Henrik Dider, HR-direktör på Scandic Hotels
Foto: Pressbild

Henrik Dider, HR-direktör på Scandic Hotels

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.

Besöksnäringen växer så att det knakar och har gjort det de senaste sju åren. Henrik Dider, HR-direktör på Scandic Hotels, berättar att Visita har räknat med att det kommer behövas 50 000 nya medarbetare i branschen mellan 2018-2023. Scandic Hotels tar emot drygt fyra miljoner hotellgäster varje år och har drygt 7000 medarbetare som möjliggör det.

– Våra hotellgäster har en allt större förväntan på hotellupplevelsen, och för att vi ska kunna leva upp till den handlar det dels om att hitta tillräckligt många medarbetare, dels också att ständigt höja kompetensen hos våra befintliga medarbetare, säger Henrik Dider.

Kompetenshöjningen är därmed en central del i företagets verksamhet.

– Tillsammans med 700 ledare på våra 85 hotell jobbar vi med kompetensutvecklingen varje dag, året runt.

Sedan 25 år tillbaka driver Scandic Hotels branschens enda akademi, Scandic Business School. Där arbetar man med fördjupningsutbildningar, hållbarhetsfrågor, service, ledarskap och kultur, för att nämna några frågor. Dels finns akademin fysiskt i form av en träningsplats på företagets hotell i Järva krog, dels har akademin ett digitalt lärandesystem, FUSE, som är tillgängligt för alla medarbetare, dygnet runt.

– Det digitala lärandesystemet består bland annat av korta videoklipp på 2-5 minuter där tanken är att du enkelt ska kunna ta till dig kompetensutvecklingen när du har en paus genom att använda mobilen. Det är ett av sätten som vi har försökt anpassa kompetensutvecklingen utifrån våra medarbetares förutsättningar. Många har ett rörligt arbete och behöver därför kunna tillgodogöra sig ny kunskap i mindre delar och när tillfället är rätt, berättar Henrik Dider.

På FUSE finns också communities för olika yrkesgrupper, exempelvis kockar eller receptionister. I dessa communities delas goda exempel, lärdomar och ny information som är relevant för just den yrkesgruppen. Enligt Henrik Dider leder detta till ett dagligt och långsiktigt lärande som verkligen fungerar. Ett annat exempel är de ledarträffar som arrangeras.

– Våra 700 ledare träffas regelbundet, exempelvis samtliga kökschefer i ett visst geografiskt område. Där delar de erfarenheter som de tar tillbaka till sitt team.

Scandic Hotels har en tydligt uttalad strategi för kompetensutvecklingen vilket Henrik Dider kallar för ”blended learning” och som innebär allt från två dagars intensiv ledarutveckling till tre minuters film på den digitala plattformen om ett nytt grötsortiment. Tanken är att åstadkomma en kultur där fem minuters kompetensutveckling då och då ses som något naturligt.

– Viss utbildning kommer fortfarande genomföras i utbildningslokaler för vi vet att vi får bäst effekt av utbildningen med denna metod, medan annan och allt större andel av vår utbildning kommer att genomföras digitalt i framtiden. Kompetensutvecklingen fungerar bättre om man får det i mindre doser och har möjligheten att gå ut i sitt arbete och träna på det man har lärt sig.

En av utmaningarna ligger i att hitta tiden, även för de kortare passen, då personalen är ”i direktsändning dygnet runt, året runt, från Kiruna till Malmö”, som Henrik Dider uttrycker det. Det finns ingen tid när teamet kan stänga in sig och fokusera på en vissa fråga. Samtidigt finns både intresset och den rätta inställningen där, och enligt Henrik Dider kan Scandic Hotels erbjuda möjligheter som ingen annan i branschen kan göra.

Samtidigt finns det också större utmaningar, där ett exempel är språkfrågan.

– Världens alla språk talas av personalen på våra hotell. Kommer man från ett annat land och börjar jobba hos oss så gör man det ofta med en väldigt grund kunskap i svenska. Vi får dra ett tungt lass som arbetsgivare eftersom svenskan som många har med sig från SFI inte är tillräcklig, säger Henrik Dider och fortsätter:

– Vi har därför startat upp språkutbildning i digital form tillsammans med företaget Lingio, och den är inriktad på yrkessvenska. Tack vare den så kan vi anställa många nyanlända personer som står långt från arbetsmarknaden. Vi bidrar med det för att kunna erbjuda möjligheter för enskilda människor, vilket samtidigt skapar integration och kompetensförsörjning till besöksnäringen.

Karin Carlesten

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.