljökraven och företagens kostnader, sade hon.

Väl fungerande och lönsamma företag är en del av lösningen på miljöproblemen, och en ekonomisk tillväxt är nödvändig för att skapa resurser för teknik, innovation och forskning, som på sikt kan göra företagens verksamheter mer miljösnåla.

Men det måste finnas en drivkraft för att företagen ska vilja följa miljökraven, ansåg Sofia Arkelsten, riksdagsledamot för Moderaterna.

– Det måste löna sig för företagen att bidra till en bättre miljö. Beskatta det som är dåligt och lätta på det som är bra, sade hon.

Hon fick medhåll från Maria Sunér Fleming, energi- och klimatexpert på Svenskt Näringsliv.

– Det finns flera sätt att effektivisera företagens energianvändning. Ett beprövat sätt är att belöna företag som har en låg energianvändning, genom att reducera deras elskatter. Det styrmedlet skulle man kunna bredda, sade hon.

Per Bolund, riksdagsledamot för Miljöpartiet, ansåg att svenska företag har en förståelse för att miljömedvetet arbete är lönsamt för företagen på sikt.

– Självklart kan man tvinga företag att uppfylla vissa miljökrav. Men svenska företag tänker mera långsiktigt och förstår att de blir attraktivare på marknaden om de tillgodoser kundernas ökade miljökrav, sade han.

Miljö och hållbar tillväxtEnergi och klimatGlobaliseringTillväxt
Skriven avDaniel Mellwing
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist