LogoLogo
LogoLogo
Nyhet2 maj 2017

Företagslågan flammar även i år

Fjolårets framgång med kampanjen ”Gilla företagsamhet” gav mersmak. Även i år kommer företagare att göra sin röst hörd. Huvudbudskapet är att bra förutsättningar för företag är avgörande för landets välstånd.

Anneli Sirsjö
”Det är viktigt att näringslivet får göra sin röst hörd innan politiska beslut tas”, säger Anneli Sirsjö i kampanjledningen.
Foto: STEFAN TELL

Premiären blev en succé. 850 förtagare träffade 500 politiker. 100 000 exemplar av kampanjsymbolen, en solrosmugg, delades ut till allmänheten. Det fick vd Carola Lemne att drömma om ett årligen återkommande evenemang, en företagsamhetens dag. Och hon verkar få rätt. Årets kampanj är i full gång i hela landet. Torgaktiviteter, vandringar, diskussioner och samtal blandas med att företag öppnar dörrarna till verksamheten.

– Det är ett sätt att visa på kraften bakom företagsamheten, hylla företagarna på ett annorlunda sätt, säger Anneli Sirsjö i kampanjledningen.

Syftet är att påminna om varför bra förutsättningar för företag är viktigt för landets välstånd. Att driva företag är hårt arbete som kräver förståelse, stöd och uppmuntran.

– Många företagare känner att de vill göra någonting i en tid då flera politiska beslut har gått åt fel håll, säger Anneli Sirsjö.

Krav på vinstförbud i välfärden, snåriga regelverk, oklara direktiv vid upphandling och hårt kritiserade skatter som 3:12-regler, flyg- och vägskatt sätter press på många näringsidkare.

Anneli Sirsjö bekräftar att fjolårets kampanj blev lyckosam. Förståelsen bland politiker för företagarnas vardag ökar och stabila kontakter skapas.

– Det är viktigt att näringslivet får göra sin röst hörd innan politiska beslut tas.

Mötet med allmänheten var tuffare. Många företagare är inte vana vid att prata offentligt om sin verksamhet.

– Samtidigt kom uppmuntrande tillrop från företagarkollegor som påtalade hur viktigt det är att påminna om förutsättningarna för att driva företag, tillägger Anneli Sirsjö.

Bakom evenemanget står Företagarna, Lantbrukarnas Riksförbund och Svenskt Näringsliv.

Enligt Anneli Sirsjö, så är det en stark signal när tre tunga organisationer, med runt 200 000 företag i ryggen, går samman med ett gemensamt budskap.

– Vi vill skicka en tydlig signal. Riktiga jobb skapas av riktiga företag. Gör det enklare, inte svårare, för företagsamma människor, säger hon.

Kika in på Gilla Företagsamhet på Facebook

Företagsklimat
Skriven avPeter Ceder
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist