NYHET29 september 2014

Företagsamma forskares tips: "Våga ta risker"

Thomas och Helena Edlund är vinnarna av Baltics samverkanspris för deras arbete med nyttiggörande av forskning. Forskarparet driver företaget Betagenon som gör diabetesläkemedel. ”För att lyckas tror jag att man behöver hoppa av det akademiska och driva företaget själv”, säger Thomas Edlund.

Foto: Mattias Pettersson

2001 bildade forskarna Thomas och Helena Edlund företaget Betagenon som utvecklar nya läkemedel för att behandla typ 2 diabetes, och andra sjukdomar kopplade till stillasittande och övervikt. Båda har mångårig erfarenhet av forskning och är internationellt kända inom området. Nu har de kammat hem Baltics samverkanspris för nyttiggörande av forskning.

Thomas Edlund, grattis till utmärkelsen. Hur känns det?

– Jo det är roligt, men egentligen spelar priser inte så stor roll.

Hur har ni arbetat för kombinera forskning med företagande?

– Jag har vissa åsikter om hur det måste gå till. Jag är 80 procent tjänstledig från min professur och det tror jag att man måste vara. Det finns många forskare som gör fel genom att ha en idé som det sedan startas ett företag runt. Men forskaren tar själv ingen risk, utan fortsätter inom akademin och låter andra mer juniora personer sköta företaget. Det brukar inte fungera inom life science.

– Det svåra inom Biotech är att gå hela vägen, och för att lyckas med det tror jag att man behöver hoppa av det akademiska och driva företaget själv.

Du menar att det är viktigt att frigöra tid?

– Ja, men också att om man tror på något måste man våga ta risken och satsa på det. Vi är aktiva inom life science, vilket gör att det är extra utmanande.

På vilket sätt är det utmanande?

– För att lyckas måste man vara världsledande inom sitt forskningsområde. Det går inte att sitta på kammaren och drömma ihop någonting. De stora läkemedelsföretagen är dina kunder, men också dina konkurrerenter. Så man måste vara bättre än dem, mera kreativ och flexibel, men med en bråkdel av resurserna.

Hur gör ni det?

– För det första behöver man 20 till 30 års erfarenhet av grundforskning inom området och en unik idé som de stora företagen inte har, även om man konkurrerar direkt på samma läkemedelsmål. Man får vara snål och ha ett litet, kompakt gäng som kör.

– Vi har hållit oss borta från alla institutioner som sysslar med kommersialisering av forskning och istället kört själva. Biologi är ett så komplext område, och då fungerar inga färdiga formler för kommersialisering.

Varför ville ni kommersialisera er forskning?

– Jag har varit verksam i USA under en lång tid och såg att det går, men att man får göra på ett helt annat sätt än man gör i Sverige. Och med åldern kände jag sedan att jag inte kunde komma så mycket längre inom vetenskapen och att jag behövde en utmaning.

– Det var också mycket för att visa att det går att skapa ett företag inom life science som är globalt ledande, men då krävs det att man tänker själv och inte bara gör det som förväntas av en.

Fakta:

I januari 2009 inrättade Umeå universitet Baltics samverkanspris, på 100 000 kronor med två inriktningar: entreprenörspriset och det populärvetenskapliga priset.

Priset med entreprenörskapsinriktning ges till en vid Umeå universitetet verksam lärare eller forskare som under det gångna året gjort värdefulla insatser inom ramen för samverkansuppgiften, särskilt när det gäller att nyttiggöra forskningsresultat.

Källa: Umeå universitet

FoU
Skriven avHenrik NygrenHenrik Nygren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist