Hamnkonflikten slår hårt och brett

NYHET Publicerad

HAMNKONFLIKTEN Hamnkonflikten i Göteborg har redan skadat förtroendet för Göteborgs hamn, och företagen i Västsverige ställer sig också frågande till reglerna kring den svenska arbetsmarknadsmodellen. Det är angeläget med en politisk lösning som kan komma till rätta med en 40-årig konflikt, en gång för alla. Det menar Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef på Västsvenska handelskammaren.

Göteborgs hamn
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Västsvenska handelskammaren konstaterar att hamnkonflikten påverkar medlemmarnas förtroende för den svenska modellen.

Containerhamnen i Göteborg är helt avgörande för de företag som exporterar. Hur påverkas era 2 800 medlemsföretag av den långdragna hamnkonflikten?

– Konflikten påverkar exportmöjligheterna, men exportindustrin importerar också varor. En bil innehåller många komponenter som inte tillverkas i Sverige. Att inte få insatsvaror till produktionen i tid är ett lika stort problem för ett företag som att det inte kan exportera sina produkter till kunderna på världsmarknaden.

– Hamnen är nära nog ett naturligt monopol, något som Hamn4an utnyttjar med stora konsekvenser för våra medlemsföretag.

Vad får strejkerna och blockaderna i hamnen för konsekvenser för västsvensk konkurrenskraft? 

– Alla branscher som är beroende av handel är drabbade, men transport- och speditionsföretagen är särskilt hårt drabbade. Företag har tvingats till konkurs och containertrafiklinjer till olika delar av landet har lagts ned på grund av strejkerna. 

– De flesta företag har tvingats hitta andra sätt att transportera, antingen med flyg eller så körs varorna hit med lastbil. Det kostar mer pengar, tar längre tid och är betydligt sämre för miljön.

– Konflikten har skadat Göteborgs anseende som ett effektivt och bra nav för godstransporter. Vi vet inte hur lång tid det tar innan omvärlden återfår förtroendet för oss, men det lär inte ske bara för att den nuvarande hamnkonflikten pausar.

Hur viktig är Göteborgs hamn i ett internationellt sammanhang?

– Göteborg är hela Nordens hamn och den enda som kan ta emot riktigt stora fartyg. Ingen annan nordisk hamn kan axla Göteborgs roll, konkurrenterna är Rotterdam och Hamburg. Om svenska företag tvingas använda hamnar på kontinenten måste varorna fraktas med bil eller med mindre fartyg, vilket innebär en omlastning som kostar både tid och pengar. Det leder också till mindre nöjda kunder då leveranssäkerheten påverkas negativt. Ett av våra medlemsföretag uppger att leveranssäkerheten halveras när man tvingas att lasta om varorna på kontinenten istället för att skeppa dem direkt till Göteborg.

Vad gör Västsvenska handelskammaren för att visa allvaret i situationen?

– Västsvenska handelskammaren beskriver hur konflikten skadar hela det svenska samhället. Vi har konstruktiva diskussioner med politikerna, som förstår allvaret och är väl medvetna om konsekvenserna av hamnkonflikten. 

Vad krävs för att få ett slut på hamnkonflikten?

– Vi tror att det måste till någon form av politisk lösning. Det finns redan ett kollektivavtal mellan APM Terminals och Transport, och Hamn4an har fått erbjudande om att teckna ett hängavtal. Att vägra avtal och ändå kunna strejka är inte hållbart, det måste ändras, annars påverkas våra medlemmars förtroende för den svenska modellen – det säger de allihop. Det är synd, eftersom de annars anser att modellen gynnar både svenska arbetstagare och näringslivet. Och det är bråttom att hitta en lösning, många företag blöder och jobb förloras både nu och i framtiden.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Välkommet besked om ändrade konfliktregler

STREJKRÄTT Svenskt Näringsliv ställer sig bakom förslaget att skynda på lagen om ändrade konfliktregler. "Företag som omfattas av kollektivavtal ska kunna räkna med fredsplikt", säger vice vd Peter Jeppsson.
NYHET Publicerad:

Jeppsson: Hamnkonflikten får oproportionerliga konsekvenser

KONFLIKT Hamnkonflikten är ytterligare bevis på behovet av en förändring av konfliktreglerna, menar vice vd Peter Jeppsson. Hur svåra konsekvenserna blir är svårt att säga i dagsläget. Men redan nu står det klart att skogsindustrin får problem, visar en rundringning.
NYHET Publicerad:

Hamnarbetarförbundet nobbade bud – nu bryter konflikten ut

HAMNKONFLIKTEN Sveriges Hamnar accepterade det bud som parterna i hamnkonflikten fick av medlarna på tisdagen. Men Hamnarbetarförbundet ratar budet. Det innebär att konflikten kommer att bryta ut på onsdag morgon.
NYHET Publicerad:

Jeppsson: Riksbanken ska inte lägga sig i avtalsrörelsen

AVTALSRÖRELSEN Riksbanken ska inte lägga sig i avtalsrörelsen. Det menar Peter Jeppsson, vice vd, efter att vice riksbankschef Per Jansson sagt att det vore önskvärt med högre löneökningar i avtalsrörelsen 2020.
NYHET Publicerad:

PTK och Svenskt Näringsliv överens om bättre villkor i omställningsavtal

NYTT AVTAL Betalda studier, ersättning även för den som blivit uppsagd på grund av sjukdom, och sänkta avgifter för företagen. Det är resultatet av en överenskommelse mellan PTK och Svenskt Näringsliv om nya villkor i omställningsavtalet för privatanställda tjänstemän.
NYHET Publicerad:

80 år av samförstånd?

SVENSKA MODELLEN Idag är det 80 år sedan LO och SAF skrev under Saltsjöbadsavtalet. Men hur är det med den så kallade Saltsjöbadsandan i dag? "Som jag ser det finns det tre tydliga hot och ett av dem är kompetensutvisningarna", säger Claes Stråth, tidigare generaldirektör på Medlingsinstitutet.
NYHET Publicerad:

Jeppsson: Stoppa lag om tjänstepensionsföretag

PENSION Regeringens förslag till ny lag om reglering av tjänstepensionsföretag får tummen ner av arbetsmarknadens parter. Idag uppvaktar därför LO, PTK och Svensk Näringsliv finansmarknadsminister Per Bolund i hopp om att få honom att skjuta på lagstiftningen.
NYHET Publicerad:

Förändringen av strejkrätten – nu tas nästa steg

KONFLIKTREGLER Nu går utredningen om parternas gemensamma lagförslag som rör konfliktreglerna på remiss. Det meddelar regeringen i ett pressmeddelande. Beskedet välkomnas från såväl fack som arbetsgivare – men regeringen får kritik för sin ändrade tidsplan.
NYHET Publicerad:

Calmfors utmanar industriavtalet

ARBETSMARKNAD Det är dags att ifrågasätta den konkurrensutsatta industrins roll som lönesättande norm i svenskt näringsliv. Så argumenterade Lars Calmfors, nationalekonom och professor i internationell ekonomi, på ett fullsatt seminarium i Stockholm. Men förslaget fick kritik av både arbetsgivare och fack.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivarna: 6F har fel om lönerna

KONKURRENSKRAFT De fem fackförbunden inom 6F tycker att lönebildningen behöver anpassa sig till nya tider. Därför menar de bland annat att hemmamarknaden måste få större inflytande på det så kallade märket. Men det är fel väg att gå, menar tunga företrädare för arbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

Orimligt att arbetsgivarna ska finansiera höjda pensioner

PENSIONER Socialdemokraterna vill höja pensionerna till 70 procent av lönen. Notan ska betalas av arbetsgivarna. ”Det leder till sämre konkurrenskraft och på sikt till lägre pensioner”, säger vice vd Peter Jeppsson.
NYHET Publicerad:

Parterna överens om strejkrätten

ARBETSMARKNAD Arbetsmarknadens parter har tagit sitt ansvar och är överens om strejkrätten. ”Vi har som parter gemensamt agerat mot beteenden som skadar kollektivavtalsmodellen, näringslivet och samhället”, säger vice vd Peter Jeppsson i en kommentar.
NYHET Publicerad:

Sargat näringsliv räds fortsatt hamnkonflikt

ARBETSMARKNAD Hamnkonflikten i Göteborg vållar svenska företag stor skada. Omdirigering av containrar till lastbil och båt kostar stora summor. ”Det här måste få ett stopp nu", sa Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel" under ett seminarium.
NYHET Publicerad:

Hamnkonfliktens bokslut: 4,5 miljarder

ARBETSMARKNAD Konflikten i Göteborgs hamn kostade näringslivet 4,5 miljarder kronor under förra året. Det visar en ny rapport. Konflikten är ett hot mot hela infrastrukturen i Sverige, vad gäller import och export, konstaterar vice vd Peter Jeppsson.
NYHET Publicerad:

Ensidigt perspektiv i Fokus om hamnkonflikten

KOMMENTAR Nyligen publicerade nyhetsmagasinet Fokus en artikel om hamnkonflikten i Göteborg. Tyvärr ger artikeln endast Hamnarbetarförbundets perspektiv och läsare som vill få en bättre förståelse för konflikten bör komplettera med andra källor, exempelvis medlarnas rapport, skriver Kjell Frykhammar, expert på arbetsgivar- och arbetsmarknadsfrågor.
NYHET Publicerad:

Framgångsrik modell med skavanker

ARBETSMARKNAD I morgon, lördagen den 17 mars, är det Kollektivavtalets dag. Fack och arbetsgivare är överens om att den svenska arbetsmarknadsmodellen och en hög anslutning till kollektivavtal är viktigt för arbetsmarknaden. Men vad behöver förändras? Företrädare för arbetsgivarsidan väger för- och nackdelar.
NYHET Publicerad:

Jeppsson: Läckt utredningsförslag löser inte hamnkonflikt

KONFLIKTREGLER Regeringen utreder strejkrätten på grund av den långvariga konflikten i Göteborgs containerhamn. Enligt ett läckt dokument som Ekot rapporterar om, och som Arbetsmarknadsnytt har tagit del av, så ska ett fackförbund som inte har kollektivavtal kunna fortsätta vidta stridsåtgärder i frågor som inte omfattas av kollektivavtal.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivarna vann i domstol mot Hamnarbetarförbundet

HAMNKONFLIKTEN APM Terminals hade rätt när de drog in de fackliga förmånerna för ordföranden i Hamn4an. Det konstaterar Arbetsdomstolen. Nu ska Hamnarbetarförbundet betala arbetsgivarnas rättegångskostnader på 618 000 kronor.
NYHET Publicerad:

2017 mer bråkigt än strejksiffrorna visar

ARBETSMARKNAD Medlingsinstitutet hävdar att 2017 var ett unikt fredligt år på arbetsmarknaden, men det är inte helt sant. Det menar vice vd Peter Jeppsson, som förklarar att den viktigaste faktorn är varsel, inte antal strejkdagar. "Även om en strejk aldrig bryter ut är affären förlorad", säger han.
NYHET Publicerad:

Hamnarbetarförbundet varselvärsting

ARBETSMARKNAD Hamnarbetarförbundet stod för klart flest varsel om stridsåtgärder på svensk arbetsmarknad under åren 2011–2017, visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. "Konflikten i Göteborgs hamn är ett hot mot kollektivavtalsmodellen", säger Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv.