NYHET22 oktober 2019

Dahl om Kommunals avhopp: ”Mer komplicerat när LO inte håller ihop"

Kommunal hoppar av LO-samordningen. Mattias Dahl, ansvarig för arbetsgivarfrågor, anser att sprickan inom LO-familjen i första hand är en intern fråga. ”I mina öron är det ett konstigt resonemang. Varför skulle de ha mer när vi inte ens vet vad märket blir.”

– Våra förbund kommer att förhandla med LO:s förbund alldeles oavsett, men det viktiga för oss är att bena i vilka krav LO och deras förbund kommer att ha i avtalsrörelsen, säger Mattias Dahl.Foto: SÖREN ANDERSSON

Kommunal hoppar av LO-samordningen inför vinterns avtalsrörelse. Därmed blir det inga gemensamma LO-krav.

– Vi kan inte ställa upp på ett förslag som inte ens skulle ge ett par tior extra till kärngrupper i vård, skola och omsorg. Yrkesutbildning måste få löna sig även i välfärden. Det har vi inte fått stöd för i LO, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin i en kommentar.

Han erkänner att det var ett tufft beslut men att förbundsledningen var enig, rapporterar Ekot.

– Därför väljer vi att driva vår egen avtalsrörelse, säger Baudin.

Tobias Baudin flaggade för ett avhopp redan för ett par veckor sedan. I en intervju med Arbetsmarknadsnytt refererade han till den så kallade låglönesatsningen på undersköterskor som gjordes inför den näst senaste avtalsrörelsen och menade att han vill se liknande avsteg från det så kallade märket, lönenormeringen, även inför den kommande avtalsrörelsen.

På arbetsgivarsidan konstaterar Mattias Dahl, vice vd och ansvarig för arbetsgivarfrågor på Svenskt Näringsliv, att LO- sprickan är en intern LO-fråga.

– Våra förbund kommer att förhandla med LO:s förbund alldeles oavsett, men det viktiga för oss är att bena i vilka krav LO och deras förbund kommer att ha i avtalsrörelsen, säger han.

– Det som sticker ut här är att Kommunal kliver av för att de vill ha mer. I mina öron är det ett konstigt resonemang. Varför skulle de ha mer när vi inte ens vet vad märket blir. Det är ju långt kvar, säger Mattias Dahl till Arbetsmarknadsnytt.

Hur komplicerad blir en avtalsrörelse där LO inte är samordnat?

– Det beror framför allt på vilka krav som kommer. Det är mer komplicerat när LO inte håller ihop än när de håller ihop.

Avtalsrörelse och förhandlingAvtalsrörelsen