Hans Friberg

Hans Friberg

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.

Hur har Strömstad lyckats? Vi har frågat Hans Friberg, näringslivsutvecklare i Strömstads kommun sedan 2016, som menar att tre framgångsfaktorer har varit avgörande för Strömstads förbättrade företagsklimat.

Politisk vilja

I kommunens vision står att ”Det ska vara positivt att driva företag i Strömstads kommun”. Bakom orden finns en äkta vilja från politikerna. Engagemanget från och den nära kontakten med den högsta ledningen har varit en viktig framgångsfaktor för Strömstad.

– Vi har ett kommunalråd som är fantastiskt engagerat, berättar Hans Friberg, och betonar hur viktig den nära kontakten är för att få kraft i utvecklingsarbetet.

– Vi är ofta på företagsbesök tillsammans och i bilen kan vi diskutera näringslivsfrågor.

Involvera företagen

– Man behöver ha engagerade företag. Om man låter företagen vara med och påverka besluten på riktigt, då skapar man engagemang, menar Hans Friberg.

Arbetet med den nya strategin inleddes med en workshop där 25 företagare, 10 politiker och 15 tjänstemän möttes. Deltagarna gick igenom starka och svaga sidor, så att alla hade samma bild av kommunens nuläge. Sedan gallrade man bland frågorna, så att man fick fram ett antal fokusområden som var viktigast. Workshopen leddes av Arena för Tillväxt.

– En extern part kan fungera som en neutral motvikt och har erfarenhet i hur man får processen att fungera. Annars tänker företagen lätt att ”nu hittar kommunen på nåt igen”, menar Hans.

Företagarna, politikerna och tjänstemännen fick skriva upp vilka frågor de ville jobba vidare med.

Utifrån det bildades arbetsgrupper med en företagare som ordförande och en tjänsteman som sekreterare, som arbetade fram innehållet i strategin. Ett halvår efter att strategiarbetet påbörjats antogs strategin av kommunfullmäktige, men arbetsgrupperna lever kvar och fylls på efterhand som personer försvinner. På så vis håller man liv i både företagens engagemang och utvecklingsarbetet.

Börja jobba

Efter att strategin antagits började åtgärderna rulla på snabbt. I arbetsgruppen för näringsliv och företagande bestämde man sig bland annat för att använda metoden ”Samspelet med företagen” och inrätta funktionen ”företagslots”, där näringslivsutvecklaren är sammankallande för att bjuda in alla berörda handläggare när någon till exempel vill starta restaurang. Redan efter ett år är flera åtgärder genomförda.

– Det ska utredas till förbaskelse många gånger. Börja köra nån gång! Många saker kan lösas längs vägen. Men lova inte mer än ni kan hålla, säger Hans Friberg.

Strömstads bästa tips

  • Ge företagen riktigt inflytande så skapas engagemang.
  • Lyft näringslivsfrågorna till politiken. Kommunalråd och kommunchef måste vara med på banan för att frågorna ska komma framåt.
  • Informera om vad som händer, så att även de som inte är med i projektet känner att det händer saker.
  • Starta bara upp så många projekt som ni hinner med, så att ni fortsätter vara trovärdiga. Visa resultat av samarbetet.
  • Anlita externa processledare och lämna kommunhuset, så att ni bryter ”uppifrån”-känslan.
  • Ha kul! Kan man skratta ihop kommer man mycket längre.
  • Utred inte i evigheter – börja köra! Många saker kan lösas längs vägen.

Intervjun med Hans Friberg är en del av Guide för bättre lokalt företagsklimat: Tema mål, strategi och ledarskap.

