Med 4,6 i medelbetyg hamnar Munkfors högst upp i det sammanfattande omdömet om företagsklimatet. "Alla känner att kommunen bryr sig och uppmärksammar företagen", säger Pernilla Melén, vd på Munkforssågar, ett av ortens större företag.
Näringslivschef Birgitta Svensson berättar att enkätsvaren är viktiga. Kommunen väljer ut några frågor att jobba vidare med för att bli bättre.
– Kompetensförsörjning, till exempel. Vi har haft ett projekt, Kompetenskampen, för att rekrytera studenter med spetskompetens till våra lokala företag. Det har gett frukt!
Överlag råder det en positiv anda i Munkfors, anser hon.
– Det ser vi i enkäten och i annan statistik. Det går bra för kommunen. Vi lever efter vårt motto: ”Vi ska vara bra på att vara kommun”.
Med det menar hon att Munkfors kan dra nytta av att vara en liten kommun, att det inte ska vara några långa vägar för att nå kommunen.
– Vi är ett tajt, litet team med näringslivs- och kommunchef samt kommunalråd. Det uppskattas när vi allihop kommer på företagsbesök.
Det märks bland enkätsvaren då ”Kommunpolitikernas attityder, ”Dialog med kommunledningen” och ”Service till företagen” är några av de specifika frågor där Munkfors hamnar överst.
– Alla känner att kommunen bryr sig och uppmärksammar företagen, säger Pernilla Melén, vd på Munkforssågar, ett av ortens större företag.
Hon tycker att framgången i enkäten är ett bra ansikte utåt för Munkfors, som kan användas för att få fler företag att etablera sig på orten.
– Det vore viktigt för hela bygden. Det finns så mycket positivt med att driva företag på en liten ort och det finns redan många fantastiska företag här.
Birgitta Svensson säger att etablering och nyföretagande är något de måste jobba vidare med inom kommunen, samtidigt som de arbetar med att visa upp vilka jobb som faktiskt finns i Munkfors.
– Det är svårt att få folk att söka till industrin. Det känns lite ”gammeldags”, men industrin innehåller så många olika jobb i dag, säger hon.
Ett sätt att visa upp utbudet görs bland annat genom att åttondeklassare åker runt bland företagen och industrierna, något som uppskattas av företagarna.
– Att få träffa ungdomarna och höra hur de tänker kring jobb är intressant, och förhoppningsvis kan vi väcka något intresse hos dem genom att visa vilka spännande jobb som finns inom industrin, säger Pernilla Melén.
Utöver dessa möten, rena praktiktjänster och deltagande i Kompetenskampen, träffar hon skolungdomar på jobbmässor, där det lokala företagandet har en naturlig plats.
– Kanske blir de lokala jobbmöjligheterna tydligare då och det sprider sig säkert hem till föräldrarna, tror hon.
Att det lokala företagandet är viktigt i Munkfors är tydligt och Birgitta Svensson understryker att de sätter företagsklimatet högst på agendan.
– Men vi gör absolut ingen skillnad mellan stora och små företag. Alla är lika viktiga för oss, säger hon.
Text: Anders Jakobson
Lokalt Företagsklimat