NYHET18 maj 2017

Jeppsson: Målareförbundet kränker föreningsrätten

När Målareförbundet varslar om konfliktåtgärder drabbar det inte sällan företag som ägs av nyckelpersoner hos Måleriföretagen. Enligt arbetsgivarna handlar det om en utstuderad taktik. ”De kränker föreningsrätten", säger Peter Jeppsson, vice vd.

Förhandlingarna på måleriområdet har brakat samman. Trots pågående medling väljer Målareförbundet att gång på gång att varsla om nya strejker och blockader. Hittills har motparten Måleriföretagen tagit emot fyra olika varsel om stridsåtgärder. Måleriföretagen har svarat med varsel om spegellockout vid två tillfällen.

Väljer Målareförbundet de varslade företagen slumpmässigt, eller handlar det om noga övervägda varsel?

Stoby Måleri, som är ett av de varslade företagen, ägs av Måleriföretagens förhandlingsordförande. De varslade Effektiv Måleri i Mölndal och P:CHR.Rusch & son ägs av Måleriföretagens styrelseordförande. Alviks Måleri och Sandå Umeå har tidigare haft medlemmar i förhandlingsdelegationen.

De två varsel som lades under gårdagen riktas mot företag som ägs av ledamöter i Måleriföretagens förhandlingsdelegation.

– Vi anser att Målareförbundet kränker arbetsgivares föreningsrätt. Det är helt oacceptabelt att de regelmässigt väljer ut dem som engagerar sig i styrelser och delegationer. Om arbetsgivare skulle bete sig på detta sätt mot de som engagerar sig fackligt skulle facken aldrig acceptera det, utan dra dem inför domstol, säger Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv.

Läs hela artikeln på Arbetsmarknadsnytt.se

Avtalsrörelse och förhandlingKonfliktreglerna