NYHET4 maj 2017

Hamnkonflikten slår hårt och brett

Hamnkonflikten i Göteborg har redan skadat förtroendet för Göteborgs hamn, och företagen i Västsverige ställer sig också frågande till reglerna kring den svenska arbetsmarknadsmodellen. Det är angeläget med en politisk lösning som kan komma till rätta med en 40-årig konflikt, en gång för alla. Det menar Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef på Västsvenska handelskammaren.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Containerhamnen i Göteborg är helt avgörande för de företag som exporterar. Hur påverkas era 2 800 medlemsföretag av den långdragna hamnkonflikten?

– Konflikten påverkar exportmöjligheterna, men exportindustrin importerar också varor. En bil innehåller många komponenter som inte tillverkas i Sverige. Att inte få insatsvaror till produktionen i tid är ett lika stort problem för ett företag som att det inte kan exportera sina produkter till kunderna på världsmarknaden.

– Hamnen är nära nog ett naturligt monopol, något som Hamn4an utnyttjar med stora konsekvenser för våra medlemsföretag.

Vad får strejkerna och blockaderna i hamnen för konsekvenser för västsvensk konkurrenskraft?

– Alla branscher som är beroende av handel är drabbade, men transport- och speditionsföretagen är särskilt hårt drabbade. Företag har tvingats till konkurs och containertrafiklinjer till olika delar av landet har lagts ned på grund av strejkerna.

– De flesta företag har tvingats hitta andra sätt att transportera, antingen med flyg eller så körs varorna hit med lastbil. Det kostar mer pengar, tar längre tid och är betydligt sämre för miljön.

– Konflikten har skadat Göteborgs anseende som ett effektivt och bra nav för godstransporter. Vi vet inte hur lång tid det tar innan omvärlden återfår förtroendet för oss, men det lär inte ske bara för att den nuvarande hamnkonflikten pausar.

Hur viktig är Göteborgs hamn i ett internationellt sammanhang?

– Göteborg är hela Nordens hamn och den enda som kan ta emot riktigt stora fartyg. Ingen annan nordisk hamn kan axla Göteborgs roll, konkurrenterna är Rotterdam och Hamburg. Om svenska företag tvingas använda hamnar på kontinenten måste varorna fraktas med bil eller med mindre fartyg, vilket innebär en omlastning som kostar både tid och pengar. Det leder också till mindre nöjda kunder då leveranssäkerheten påverkas negativt. Ett av våra medlemsföretag uppger att leveranssäkerheten halveras när man tvingas att lasta om varorna på kontinenten istället för att skeppa dem direkt till Göteborg.

Vad gör Västsvenska handelskammaren för att visa allvaret i situationen?

– Västsvenska handelskammaren beskriver hur konflikten skadar hela det svenska samhället. Vi har konstruktiva diskussioner med politikerna, som förstår allvaret och är väl medvetna om konsekvenserna av hamnkonflikten.

Vad krävs för att få ett slut på hamnkonflikten?

– Vi tror att det måste till någon form av politisk lösning. Det finns redan ett kollektivavtal mellan APM Terminals och Transport, och Hamn4an har fått erbjudande om att teckna ett hängavtal. Att vägra avtal och ändå kunna strejka är inte hållbart, det måste ändras, annars påverkas våra medlemmars förtroende för den svenska modellen – det säger de allihop. Det är synd, eftersom de annars anser att modellen gynnar både svenska arbetstagare och näringslivet. Och det är bråttom att hitta en lösning, många företag blöder och jobb förloras både nu och i framtiden.

Avtalsrörelse och förhandlingKonfliktreglerna
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist