NYHET6 juli 2017

Fem myter om flygskatten

Flyget bär inte sina kostnader och är den största miljöboven i landet. Dessutom är Sverige det enda land i Europa som inte har flygskatt. Myterna om flyget är många. När debatten om en kommande flygskatt blir allt hetare är det dags att slå hål på dem, menar den svenska flygbranschen.

– Jag tycker att man konsekvent underskattar betydelsen av möten mellan människor. Gör man det svårare att träffas, då blir det sämre, säger Niklas Nordström, kommunpolitiker.

– Argumenten mot en flygskatt är så många och så goda att det vore märkligt om våra rikspolitiker inte tog till sig dem på allvar. Jag hoppas verkligen att de sätter sig vid bordet och för en seriös diskussion om den.

Det sa Niklas Nordström, kommunalråd (S) i Luleå och även ordförande i branschorganisationen Svenskt Flyg. Det gör honom till vad han själv kallar ”en besvärlig person” i det egna partiet som nu driver frågan om att införa en flygskatt i Sverige. Det skulle bland annat drabba Nicklas Nordströms egen hemstad med cirka 80 miljoner i extra kostnader, sa han under ett seminarium i Almedalen med titeln ”Ett slag i Luften”.

– Flygskatten har hamnat i orkanens öga i det besvärliga parlamentariska läge som vi har idag, fortsatte han och pekade på att oppositionen hotat att fälla regeringen om den går vidare med flygskatten och ytterligare två föreslagna skatter.

I den debattstormen frodas dåligt faktaunderbyggda myter och seminariet hade bland annat tagit sig an uppgiften att slå hål på dem, främst påståendet att flyget inte står för sina kostnader.

Står för alla kostnader

– Flyget står för alla kostnader som rör verksamheten. Landningsavgifter och överflygningsavgifter finansierar allt det vi ser runt en flygplats, infrastruktur, säkerhet och utsläppsrätter. Det är helt enkelt en annan kostnadskonstruktion jämfört med andra transportslag som betalar genom skatter och olika subventioner, sa Henrik Littorin, omvärldsanalytiker på Swedavia som driver de tio statliga flygplatserna i landet.

Lika illa underbyggd är myten om att flyget är den största miljöboven inom transportsverige:

– Vägtrafiken står för cirka 30 procent av de samlade utsläppen i landet. Flyget genererar mindre än fem procent. Under en flygning är utsläppen per passagerarkilometer mindre än 100 gram per person medan en normal personbil släpper ut 180 gram per personkilometer. Inte ens miljöbilarna kommer ner i 100 gram per person och kilometer, fortsatte Henrik Littorin.

En annan myt är den att 80 kronor per enkelresa i Sverige knappast är mycket att bråka om, det motsvarar en kopp kaffe på flygplatsen innan avgång, menar kritikerna. Problemet för flygbolagen är att de i den stenhårda konkurrens som råder inte kommer att kunna ta ut den 80 kronorna på passagerarna. Istället är det flygbolagen själva som tvingas stå för en del av skatten. Flygbolaget BRA som nästan uteslutande flyger inrikestrafik räknar med att det blir 200 miljoner i extra kostnader under ett år. Många små 80-kronor blir alltså stora summor tillsammans.

Flyg enda transportalternativet

En tanke med flygskatten är att det ska locka människor att åka tåg istället. Med det järnvägsnät som finns i Sverige är det en myt att det skulle fungera.

– Sverige är det land i Europa med längst avstånd mellan landsändarna. De pengar som idag satsa på järnvägen räcker till underhåll men knappast till några nya spår. Och framför allt är det bara fem procent av allt resande där flyg och tåg konkurrerar direkt och det är mellan storstäderna. I stora delar av övriga landet är flyg det enda realistiska transportalternativet.

Ytterligare en dåligt faktagranskad myt är den att ”Sverige är nästan det enda landet utan flygskatt”. En snabb koll visar att det i det närmaste är tvärtom, införs flygskatten är vi bland de få länder som har det.

Andra länder avvecklar flygskatt

– Det är sex av 49 länder i Europa som har flygskatt, alltså tolv procent. Flera av dem är dessutom på väg att avveckla den så antalet länder med flygskatt minskar medan Sverige väljer att gå motsatt väg. Det mest närliggande exemplet är Danmark som snabbt avvecklade skatten när de såg vilka negativa konsekvenser den medförde, avslutade Henrik Littorin och fick medhåll av Niklas Nordström.

– För oss i Norrland är flyget vanlig infrastruktur som används av vanliga människor. Jag tycker att man konsekvent underskattar betydelsen av möten mellan människor. Det är möten som vi lär oss förstå varandra. Gör man det istället svårare att träffas, då blir det sämre.

Carola Lemne, vd på Svenskt Näringsliv, har tidigare poängterat att det är olyckligt att regeringen går vidare med det hårt kritiserade förslaget om en nationell flygskatt. Det försvårar företagande och jobb i stora delar av landet, anser hon.

– Syftet med skatten är att fylla på statskassan, inte att rädda miljön. Att flygskatten inte får någon positiv miljöeffekt har regeringens egen flygskatteutredning redan slagit fast.

Fem myter om flygskatten

  • Flyget betalar inte för sig
  • 80 kronor är ju ingenting!
  • Folk måste bara lära sig ta tåget istället
  • Flyget är den största miljöboven inom Transportsverige
  • Sverige är nästan det enda landet i Europa som inte har en skatt på flygresor
Infrastruktur
Skriven avAnders Carlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist