NYHET21 november 2017

Dags för regeringen ta ansvar för etableringsjobben

Fack och arbetsgivare är överens om etableringsjobb. Men för att anställningarna ska bli verklighet krävs att även regeringen tar sin del av ansvaret, anser vice vd Peter Jeppsson.

Mindre krångel och sänkta kostnader för arbetsgivare följer i spåren av etableringsjobb, enligt Svenskt Näringsliv.
Peter Jeppsson, vice vd.
Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Peter Jeppsson, vice vd, är nöjd med att det finns en principöverenskommelse mellan arbetsgivarförbunden i Svenskt Näringsliv och ett antal fackföreningar om etableringsjobb.

– Mindre krångel och sänkta kostnader för arbetsgivare kan göra det betydligt lättare för nyanlända och andra att få fotfäste på arbetsmarknaden.

Men för att etableringsjobben ska bli verklighet krävs att även regeringen tar sin del av ansvaret, enligt Peter Jeppsson. Han vill bland annat det införs ett etableringsbidrag till dem som har etableringsjobb.

– Samtidigt är det olyckligt att flera LO-förbund har valt att inte delta i överenskommelsen. Resultatet kan bli att etableringsjobben inte omfattar stora delar av arbetsmarknaden där förutsättningarna för dem är goda, säger Peter Jeppsson.

Enligt Anders Weihe, förhandlingschef på Teknikföretagen, är enkelheten en viktig komponent i överenskommelsen.

– Vi tror att minskad byråkrati innebär att stora grupper som idag står utanför arbetsmarknaden kommer i jobb. Vi har idag 360 000 öppet arbetslösa varav 175 000 är utlandsfödda. Många av dem omfattas av den här snabbare vägen till jobb, säger han.

ArbetskraftsinvandringArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen