NYHET15 maj 2017

Jeppsson: LO hotar svenska modellen

Sverige har de högsta minimilönerna och den mest sammanpressade lönestrukturen i hela OECD. Det är med de förutsättningarna som LO, med 6F-förbunden i spetsen, driver krav om en så kallad låglönesatsning, menar Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson.

– Låglönesatsningar har vi aldrig gillat, de höjer trösklarna in på arbetsmarknaden och stänger ute människor som behöver komma in, exempelvis unga och nyanlända, säger Peter Jeppsson.

När industrin skrev avtal i slutet av mars satte de ett märke på 6,5 procent på tre år. Efter det har det i flera förhandlingar funnits diskussioner om låglönesatsningen skulle gå utöver de 6,5 procenten eller rymmas inom märkets kostnadstak. Hela arbetsgivarsidan har varit tydlig med att märket är 6,5 procent inklusive allt. I veckan blev det också bekräftat av Medlingsinstitutet.

– Alla avtal har hittills landat på märket, säger Peter Jeppsson. När olika fackförbund har fått igenom högre yrkanden på ett område, som de kallar låglönesatsning, så har det betalats med motvaluta, så att totalen ändå är på märket.

Retoriken kring LO:s låglönesatsning är inget annat än ett sätt att klättra på märket och försöka få ut mer än 6,5 procent, enligt Peter Jeppsson.

Läs hela artikeln på arbetsmarknadsnytt.se

Avtalsrörelse och förhandling