Den och andra guider finns att läsa och ladda ner här.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", säger Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gotland sätter fokus på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten på rekordlåg nivå

FÖRETAGSKLIMAT Samtidigt som Sverige behöver fler och växande företag för att säkra tillväxt och välstånd sjunker andelen personer som väljer att starta företag. "Det är anmärkningsvärt och oroväckande. Nyföretagsamheten för kvinnor är särskilt bekymmersam eftersom den fortsätter att sjunka från en redan låg nivå", säger projektledare Jakob Steinstö.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Handfasta råd till kommunpolitiker

FÖRETAGSKLIMAT Alla kommuner vill ha ett bra företagsklimat. Svårigheten är att veta vad man ska göra. Svenskt Näringsliv publicerar därför en serie guider riktade till kommunala politiker och chefer.
NYHET Publicerad:

"Det handlar om att använda vanligt bondförnuft"

GISLAVEDS FÖRETAGSRESA I två och ett halvt år har Gislaveds kommun arbetat aktivt för att stärka servicenivån i myndighetsutövningen. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företagen uppskattar den nya inställningen och grannkommunen Tranemo har inlett ett samarbete med Gislaved över länsgränsen.
NYHET Publicerad:

Så blev Nordmaling topp tio

FEM FRAMGÅNGSFAKTORER Från botten till toppen på drygt fyra år. Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande, redogör för faktorerna bakom Nordmalings förbättrade företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Kundfokus gav kortare bygglovstider i Eslöv

MYNDIGHETSUTÖVNING År 2014 tog det i genomsnitt fyra månader att få svar på sitt bygglov i Eslöv. Nu har handläggningstiden sjunkit till 5,7 veckor, även om företagsärenden i snitt tar längre tid, 6,9 veckor. "Även om vi tillämpar myndighetsutövning är företagen våra kunder som vi måste värna om", säger Lars Persson, näringslivschef i Eslövs kommun.
NYHET Publicerad:

Så tydliga är kommunerna med sina mål om företagsklimatet

KARLÄGGNING Det ska vara enkelt för en företagare att se vilka mål kommunen satt upp för att förbättra företagsklimatet. Svenskt Näringslivs studentmedarbetare Emma Supponen har genomfört ett projekt där hon kartlagt hur tydliga kommunerna är med sina mål.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Skogsägare stämmer staten för utebliven ersättning

ÄGANDERÄTT Staten har slutat att ersätta skogsägare i fjällnära områden. Frågan ställs nu på sin spets i ett ärende i Mark- och miljödomstolen i Umeå.
NYHET Publicerad:

"Problemet att politiker inte förstår våra behov"

FÖRETAGARDAGEN Kompetensförsörjning, skatter och integration var några frågor i fokus när företagare, politiker och experter träffades under årets ”Företagardag” i Näringslivets Hus. Ett problem som lyftes var att politiker och företagare lever i olika världar.
NYHET Publicerad:

Debatt: Kompetens i klassrummen kräver nytänkande

DEBATT I dag, den 26 november, lanseras Svenskt Näringslivs rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” där sex skribenter har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert och Karin Rebas, skolpolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Försämrat företagsklimat i Stockholm kräver nysatsning

BÄTTRE VILLKOR I senaste rankingen av företagsklimatet rasade Stockholm till en 123:e plats. Nu vill Stockholms nya blågröna styre skapa en ny näringslivstrategi. "Jag ser den nya strategin som en bra början på ett arbete där politiker och tjänstemän får förståelse för företagens behov", säger vd Jan Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Drop-in för företagare förenklar

FÖRETAGSKLIMAT Istället för att vänta på att företagarna hör av sig med frågor tar näringslivskontoret i Krokom initiativ till öppna möten. Satsningen "Näringslivskontoret med vänner" ger svar direkt på plats.
NYHET Publicerad:

"Syftet är att inspirera kommunerna"

INSPIRATIONSDAGARNA Sedan några år tillbaka bjuder Svenskt Näringsliv in alla Sveriges kommuner till inspirationsdagar för att prata om det lokala företagsklimatet. "Det som händer under dagarna ska ge nytta i hemmakommunen", säger Daniel Andersson, nationell projektledare för inspirationsdagarna.