Henrik Dider, HR-direktör på Scandic Hotels
Foto: Pressbild

Henrik Dider, HR-direktör på Scandic Hotels

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.

Besöksnäringen växer så att det knakar och har gjort det de senaste sju åren. Henrik Dider, HR-direktör på Scandic Hotels, berättar att Visita har räknat med att det kommer behövas 50 000 nya medarbetare i branschen mellan 2018-2023. Scandic Hotels tar emot drygt fyra miljoner hotellgäster varje år och har drygt 7000 medarbetare som möjliggör det.

– Våra hotellgäster har en allt större förväntan på hotellupplevelsen, och för att vi ska kunna leva upp till den handlar det dels om att hitta tillräckligt många medarbetare, dels också att ständigt höja kompetensen hos våra befintliga medarbetare, säger Henrik Dider.

Kompetenshöjningen är därmed en central del i företagets verksamhet.

– Tillsammans med 700 ledare på våra 85 hotell jobbar vi med kompetensutvecklingen varje dag, året runt.

Sedan 25 år tillbaka driver Scandic Hotels branschens enda akademi, Scandic Business School. Där arbetar man med fördjupningsutbildningar, hållbarhetsfrågor, service, ledarskap och kultur, för att nämna några frågor. Dels finns akademin fysiskt i form av en träningsplats på företagets hotell i Järva krog, dels har akademin ett digitalt lärandesystem, FUSE, som är tillgängligt för alla medarbetare, dygnet runt.

– Det digitala lärandesystemet består bland annat av korta videoklipp på 2-5 minuter där tanken är att du enkelt ska kunna ta till dig kompetensutvecklingen när du har en paus genom att använda mobilen. Det är ett av sätten som vi har försökt anpassa kompetensutvecklingen utifrån våra medarbetares förutsättningar. Många har ett rörligt arbete och behöver därför kunna tillgodogöra sig ny kunskap i mindre delar och när tillfället är rätt, berättar Henrik Dider.

På FUSE finns också communities för olika yrkesgrupper, exempelvis kockar eller receptionister. I dessa communities delas goda exempel, lärdomar och ny information som är relevant för just den yrkesgruppen. Enligt Henrik Dider leder detta till ett dagligt och långsiktigt lärande som verkligen fungerar. Ett annat exempel är de ledarträffar som arrangeras.

– Våra 700 ledare träffas regelbundet, exempelvis samtliga kökschefer i ett visst geografiskt område. Där delar de erfarenheter som de tar tillbaka till sitt team.

Scandic Hotels har en tydligt uttalad strategi för kompetensutvecklingen vilket Henrik Dider kallar för ”blended learning” och som innebär allt från två dagars intensiv ledarutveckling till tre minuters film på den digitala plattformen om ett nytt grötsortiment. Tanken är att åstadkomma en kultur där fem minuters kompetensutveckling då och då ses som något naturligt.

– Viss utbildning kommer fortfarande genomföras i utbildningslokaler för vi vet att vi får bäst effekt av utbildningen med denna metod, medan annan och allt större andel av vår utbildning kommer att genomföras digitalt i framtiden. Kompetensutvecklingen fungerar bättre om man får det i mindre doser och har möjligheten att gå ut i sitt arbete och träna på det man har lärt sig.

En av utmaningarna ligger i att hitta tiden, även för de kortare passen, då personalen är ”i direktsändning dygnet runt, året runt, från Kiruna till Malmö”, som Henrik Dider uttrycker det. Det finns ingen tid när teamet kan stänga in sig och fokusera på en vissa fråga. Samtidigt finns både intresset och den rätta inställningen där, och enligt Henrik Dider kan Scandic Hotels erbjuda möjligheter som ingen annan i branschen kan göra.

Samtidigt finns det också större utmaningar, där ett exempel är språkfrågan.

– Världens alla språk talas av personalen på våra hotell. Kommer man från ett annat land och börjar jobba hos oss så gör man det ofta med en väldigt grund kunskap i svenska. Vi får dra ett tungt lass som arbetsgivare eftersom svenskan som många har med sig från SFI inte är tillräcklig, säger Henrik Dider och fortsätter:

– Vi har därför startat upp språkutbildning i digital form tillsammans med företaget Lingio, och den är inriktad på yrkessvenska. Tack vare den så kan vi anställa många nyanlända personer som står långt från arbetsmarknaden. Vi bidrar med det för att kunna erbjuda möjligheter för enskilda människor, vilket samtidigt skapar integration och kompetensförsörjning till besöksnäringen.

Karin Carlesten

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.